Jeg har alltid likt fantasy og science fiction, men jeg var ti-tolv år gammel da jeg sluttet å synes helter som Supermann og Batman var spesielt kule. Interessen har likevel blusset opp igjen de senere årene, godt hjulpet av knallgode filmer som The Dark Knight, Watchmen, Kickass og Ironman.
Det er heller ingen tvil om at DC-tegneseriene har millioner av fans verden over, og at mange svært underholdende dataspill har blitt laget rundt dem gjennom årene. Det er en forlokkende tanke å spille en mektig superhelt med utrolige krefter, eller en utspekulert superskurk med planer om å dominere verden.
Denne fantasien har du nå sjansen til å leve ut i høyere grad enn noen gang tidligere gjennom DC Universe Online. Det massive onlinespillet gir deg nemlig haugevis av muligheter til å lage akkurat den superfiguren du ønsker, og velge side i den evinnelige kampen mellom superhelter og superskurker.
Muligheter og begrensninger
Spillets historie får en pangstart i det du ser kampen mellom heltene og skurkene, ledet av Supermann og Lex Luthor, legge byer i ruiner. Du får også se skurkene vinne, i det Luthor kjører et kryptonittspyd gjennom Supermann og endelig dreper sin erkefiende. Seieren har likevel en bitter bismak, for i samme øyeblikk invaderer den onde Brainiac jorden, med sin armada fra verdensrommet.
Lex Luthor forstår at det må både helter og skurker til for å stoppe Brainiac, og reiser derfor tilbake i tid til en periode da Brainiac fortsatt kan overvinnes. Brainics makt skyldes at han har klart å suge til seg superkrefter fra både helter og skurker, men Luthor klarer å stjele noen av disse tilbake, slik at spillerne kan lage sine egne mektige rollefigurer og kaste seg inn i kampen for jordens fremtid.
Selv om begge sider kjemper mot Brainiac, kjemper de også fortsatt mot hverandre. The Joker står mot Batman i en kamp med teknologi, Circe står mot Wonder Woman i en kamp med magi og Lex Luthor står mot Superman i en kamp med overnaturlige evner.
Du må velge en av disse som mentor og hvilke type superkrefter din rollefigur skal ha. I tillegg velger du fritt mellom mange våpentyper, som pistoler, sverd eller stokker, og til slutt velger du hvordan du skal bevege deg raskt gjennom spillverdenen. Du kan nemlig enten fly, løpe superraskt eller hoppe rundt som en akrobat.
Superkreftene du kan velge mellom har alle to roller hver, og du kan skifte mellom dem utenfor kamp. Alle har en rolle som lar deg fokusere på å gjøre skade. I tillegg lar kreftene som baserer seg på ild og is deg velge en rolle som «tank». De tekniske og mentale kreftene lar deg fokusere på kontroll, og natur og magi-kreftene gir deg muligheten til å være helbreder.
Videre gir verktøyet for figurskapning deg ganske mange valgmuligheter til se ut slik du ønsker, selv om valgene mellom for eksempel frisyrer eller kostyme er mer begrenset enn i mange andre nye massive onlinespill.
Det er med god grunn du ikke kan velge mellom svært mange kostymer, du åpner nemlig opp mange fler etterhvert som du gjør oppdrag og finner utstyr. Og du kan hele tiden velge hvilke av klærne og rustningene som skal vises på rollefiguren din, slik at det å finne nye moter blir et spill i seg selv.
DC Universe Onlines system for figurskapning er ganske godt og mangfoldig, men forskjellene mellom de ulike våpnene og superkreftene er merkbart mindre enn i de fleste tradisjonelle spill innen sjangeren. Valgmulighetene virker også større med en gang du starter spillet, men mer begrenset ettersom du tilegner deg nye erfaringsnivåer.
Tvunget til å velge
Spillet har et ganske spesielt system for bruk av evner og egenskaper. Du kan nemlig kun bruke seks forskjellige evner i hver rolle. Du har rett og slett ikke flere knapper. Det kan godt hende du har så mange som femten eller tjue evner du ønsker å bruke, for hvert evnepoeng du får kan ikke brukes på å forbedre gamle evner (kun tilegne deg nye), men må velge kun seks av disse du ønsker å ha på din «action bar».
Alle superkreftene har to undergrupper hver, med helt egne evnetrær. I tillegg kan du velge mellom mange såkalte ikoniske evner, som for eksempel å kaste Batmans batarang. Kun et fåtall av evnene er passive og gir deg permanente bonuser. På den måten blir det litt av en oppgave å finne ut hvordan du best skal utvikle figuren din, for hvem har vel lyst til å kaste bort viktige poeng på evner du aldri kommer til å bruke?
Om ikke dette skulle være nok, har hver våpengren sitt eget evnetre og det samme har transportegenskapen din. Ettersom du utvikler våpnene får du nye spesialangrep du kan utføre med musa, som å lade opp kratige slag eller kaste fiendene bakover.
Disse angrepene følger helt andre regler enn superkreftene dine, for du kan angripe med våpnene dine når som helst, men du bruker energi på de mektige superevnene. Denne energien lades opp ettersom du slåss, og gjør kamp til en underholdende, hektisk og taktisk runddans hvor valgene du tar og ferdighetene med kontrollene spiller begge en stor rolle.
Masse action
Med kun seks spesielle evner å velge mellom, og mange spesialangrep tilegnet musa, blir kamp ganske forskjellig fra mange andre massive onlinespill. I DC Universe Online er ikke skjermen din overfylt av dyngevis av små ikoner som alle har sin spesielle nytteverdi.
Du har kun evnene dine, musangrepene, en plass for helbredende drikker og en plass for en magisk gjenstand. Disse åtte plassene utgjør hele din «action bar» og den kan ikke utvides eller tilpasses på noen måte.
Jeg tipper mye av grunnen til at utviklerne har gjort et valg som dette er fordi spillet kommer ut på både PC og Playstation 3. Selv om spillerne fra hver konsoll ikke spiller på samme server, er selve DC Universe Online i bunn og grunn likt for begge.
Valgene her minner også i høy grad om de vi har fått høre The Secret World kommer til å inneholde, hvor spillerne gis mange muligheter til å utvikle forskjellige evner, men at kun et fåtall kan brukes om gangen. Igjen helt naturlig, med tanke på at The Secret World lages for både PC og Xbox 360.
Det er ikke vanlig å finne slike begrensninger for massive onlinespill på PC, men valgene du blir tvunget til å ta har også fordeler. Kamp blir mer actionbasert enn vanlig og dette merkes svært godt på tempoet i spillet.
I de fleste sammenhenger gjelder det nemlig bare å peise på, og denge så mange fiender så raskt du bare kan. Hvis du mister alle livspoengene dine og blir slått ned, er du bare satt ut en liten stund før du kan suse inn i kamp igjen. Dette merkes også veldig godt på spillets såkalte «respawn rate», hvor det kun tar få sekunder før ei gate du har rensket for fiender snart er stappet full av dem igjen.