Mange spill tilbyr muligheten til å kjøpe «loot chests» og andre tilsvarende produkter. Kort fortalt vil det si at du kjøper en pakke med et visst antall potensielt nyttige gjenstander i, men der du ikke på forhånd kan vite hvilke gjenstander du faktisk får.
Nå har Kina, som representerer et av de viktigste markedene for denne typen spillkjøp, innført nye retningslinjer som krever at spillutgivere som selger slike mysteriepakker må spesifisere hvor store oddsene er for å få ulike typer gjenstander.
Dermed blir det forhåpentligvis lettere for kjøperne å forutse hva de vil få for pengene sine.
Noen utgivere har begynt å offentliggjøre tall
Retningslinjene startet å gjelde den 1. mai, og i ettertid har tall blitt publisert for spill som Dota 2, Crossfire og League of Legends. Ifølge nettstedet The Verge, har det for øyeblikket ikke blitt offentliggjort informasjon om spill som Overwatch.
Det som er litt viktig å påpeke her, er at de kinesiske retningslinjene naturlig nok kun gjelder for tjenester som brukes av kinesiske kunder. Vi kan altså ikke vite om sjansene er de samme for norske kunder.
Dette betyr i teorien at selskaper kan få produktene sine til å se mer fristende ut ved å øke sjansene for å få kule greier i Kina, der tallene må offentliggjøres, og redusere dem i resten av verden.
Det blir spennende å se hvilke aktører som eventuelt følger opp ved å publisere tilsvarende data for kjøpere i Vesten, og hvilke som velger å fortsatt holde informasjonen skjult for kjøperne.
I tillegg blir det interessant å se om myndighetene i andre land vil følge opp med tilsvarende retningslinjer.