LOS ANGELES (Gamer.no): Hvis du, som meg, satte pris på det solide manuset og den jordnære science fiction-historien som ble fortalt i Life is Strange, ble du sannsynligvis svært glad for å se et visst spill dukke opp under Microsofts E3-konferanse i juni.
Jeg var alltid nysgjerrig på hvordan forholdet mellom Chloe Price og Rachel Amber var før Max sin overnaturlige innflytelse begynte å forme Oregon-forstaden Arcadia Bay. Vi fikk aldri se Rachel i det originale spillet, men Chloe pratet alltid varmt om henne. Derfor var det ekstra gledelig å høre at vi endelig skulle få oppleve forholdet deres før Rachel ble sporløst borte.
Etter å ha sett en demonstrasjon av det aktuelle spillet under årets E3-messe, har jeg derimot begynt å tvile på om Life is Strange: Before the Storm kommer til å være robust nok til å rettferdiggjøre en beretning om hvordan vennskapet til Chloe og Rachel tok form.
Arcadia Bay – før stormen
Man ser det kanskje ikke like godt i traileren som i demonstrasjonssekvensen vi fikk gløtte på, men Life is Strange: Before the Storm har et litt enklere grafisk preg enn det foregående spillet. Vår demo starter når Chloe – som du styrer denne gangen – har sneket seg inn på et gammelt sagbruk hvor det holdes en rockekonsert.
Håret hennes er ikke så blått som jeg husker det: Spillet foregår noen år før originalen, og 16 år gamle Chloe både ser og høres annerledes ut. Hun høres litt for annerledes ut. Det er nemlig ikke Ashly Burch, den originale stemmeskuespilleren, som har stemmen hennes lenger. Dette skyldes en langvarig streik som foregår i den amerikanske fagforeningen Screen Actors Guild i disse dager – et tema for en annen dag. Uansett er jeg skuffet over at det ikke er Burch sin stemme jeg hører når Chloe prater. Det låter helt feil i mine ører.
Det ser nesten ut som ting er litt uferdige.
Omgivelsene ser litt merkelige ut også. Det ser nesten ut som ting er litt uferdige – litt som når du venter på at alle teksturene i et spill skal lastes inn, bare at det ikke er flere detaljer igjen å laste. Det samme angår lyddesignet, hvor det er mange essensielle ting – slik som fottrinn og lyden av klær når noen beveger seg – som ikke er til stede.
Stivt manus og skuespill
Vi får se Chloe vandre rundt i baren, mens bandet dundrer løs på scenen lenger inn i lokalet. Vi hører Chloes tanker rundt alt hun ser; hva hun vil gjøre og hvem hun vil prate med. Det hele føles veldig kjent – veldig som Life is Strange.
Men her er det igjen noe som skurrer. Samtalene Chloe har med de forskjellige figurene – noen vi kjenner igjen og noen vi ikke har sett før – føles veldig stive. Både manuset og måten det blir fremført på av stemmeskuespillerne er pinlig lite raffinert. Det originale spillet var heller ikke det teknisk mest imponerende spillet i verden, men manuset og skuespillet var i hvert fall solid. Jeg sitter ikke med samme inntrykket her i det hele tatt.
Når det er sagt, er mange av de samme spillmekanikkene på plass: I stedet for å ta bilder, slik man gjorde som Max, kan du tagge på forskjellige gjenstander i omgivelsene. Du tar valg som tilsynelatende vil ha konsekvenser utover i historien, og du velger ofte hva du vil Chloe skal si når hun er i samtale med noen.
Siden vi denne gangen skal kontrollere den rebelske Chloe, vil handlingene du velger mellom være mye mer «Chloe-ete» enn valgene du tok som Max i Life is Strange. For eksempel fikk vi se Chloe stjele en band-t-skjorte fra bagasjerommet på en bil etter å ha løsnet håndbrekket og latt bilen trille ut fra låven for å distrahere selgeren. Ikke noe Max ville gjort med andre ord.
Men dette er noe den Chloe jeg kjenner ville ha gjort. Og det er disse øyeblikkene som gjør meg håpefulle. Meldingen om at «This action will have consequences» dukker selvfølgelig opp ved noen av de større valgene du tar, og det virker som utvikleren har gjort hjemmeleksen sin når det kommer til det å bevare Chloes karaktertrekk.
Lover å levere
Utvikleren av det originale spillet, franske DONTNOD, jobber i disse dager med Vampyr og en oppfølger til Life is Strange. Life is Strange: Before the Storm lages derfor av det Colorado-baserte studioet Deck Nine Games, tidligere kjent som Idol Minds.
– Fansen elsker disse figurene og forholdene de har til hverandre, sies det i en video på Life is Strange sin YouTube-kanal.
Ashly Burch er kanskje ikke stemmeskuespiller denne gangen, men hun har vært deltagende som medforfatter av historien. Hun forteller i samme video at hun er positiv til jobben de gjør:
– Da jeg kom hit [til Deck Nine, journ.anm] var det en lettelse å se at spillet er i gode hender. Teamet gjør en god jobb, fordi de elsker det første spillet, sier Burch.
Problematiske tenåringer
Spillet foregår i en vanskelig tid for Chloe. Hvis du spilte det originale spillet, vet du at hun mistet faren sin i en tragisk ulykke, og den perioden vi får se i dette spillet vil være mye nærmere dødsfallet. Punkrock-holdningen hennes er trolig en konsekvens av dette, og hun er selvsagt veldig emosjonelt skjør.
Etter et sammenstøt med noen av konsertdeltagerne på bruket, dukker Rachel Amber opp for å redde Chloe. De to nyter resten av konserten sammen, og demonstrasjonen hopper fremover i tid, til en annen scene.
Vi får se litt mer av forholdet til Rachel og Chloe, som uten tvil kommer til å være kjernen i Before the Storm. Men så var det dette med manuset, da. Igjen klarer jeg ikke å bli overbevist om at det er særlig godt skrevet, spesielt når venneparet (er de egentlig bare venner?) plutselig begynner å krangle helt ut av det blå.
Her kan det godt tenkes at vi mangler konteksten rundt scenen, siden dette var en kort demonstrasjon, men et godt inntrykk fikk jeg uansett ikke.
Konklusjon
Det er ikke lenge igjen til lanseringen av den første av totalt tre episoder som skal utgjøre Life is Strange: Before the Storm. Med slipp 31. august tviler jeg på at mange av de tingene jeg ikke likte under E3 vil være fikset til den gang. Et manus som virker både stivt skrevet og fremført, og en teknisk presentasjon hakket under det originale spillet, er mindre enn man bør forvente. Når det gjelder visse aspekter ved manuset i demonstrasjonen, velger jeg foreløpig å håpe at konteksten jeg manglet vil forbedre dette noe.
Det første spillet bergtok meg, og reisen jeg dro på med Max Caulfield og Chloe Price er en jeg sent vil glemme. Jeg har lyst å si at jeg gleder meg til å spille Life is Strange: Before the Storm, men jeg frykter samtidig at denne reisen ikke kommer til å være like magisk.
Besøk vårt artikkelarkiv for å se alt som har blitt skrevet i etterkant av årets E3-messe »