Det er allerede avklart at Fallout 76 skal bli et flerspillerspill, men detaljene har vært vage omkring hvorvidt man kun vil møte andre spillere. Dette har Bethesda nå bekreftet, via Gamesindustry.biz.
I et intervju med nettstedet sammenligner Bethesdas visepresident for markedsføring, Pete Hines, Fallout 76 med Destiny – og der kom noen nyttige opplysninger frem.
– I Destiny har de fremdeles NPC-er (non-player characters, red.anm.). Hvis du vil kjøpe noe går du ikke til andre spillere – du kan ikke gå til andre spillere. [...] I vårt spill, hvis det er slik du vil spille, gjør du dette med andre spillere. Du handler med andre folk, sa Hines i intervjuet.
Kjenner aldri folks motiver
Ifølge Hines gjør fraværet av datastyrte mennesker at spillet blir mer spennende. fordi man aldri kan vite om de man møter er venner eller fiender.
– I våre tidligere spill er det slik at hvis du går opp en bakke og det er en fiendtlig NPC der, er det en rød ting på kompasset som forteller deg at det er en fiende. Vi har jukset for deg. Du vet det allerede. Men i Fallout 76 vet du ingenting om den personen eller hva deres motiver er, med mindre du har møtt dem før.
Til tross for dette forteller Hines at det er mekanismer bygget inn i spillet som skal forhindre at det hele blir et rent «alle mot alle»-skytespill dersom man ikke ønsker å spille på den måten, og at det fremdeles skal være et rollespill. Vi har også allerede fått indikasjoner på at samarbeid blir et vesentlig aspekt i spillet, for eksempel gjennom basebygging.
Det vil være spiller-mot-spiller-elementer i spillet, men disse vil ifølge Hines mer ta form som spesifikke utfordringer. Detaljene rundt hvordan det hele skal fungere er noe studioet fremdeles jobber med å finne ut av, da Fallout 76 som kjent ennå er under utvikling.
Les også: Fallout 76 får ikke kryssplattformspilling på grunn av PlayStation »