Tenk deg at du hadde fått samlet hele jordkloden under én regjering, og i praksis var verdens mektigste person. Hva ville du gjort? Den amerikanske utvikleren Stardock mistenker sannsynligvis at du hadde kastet blikket oppover, mot stjernene. Det er vel og bra med kontroll over en enkelt klode, men hvorfor skal man egentlig begrense seg når så store områder er modne for erobring?
Klassisk romstrategi
Galactic Civilizations II gir deg rollen som hersker over din egen planet, og enten du er stormannsgal eller ikke, bør du utvide riket ditt så raskt som mulig. Det holder nemlig ikke å sitte i ro på planeten din når naboene kommer på besøk, med enorme hærer og overlegen teknologi. Nei, skal du og rasen din ha noe håp om å overleve må du delta i maktkappløpet.
Dermed må du utforske verdensrommet rundt deg for å finne koloniserbare planeter, og kapre dem før de mange andre som bor i din del av galaksen gjør det. Dessuten må du forsvare dem, drive vitenskapelig forskning for å sikre at våpnene dine er overlegne, og eventuelt gå til krig mot en nabo eller to. Du vet, det vanlige.
Twilight of the Arnor er en omfattende ekspansjonspakke for Galactic Civilizations II. Pakken kommer med en helt ny kampanje, men det er naturligvis ikke denne som er hovedfokuset. Det morsomste er fortsatt å spille uten kampanjerestriksjoner, og utvikle ditt eget imperium fra bunnen av. Dette vet utviklerne godt, og resultatet er en ekspansjon som vil gi deg massevis av nyheter selv om du aldri noensinne planlegger å røre kampanjemodusen.
Den største nyheten er sannsynligvis at hver eneste sivilisasjon nå får sitt eget teknologitre bygd opp fra bunnen av. Disse er skreddersydd rasen de tilhører, og gjør at hver rase nå blir enda mer unik å spille. Mens teknologitreet til de ondsinnede Drengin er preget av gufne ting som slaveri og utslettelse, får menneskene helt andre ting i sitt teknologitre. Om du liker å eksperimentere med ulike strategier, gir dette deg en glimrende unnskyldning til å prøve nye raser og dermed oppleve mer av hva spillet har å by på.
Unike teknologier fører også til at hver rase får en haug av unike bygninger, som de kan plassere på planetene sine. Dermed kan én rase utvikle en planet i en helt annen retning enn en annen. Det samme gjelder romskip – hver rase får tilgang på egne typer komponenter, som medfører at romskipene deres kan utvikles i unike retninger. Her er det mye nytt å leke med, som gjør spillet friskt igjen for erfarne spillere.
Ny måte å vinne på
Stardock har innført en ny måte å vinne spillet på. Tidligere var det slik at når du vant en teknologiseier, ville rasen din stige opp til et nytt eksistensielt plan («ascension»). Nå har teknologiseieren blitt forandret, slik at de som vinner vil lære å mestre tid og rom. Ascension-seieren er imidlertid fortsatt i spillet, men nå er det slik at for å oppnå denne må du ta kontroll over ressurser som tilbyr «ascension-poeng», og holde disse. Naturligvis kan du regne med at disse ressursene blir svært ettertraktede, så du må være forberedt på å forsvare dem.
Det er få av de nye funksjonene som skriker etter oppmerksomhet når du først starter Twilight of the Arnor. Galactic Civilizations II føles i stor grad som det alltid har gjort, og selv om flere av nyhetene er temmelig omfattende, er de ikke av den typen som innfører radikale endringer i måten gameplayet fungerer på. Men etter hvert som du spiller vil du sannsynligvis raskt lære deg å sette pris på den nye dybden i spillet.
Grafikken har forresten fått en veldig hyggelig oppgradering. Skipene har nå langt mer detaljerte teksturer enn tidligere, og de kan også ha bevegelige deler. Planetene har også fått seg en total overhaling – nå ser de mer unike og realistiske ut. Dette gjør underverker for helhetsinntrykket, og resultatet er at Galactic Civilizations II ser mye mer interessant ut enn tidligere, spesielt når du zoomer litt inn.
Stardock er en utvikler som alltid har veldig god kontakt med spillmiljøet, og Twilight of the Arnor har i lengre tid blitt testet av trofaste Galactic Civilizations II-spillere. Dermed har spillerne fått mulighet til å være med å forme den ferdige ekspansjonen, ved at utviklerne har tatt hensyn til deres innspill og ønsker fra et relativt tidlig stadium i utviklingen.
Den eneste innvendingen jeg har er at Twilight of the Arnor ikke gjør noe med den upersonlige følelsen Galactic Civilizations II har. Mye av årsaken til dette ligger selvsagt i at skalaen spillet tar for seg – dette er et romstrategispill, med planeter, stjerner og romskip av stål. Men jeg savner likevel noe av følelsen av nærhet til riket mitt som jeg får i mer jordnære spill som Civilization IV, og den kalde og funksjonelle presentasjonen Stardock har gått for gjør at jeg ikke blir like knyttet til det jeg skaper som i Sid Meiers mesterverk.
Konklusjon
Twilight of the Arnor er en stor og omfattende ekspansjon med massevis av nytt innhold. Umiddelbart legger du kanskje bare merke til at grafikken er litt lekrere enn tidligere, men når du går litt i dybden vil du oppdage at endringene i spillet er større enn de virker. Sentralt er selvsagt de nye teknologitrærne, som sikrer at hver enkelt av de mange rasene i spillet blir unik på sin egen måte, og dermed mer spennende å spille både med og mot. Dette er nok en ekspansjon primært myntet på de mest interesserte, som liker å eksperimentere med ulike strategier og taktikker, men samtidig gjør den hovedspillet enda mer spennende for nye spillere.
Hvis du liker strategispill og ikke har prøvd Galactic Civilizations II enda, er det på høy tid å ta en titt når Twilight of the Arnor kommer ut i mars.
Merk: Galactic Civilizations II: Twilight of the Arnor kommer ikke i salg i butikk. Pakken slippes eksklusivt gjennom Stardocks egen distribusjonskanal TotalGaming.net.