Feature

Det beste fra Gamescom 2009

Kåring av journalistene

Våre største minner fra Europas viktigste spillmesse.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Forrige uke var Mikael Harstad Groven, Lasse Lervik og Øystein Furevik fra Gamer.no på Gamescom i Köln for å teste kommende spill og intervjue produsenter. Den nye ledende, europeiske messa var en kjempesuksess, og Gamer.no vil publisere oppdaterte sniktitter i flere uker fremover.

Her er de største inntrykkene gutta sitter igjen med etter en spennende uke på messegulvet:

Mikael Harstad Groven:

Star Wars: The Old Republic.

STAR WARS: THE OLD REPUBLIC (PC)

Utgivelse: Ikke kjent

Jeg er redd for dette spillet. Redd for at det skal sluke meg med hud og hår. BioWare er i nemlig i ferd med å skape en tittel som fanger Star Wars-universet på en glitrende måte i MMO-innpakning. Det kan bli farlig.

Elsket du Knight of the Old Repbulic er det ikke vanskelig å kjenne seg igjen i dette spillet. Miljøene er fantastiske, verdenen stor og variasjonen midt i blinken. Klassene som har blitt avslørt til nå er også helt forskjellige fra hverandre, noe som er gledelig. La oss bare håpe det klarer å balansere dem godt nok. Det er også verdt å merke seg at historiefortelling vil stå helt sentralt, slik at alle klassene gir unike spillopplevelser.

Mass Effect 2.

MASS EFFECT 2 (PC/360)

Utgivelse: 1. kvartal 2010

Selv om det hadde forbedringspotensiale, var det første Mass Effect en monumental spillopplevelse. Igjen var det BioWare som klarte det kunststykket å hekte meg totalt og få en kunstig kreert verden til å bli virkelig.

Med Mass Effect 2 blir vi en del av et mørkere og mer dystert univers, der hele gruppa må sette livet på spill for å klare oppdraget. Kampsystemet er helt nytt, og ligner nå mer på det vi ser i tredjepersons skytespill. Her treffer du det du sikter på! Historien loves å bli dypere, samt at fokuset på god utforskning av universet blir skarpere.

Dragon Age: Origins.

DRAGON AGE: ORIGINS (PC/360/PS3)

Utgivelse: 5. november (PC/360), 26. november (PS3)

Jeg har fortsatt ikke klart å slippe Baldur’s Gate og dens oppfølger. Det første spillet ga meg ny tro på rollespillsjangeren, og etter det har jeg ikke sett meg tilbake. Nå står snart Dragon Age: Origins for tur, den spirituelle oppfølgeren til de to overnevnte spillene.

Her spiller du en helt som balanserer på skillelinjen mellom ondskap og godhet, en såkalt Gray Warden. Du må samle sammen en gruppe og disse blir et minisamfunn du hele tiden må forholde deg til. Vi loves blod, gørr, omfattende dialoger og en historie som vil trollbinde. Leverer BioWare med dette spillet også?

R.U.S.E.

R.U.S.E. (PC/360/PS3)

Utgivelse: 1. kvartal 2010

Det var egentlig ikke så mye nytt som ble presentert fra dette strategispillet i forhold til det vi fikk se under GDC i San Francisco. Likevel er det ikke til å stikke under stol at R.U.S.E. er en tittel som vil utfordre konvensjonene i sjangeren.

Her må du ikke ta stilling til brukergrensesnitt og annet knot, kontrollene er intuitive uten å være forenklet. Dessuten kan du zoome nærmest fra verdensrommet og ned i reiret til noen gjøkunger. Akkurat det gir den totale oversikt. Får vi oppleve andre verdenskrig på en helt ny måte med R.U.S.E.?

Umami.

UMAMI (PS3)

Utgivelse: Ikke kjent

Hvaffornoe, spør du kanskje. Vel, dette PSN-spillet er fra de samme (norske) gutta som lagde solide Skybound på iPhone/iPod Touch. Vi snakker om et rytmespill som samtidig tar i bruk interessante og velfungerende plattformelementer.

D-paden fungerer som «instrumentet» i den en merksnodig liten fyr farer gjennom fargerike miljøer. Samtidig som noter må treffes, kan man også hoppe for å fange gullmynter. Videre må man ta hensyn til fiender og at det hele foregår på ulike plan i miljøet. Hvis det grafiske forbedres, noe Tumbleweed sier at de skal gjøre, kan dette bli en svært sjarmerende spillopplevelse.

FIFA-området hos EA.

BESTE UTGIVER/UTVIKLER

Electronic Arts. Ikke bare hadde de flere av de aller mest lovende spillene, de visste hvordan de skulle gjøre det så smertefritt og smidig som mulig for interesserte journalister. Så lenge man har en avtale, og et tilhørende VIP-kort, er det en lek å kikke på spillene til EA. Du kan selv velge når du skal slenge innom, og du kan kikke på spillene så mange ganger du vil – samt snakke med folkene som faktisk har laget dem. Alle i bransjen har noe å lære av EA her.

MAG.

SKAMMEKROKEN

For min del ble det Sony. Da jeg skulle se MAG var jeg for det første ikke på listen, selv om jeg hadde fått min avtale bekreftet på forhånd. PR-dama surra og sjonglerte alt for mange baller i lufta samtidig, og det ble bare rot. Da vi endelig kom inn ble vi vist en slags Powerpoint-presentasjon av MAG. De hadde en PlayStation 3 som drev å lastet ned oppdateringer, så da kunne vi ikke få se noe av spillet. På tampen fikk man heller ikke til å vise en liten trailer. Skammelig, og meget bortkastet tid.

OG ELLERS?

Det villeste med hele turen var egentlig torsdagen. 38 grader i en tettpakket by som Köln, med tusenvis av mennesker tettpakket rundt deg, er slett ingen spøk. Utendørs var det som å vandre rundt rett foran en gedigen hårføner, inne lå eimen av svette tjukt. Jeg liker varme, men dette ble litt for mye av det gode.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Siste fra forsiden