Det neste spillet i Gears of War-serien skrur klokken tilbake og legger handlingen til den såkalte Emergence Day, dagen da Locust-beistene invaderte. Var det opp til tidligere seriesjef Rod Fergusson, kunne det neste spillet imidlertid ha fortalt en helt annen historie.
I et intervju med IGN forklarte Fergusson at han, før han stakk til Blizzard for å ta over Diablo, la frem en plan for Gears 6. Tanken var å utforske en helt annen del av spillets univers, på en helt annen planet.
– Det jeg ønsket å gjøre med Gears 6 var å sende deg bort fra Sera for å se hva som har skjedd i resten av galaksen, eller i hvert fall resten av solsystemet.
Han påpekte riktignok at romfartsteknologien som ble oppdaget mot slutten av Gears 5 var ganske primitiv. Det ville dermed ikke bli fullt fokus på masse reiser fra planet til planet.
– Det var liksom gammel russisk Sputnik-type teknologi. Det var ikke slik at vi skulle gå helt Mass Efffect.
Etter 15 år med serien sa Fergusson at det var rart å ikke være involvert i Gears of War: E-Day og i stedet følge avdukingen fra sidelinjen. Han kommenterte riktignok at han synes det er helt greit at The Coalition tok serien i en ny retning, og at det å utforske Emergence Day var noe han alltid hadde ønsket å få til.
Lanseringsplaner for Gears of War: E-Day er foreløpig ikke fastsatt.
LES OGSÅ: Bioware trapper opp arbeidet med neste Mass Effect »