Selv om de er opptatt med Rage 2 for tiden (og antageligvis også Just Cause 4), har svenskene i Avalanche Studios tydeligvis tid til enda et prosjekt. Torsdag annonserte de et helt nytt spill kalt Generation Zero – deres første spill uten en utgiver i ryggen.
Generation Zero har et rimelig snedig premiss. Det hele er satt til østkysten av Sverige i en alternativ virkelighet på 1980-tallet, som interessant nok er rundt det samme området som Avalanches kontorer i Stockholm. Roboter har tatt over kontrollen, og spilleren – sammen med opp til to andre medspillere – må bruke det de finner i omgivelsene for å overleve.
Det loves at verden skal være veldig dynamisk, og at alt fra våpen, vær, tid og fiendetyper skal virke inn på hvordan man spiller.
– Om det er noe jeg har lært etter 10 år med å utvikle sandkassespill, er det at man bør slippe tøylene og la spilleren ta kontroll. Man bør ikke presse frem løsninger eller lage en riktig måte å spille på. Så lenge man gir dem den riktige verktøykassen med kreative leketøy, finner de løsninger som du aldri kunne ha tenkt frem selv, skriver regissør Emil Kraftling om spillet.
– Den kreative friheten har latt vårt lille, men brilliante, team utvikle en opplevelse som vi føler gir noe unikt. Et sandkasse-action-spill med co-op, der snikeelementer og spenningsfylt utforskning i et vakkert men fiendtlig landskap er slått sammen med adrenalin-pumpende kjemping mot en invasjon av dødelige maskiner, sier han.
Generation Zero lages i samme spillmotor som Just Cause 3 og Mad Max. Spillet lanseres i 2019 på Xbox One, PlayStation 4 og PC.