GSC kommenterer kopisperrebråk

Utvikleren har ikke tatt noen valg om kopisperren til S.T.A.L.K.E.R. 2.

En av de mest omdiskuterte nyhetene denne helgen var at GSC Game World visstnok planla en svært restriktiv form for kopibeskyttelse (DRM) for sitt neste storspill, S.T.A.L.K.E.R. 2.

I tillegg til å kreve konstant tilkobling til nettet ville spillet ifølge rapportene lagre innhold som oppdrag og andre ting på en sentral server, slik at slikt ble lastet ned underveis. Slikt blir det selvsagt bråk av, ettersom denne typen kopisperre ofte ender opp med å plage kundene mer enn piratene.

Heldigvis virker det ikke som GSC har bestemt seg for å bruke denne typen kopibsperre. Til nettstedet Rock Paper Shotgun har de gitt følgende avklaring:

– Ideen om å implementere DRM kom som en mulig antipiratløsning. Dere vet hvor enormt problemet med kommersiell piratvirksomhet er her i de tidligere Sovjet-statene. Men vi har ikke tatt noe endelig valg angående DRM for S.T.A.L.K.E.R. 2. Du kan være sikker på at vi skjønner hvor ukomfortabelt denne løsningen er for spillerne, så vi kommer til å fortsette å se etter den mest effektive og likevel akseptable måten å beskytte spillet vårt på når det lanseres.

Seriens forrige spill, Call of Pripyat.

Kampen for å overleve i Tsjernobyl

S.T.A.L.K.E.R. 2 er et førstepersons skytespill satt til en åpen verden, som kommer til både konsoll og PC, og tilbyr en ny historie, et nytt sett figurer (samt noen vi har møtt tidligere) og en ny grafikkmotor (som blant annet støtter DirectX 11).

Spillet får flere overlevelseselementer enn tidligere, at vi naturlig nok får stifte bekjentskap med noen nye mutanter underveis, og at vi får utforske flere underjordiske komplekser og laboratorier, i tillegg til de åpne utendørsmiljøene vi kjenner fra tidligere spill i serien.

Disse utendørsmiljøene inkluderer byene Chernobyl og Chernobyl 2, men GSC vil ikke bekrefte om spillmiljøet er delt inn i flere individuelle soner, eller om det én helhetlig verden.

Utviklerne presiserer også at hovedplattformen for spillet er PC, og at brukergrensesnittet på PC ikke skal lide ved at det blir tilpasset konsollsystemene. Ellers skal de største forskjellene på versjonene til konsoll og PC være at PC-versjonen får bedre grafikk og flere visuelle effekter.

Les også: Anmeldelse: S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Ledige stillinger
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (15)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Ravusy
13 år siden

Synd, slike DRMer styrer jeg unna. De burde kjørt en analyse på hvor mange som ikke vil kjøpe det pga. DRMen.

Gjest Slettet+214asdf125
13 år siden

"Utviklerne presiserer også at hovedplattformen for spillet er PC, og at brukergrensesnittet på PC ikke skal lide ved at det blir tilpasset konsollsystemene."

 

Det er vel strengt tatt usannsynlig at en utvikler noen gang vil presisere at brukergrensesnittet VIL lide ved at det tilpasses for konsollene.

Joachim_F
13 år siden

Det er vel strengt tatt usannsynlig at en utvikler noen gang vil presisere at brukergrensesnittet VIL lide ved at det tilpasses for konsollene.

Nei, da hadde de nok latt være å presisere noe som helst.

DeepW
13 år siden

Jeg prøvde såvidt call of pripyat nå nylig. Settingen faller i smak, men var temmelig bratt læringkurve. Håper man får en litt bedre innføring i det nye spillet.

OpusNR1
13 år siden

@DeepW: Litt av sjarmen med disse østblokk-spillene er jo nettopp at de er såpass nådeløse. I dagens (vestlige) spill kan man jo nesten ikke dø.

 

Elsker forøvrig Stalker-serien og gleder meg til det nye!

Siste fra forsiden