Intervju

Galactic Civilizations II: Dread Lords

Galactic Civilizations er spillet for dem som trakter etter større ansvar enn tradisjonelle bybyggerspill kan gi. Vi har snakket med utvikleren om oppfølgeren.

Side 1
Side 2

Grunnkonseptet i Galactic Civilizations II er det samme som i den kritikerroste originalen; bygg opp din egen interplanetariske verdensmakt og sørg for at ditt rike (eller den alliansen du er en del av) ender opp med å dominere det kjente verdensrommet. Nytt denne gangen er at du får forske frem dine egne komponenter og bruke disse til å designe dine egne romskip.

En annen stor nyhet er at spillet har gått fra 2D til et 3D. Dette tillater mye bedre grafikk enn tidligere. Dette tillater også et nytt kartsystem, hvor hver planet er synlig på kartet. I tillegg loves det at alle planetene vil være unike, at alle rasene blir spillbare (i stedet for bare menneskene), et forbedret flåtesystem og mer strategisk kampsystem.

Vi har fått mulighet til å prate litt med prosjektleder Brad Wardell i det Michigan-baserte selskapet Stardock Entertainment om oppfølgeren.

Hvorfor valgte dere å lage en oppfølger?

- Det første spillet gjorde det så bra at vi øynet en mulighet til å legge til de funksjonene vi ønsket, men ikke hadde råd til i forgjengeren.

Hva er de viktigste forskjellene på dette spillet, og det første?

- De viktigste forskjellene er: 1) I det første spillet måtte du spillet som menneske. Nå kan du spille med hvilken som helst sivilisasjon, og du kan også lage dine egne sivilisasjoner. 2) Oppfølgeren gjør det mulig for spilleren å lage skip fra bunnen av. 3) Oppfølgeren har en helt ny 3D-motor, som tillater oss å vise planetene som en del av hovedkartet, hvor spillerne kan zoome og rotere kameraet. Dette hjelper til med å sørge for at Galactic Civilizations 2 blir bedre i forhold til det visuelle. 4) Hver planet er unik i oppfølgeren. I det første spillet var det kun 20 ulike planeter. Nå er hver planet unik, med sin egen overflate. 5) Spilleren designer sine egne kolonier. Det første spillet hadde ikke noe tilsvarende, du valgte simpelthen hva du ville bygge fra en liste. Nå kan du faktisk plassere ting akkurat hvor du vil, og det er utrolig mange ulike ting du kan bygge. 6) Oppfølgeren har støtte for flåtekamper. 7) Oppfølgeren kan tilpasses mer. Spilleren kan lage sine egne raser, sitt eget grensesnitt, sine egne skipsmodeller, sine egne dialoger osv. 8) Oppfølgeren kommer med en dynamisk kampanje (det originale hadde ikke kampanje overhodet).

Hvordan kom dere frem til dette temaet?

- Vi tror veldig mange liker tanken på å bygge sitt eget imperium blant stjernene.

Kan du forklare hvordan det nye kampsystemet fungerer?

- I det originale spillet hadde skip mulighet til å angripe eller forsvare. Når et skip angrep et annet ble en terning for angrep og en terning for forsvar rullet, og forskjellen mellom verdiene ble trukket fra skipets samlede helsepoeng. I oppfølgeren vil det være tre ulike våpen: Stråling, raketter og elektromagnetisk puls. Til forsvar får man skjold og "point defence" (et prosjektilvåpen som skyter ned trusler, red. anm) og armering. Når strålene treffer et skjold (som er det optimale forsvaret), så blir resultatet det samme som i forgjengeren. Men når en stråle treffer armering (eller "point defense"), så ruller forsvarsterningen mellom 0 og halvparten av dens høyeste verdi.

Hvordan fungerer det nye systemet for bygging på planeter?

Les også
Anmeldelse:

- Alle planetene klassifiseres på en kvalitetsskala mellom 0 og 20. Jo høyere planetens tallet er, jo bedre er planeten. I Galactic Civilization II bestemmer også planetklassen hvor mye plass du kan benytte deg av på hver planet. Du må ta noen viktige og vanskelig valg om hva du vil bygge, fordi du kan ikke bygge alt du vil på en gitt planet.

Originale Galactic Civilizations kunne nesten beskrives som Civilizations i rommet – har denne oppfølgeren noen likhetstrekk med Space Empires 4 og Ascendancy?

- Oppfølgeren har mange elementer fra Master of Orion, SEIV og Ascendancy. Mulighetene til å designe egne skip er ikke ulik det man kan finne i Master of Orion, bortsett fra spilleren virkelig kan lage sine egne skip (med total kontroll på hvordan de ser ut), takket være 3D-motoren. Koloniseringselementene er som i Ascendancy, og flåtetingene er antakeligvis gjenkjennelig fra SEIV, bortsett fra at vi ikke har taktiske kamper.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden