Tirsdag kveld trakk Google endelig sløret av spillprosjektet de har jobbet med en god stund. Navnet på tjenesten er Google Stadia, og etter sigende er planen å være en plattform som blander YouTube-seing og spillstreaming a la Project Stream-testingen i fjor.
Tjenesten skal lanseres i 2019, i Amerika, Canada og store deler av Europa. Vi vet ikke om Norge er på denne tidlige lanseringsplanen ennå.
Sammensurringen av YouTube og spilling betyr at man faktisk vil kunne se et spill som spilles på Stadia på YouTube, trykke på en knapp, og i løpet av få sekunder få delta i det som skjer på skjermen. Google kaller dette Crowd Play. Som en forlengelse av dette er det mulig å dele lagringspunkter på samme måte.
Som med PlayStation Now, GeForce Now og andre lignende tjenester skal det handle om å kunne spille spill via videostreaming, noe som gjør spillingen tilgjengelig på enhver plattform med stødig nettverkstilkobling og Chrome-nettleser. Tjenesten vil med andre ord ikke kreve noen form for installering av spill, siden alt strømmes over nettet via et videosignal. Under presentasjonen ble tjenesten demonstrert på en spill-PC, en Chromecast og en mobiltelefon.
Stadia bruker Linux som base, og støtter Vulkan-grensesnittet som er et kryssplattforms optimalisert programmeringsgrensesnitt for grafikkort. Plattformen skal også støtte kjente spillmotorer og grensesnitt som blant annet Unreal Engine og Unity.
Ved lansering skal tjenesten støtte 4K-oppløsning, 60 bilder i sekundet, HDR-farger og surround-lyd – et stort hopp fra Project Stream-testen i høst som kun leverte en oppløsning på 1080p med 60 bilder i sekundet og stereolyd. I fremtiden skal tjenesten støtte 8K-oppløsning og 120 bilder i sekundet. Google sier det skal ta om lag 5 sekunder fra man trykker på «spill nå»-knappen før man er i et spill.
En god del velkjente studio skal allerede jobbe med spill til plattformen, samt gjøre eksisterende spill tilgjengelige. Ikke overraskende – etter fjorårets test med Assassin's Creed Odyssey – er Ubisoft i porteføljen. Med på laget er også iD Software, og kommende Doom Eternal ble det første spillet som ble annonsert til plattformen. Vi fikk også se NBA 2K19 og Rise of the Tomb Raider. Dylan Cutberth fra Q Games fortalte også at de jobber med et spill som utnytter teknologien i tjenesten.
Google avduket også sitt interne spillstudio – Stadia Games and Entertainment – som skal utvikle egne spill, samt bistå eksterne utviklere med å få spillene sine på plattformen.
Ny kontroller, koblet via wi-fi
I tandem med plattformannonseringen ble det avduket en spillkontroller som Google kaller Stadia-kontrolleren. Kontrolleren sender signal over wi-fi, noe som interessant nok virker å bety at input-signalet går direkte til routeren, og ikke via for eksempel en Chromecast for så å gå til routeren. Det kan i teorien barbere noen hundredeler med etterslep.
Du kan se bilder av kontrolleren til høyre. Legg merke til de to knappene på midten som gjør det mulig å kjapt dele innhold til YouTube, samt bruke Google Assistant for å laste langringsfiler og annet via stemmekommandoer.
Det er likevel ikke noe krav om at du må bruke en Stadia-kontroller for å spille, og Google lover at du skal kunne bruke hvilken som helst USB-kompatibel kontroller dersom du spiller på en PC.
Split-screen-spilling og «cross play»
Mye av presentasjonen var myntet på å gi utviklere litt innsikt i hva teknologien kan gjøre. For eksempel: Siden alt av rendring skjer på eksterne servere åpner dette for nye måter å vise spill på, og gjør det mulig å ha to instanser av samme spill på én skjerm – eller split screen co-op, som vi kjenner. Men siden hver side av de to delte skjermene kan rendres separat, vil det ikke påvirke maskinkraften som brukes.
Samtidig lovet Google at en av de mest betente diskusjonsområdene for spilling – cross play – ikke er noe å tenke på. Stadia-spill skal vare kryssplatformkompatible ved lansering.
Noen spørsmål gjenstår
Vi fikk vite mye tirsdag kveld, men noen nøkkelspørsmål gjenstår. Med sine robuste datasentre og infrastruktur verden over er Google klart en god kandidat til å løse spillstreaming på en god måte. Men hva slags nettilkobling kreves for å få utvytte av tjenesten? Og hvor mye – for det vil bli litt uansett – etterslep må vi regne med å oppleve mellom kontrollerinput og det som rører seg på skjermen? Vi skulle gjerne også sett flere spill i aksjon, selv om det mest spennende selvfølgelig er å se spill som utnytter streamingteknologien. Og hvordan skal det hele prises?
Vi regner med å høre mer om dette og mer utover året.
LES OGSÅ: Nå kan du spille PlayStation Now »