Sniktitt

R.U.S.E.

Er dette ekte strategi?

Dette er det første virkelige strategispillet, mener Ubisoft.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Ubisoft bruker svært store ord om sitt ferskeste strategispill R.U.S.E.. Spillet fra Eugene Systems finner opp sjangeren på nytt, sier de. Det er noe så storslått at gamere vil ta av seg flaskebunnbrillene og gni seg i øynene når det fyres opp.

Stemmer dette? Vi har fått en eksklusiv titt på spillet, og slo av en prat med spillets sjefprodusent. I velkjent fransk stil går Mathieu Girard høyt ut når han skal beskrive den helt nyannonserte tittelen.

– Det kan kanskje virke arrogant, men dette er egentlig det første virkelige strategispillet. Her ser du hele slagmarken og maktbalansen på en helt ny måte, og du kan lure fienden din til å tro at du har andre planer enn de du egentlig har, sier Girard til Gamer.no.

Fantastisk stort

Vi fikk noen minutter med spillet, og det er ikke tvil om at dette er veldig lovende. Andre verdenskrig har aldri vært så storslagent i et strategispill. Slagmarken finner sted på et stuebord, omtrent som vi husker kartet fra Populus, men du kan zoome inn til en virkelig stor og levende verden. Takket være spillmotoren Iriszoom får du en uhyre skalerbar spillopplevelse.

– Zoomingen er på mange måte grensesnittet. Ellers er skjermen helt ren og uten forstyrrelser. Minikartet blir overflødig, og enhetene har minimalt med informasjon knyttet til seg. Det er som et brettspill, du får den totale oversikten – men du kan også gå helt ned på detaljnivå, sier sjefsprodusenten.

Mathieu Girard, sjefprodusent på prosjektet R.U.S.E. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)

Vi fikk se en slagmark med høye fjell, skyer og kamper både i luften, på bakken og til vanns. Maken har jeg rett og slett ikke sett. Det var intenst, morsomt og så stort at det nesten tok pusten fra meg. Like gledelig er det at hærgrupperinger og enheter er tro til hvordan de faktisk var i virkeligheten, både når det gjelder navn, utseende og egenskaper. Vi ble også lovet en stor variasjon i kart, og vi kan vente oss kamper både i snø og i ørken. Samt ved Monte Cassino i Italia, der vi spilte.

– Enspillerdelen vil bestå av rundt 20 fyldige oppdrag, og her spiller du hovedsakelig som de allierte. Vi har med amerikanerne, britene, Sovjet, Frankrike, Italia og Tyskland som de ulike grupperingene.

– Vil du også kunne spille som aksemaktene i kampanjedelen?

– Vel, hva skal jeg si til det? Mer informasjon kommer, vi utelukker ikke noe.

Soneforsvar

Kartet er delt opp i ulike soner, og det er lett å se enhetsflora og type fra avstand takket være et enkelt brikkesystem som indikerer antall. Sonene er imidlertid særlig viktig for en av de andre spennende nyvinningene i R.U.S.E., bløffingen. Du kan nemlig lure fienden opp i stry i dette spillet.

Les også
Anmeldelse: R.U.S.E.

– Du har ti ulike slike taktikker, som igjen begrenser seg til forskjellige soner på kartet. Du kan gi fienden falsk informasjon, skjule informasjon og stjele informasjon fra din rival, forteller Girard.

I praksis betyr dette at du kan få fienden til å tro at du angriper fra andre vinkler enn du egentlig gjør, eller få dine tropper til å fremstå svakere eller sterkere enn de egentlig er. Du kan også spionere og finne ut hvordan fienden tenker, og hvordan bevegelsesmønsteret til hans enheter er. Dette kan bli en særs stor slager, spesielt i flerspiller:

– Enspillerdelen er viktig for oss, men vi føler R.U.S.E. tar skikkelig av i flerspiller. Det er her luretaktikken virkelig spiller en viktig rolle, og dette spillet gir deg en unik følelse når du lykkes mot menneskelig motstand. Du kan både spille én mot én og opptil fire mot fire på lag, og vi har store forventinger til flerspillerdelen. Mer informasjon om den vil komme de neste månedene.

Når det gjelder enhetene er det tydelig markert hvilke styrker og svakheter de har, slik at man får det strategiske elementet inn i det som ellers er en veldig actionpreget tittel. Her kan du be om forsterkninger rett inn i problemområder, og du kan til og med sørge for at fienden tappes for ressurser.

– Du har flere ressurspunkter rundt på kartet du kan fange for å tjene penger. Disse er igjen avhengig av et veinettverk for å frakte ressursene inn i din «bank». Her kjører det små lastebiler rundt med dine penger, og når du spiller mot andre kan du aktivt gå inn for å ødelegge disse forsyningslinjene og stjele fra fienden. Vi føler det også er en helt ny måte å spille på i et slikt spill, sier Girard.

Flere plattformer

R.U.S.E. kommer ikke bare på PC, men også Xbox 360 og Playstation 3. Dermed er dette et av flere strategispill i rekken som tar det kontroversielle steget over fra tastatur og mus til håndkontrollere.

– Du har kontroller og kompleksitet som skiller mulighetene på PC fra konsoll, men vi har ikke laget et spill bare for den harde kjerne av strategispillere. Takket være intelligente kontrolløsninger på konsoll får man en minst like god opplevelse her som på PC, sier vår franske venn.

Slik vi opplevde spiller er da også håndkontrollen et godt valg når du spiller R.U.S.E.. Actionfokuset sørger kanskje for at valgmulighetene ikke er uendelige, men i et spill av denne typen fungerer det godt at kompleksiteten ikke er den aller største. Du vil likevel få en spillopplevelse av en annen dimensjon, og luretaktikker sørger for en fersk vri på strategisjangeren. Forlokkende, og skal vi tro Girard er dette bare det første av mange spill i serien:

– Dette er bare begynnelsen, det er en ny og stor merkevare for oss. Vi valgte imidlertid andre verdenskrig fordi det var den siste totale krigen. Krigen legger grunnlagget for unike baktepper og slag. Dessuten passer vår luretaktikk godt med det som faktisk skjedde under andre verdenskrig, her var behandling av informasjon og det å føre fienden bak lyset sentralt.

Spillet virker imidlertid svært krevende, og man kjørte R.U.S.E. på det aller siste av prosessorteknologi fra Intel (Core i7) i San Francisco. Likevel forsikres vi om at du ikke må oppgradere alt av utstyr for å kunne kjøre dette på kontoret hjemme.

– Jeg skal ikke lyve for deg, dette vil ikke kunne kjøres på en fem år gammel PC. Nyere PC-er med én eller to kjerner vil imidlertid kjøre R.U.S.E. veldig bra, selv om spillet også drar full nytte av enda flere kjerner og mer prosessorkraft, avslutter spillets sjefprodusent.

Konklusjon

Spillbransjen er full av store ord og opphausing av egne prosjekter, man selger tross alt et produkt her. Det vi har testet av R.U.S.E. så langt virker imidlertid å holde det som loves. Det er storslagent, innovativt og uhyre stilig – er dette en ny standard for storslagen actionstrategi? Oversikten du får av spillmotoren Iriszoom er unik, det er nesten som å bruke Google Earth i et spill. Her kan du zoome fra flere tusen meter oppe i luften helt ned på små enheter i løpet av sekunder, og fordelen dette gir er fantastiske.

Dessuten får vi muligheten til å bløffe fienden, noe som vil vise seg svært interessant – både i kampanjebiten, og ikke minst i kamp med andre mennesker over nett. R.U.S.E. kommer altså ut på PC, Xbox 360 og Playstation 3 en gang i løpet av 2009. Vi gleder oss allerede til å krige enda mer med Ubisofts nye strategiserie.

Diskuter artikkelen i forumet

Siste fra forsiden