Om det er en ting EA kan, så er det å lage fotballspill. De har flere tiår med erfaring med å lage de svært populære FIFA-spillene, og for et par år siden begynte de å pludre med ideen om å droppe FIFA-merkevaren, og la produktet deres stå på egne ben.
Resultatet ble at fotballspillene deres fra og med i år skal hete EA Sports FC [årstall]. Da annonseringen om navneendringen kom i fjor vår, forsikret EA om at deres lisensportefølje med over 19000 spillere, 700+ lag, 100+ arenar og 30 ligaer fortsatt ville være med.
Som å sykle
I 2016 brukte EA sin da nye spillmotor, Frostbite, i et FIFA-spill for første gang. Om man tar en titt i arkivet til Gamer.no, vil man se at FIFA-anmeldelsene til og med FIFA 16 ofte viser til relativt store endringer som gjør fotballopplevelsen enda bedre enn i spillet før.
Med Frostbite har EA åpenbart funnet en formel de er fornøyd med. Siden da har titlene på våre anmeldelser av FIFA-serien vært som følger:
- FIFA 17: The Journey er en viktig nyskapning for FIFA
- FIFA 18: Muligens det beste FIFA-spillet på lenge
- FIFA 19: Mye er som før i FIFA 19, men det er noen nyheter
- FIFA 20: Slik skal det gjøres!
- FIFA 21: En fin videreføring av formelen
- FIFA 22: Fotballen er fortsatt rund
- FIFA 23: Som i fotballen generelt tar kynismen og grådigheten over
Trenden er at det har blitt lengre mellom de store nyvinningene i EAs fotballspill. Tittelen på denne anmeldelsen avslører at til tross for nytt navn, er det ikke akkurat noen overhaling vi får servert her heller.
EA vet at de har et godt produkt, og de har gjort tidligere landslagstrener for England, Alf Ramseys, kjente ordtak til sin leveregel: Never change a winning team.
Selv har jeg hoppet over noen utgaver av EAs fotballspill, men har ingen problemer med å plukke opp kontrollen og spille som om jeg aldri la den ned. Å spille FIF...jeg mener EA Sports FC 24 er som å sykle.
Hva er egentlig nytt?
Spørsmålet i mellomtittelen over er ikke så lett å svare på. Bortsett fra navnet på spillet gjør EA bare små justeringer for å gjøre sitt fotballspill mer autentisk.
De skryter på seg å ha brukt volumetrisk data fra mer enn 180 toppkamper for å bedre kunne gjengi virkelighetens rytme og flyt til spillet. Dette betyr at alle 22 spillerne på banen beveger seg som et lag slik de gjør i virkeligheten. De har også brukt kunstig intelligens til å bedre kunne beregne ballbaner.
For å være helt ærlig, merker jeg veldig lite til dette mens jeg spiller. Dette er ting jeg egentlig synes har vært veldig bra veldig lenge, og justeringene virker å være så små at du skal ha spilt mye FIFA for å merke det.
Ellers har EA laget mer dynamiske kampintroer. Når du starter opp en kamp vil du se spillerne ankomme stadion i treningstøy. Du ser journalister som venter på å få komme på luften med sine intervjuer, og vaktmannskap som forsøker å holde varmen. Er dette strengt talt nødvendig? Nei. Men det bidrar til å gi opplevelsen rundt kampene mer innlevelse og mer likt en TV-sending.
I reprisene av skudd og scoringer, vil spillet av og til legge på et AR-lag som viser hastigheten til spilleren, hastigheten på ballen, distanse fra mål også videre. Dette er også ting man ser i TV-sendinger, og som er gøy å se i spillet, selv om jeg ikke helt vet hva jeg skal med informasjonen jeg får servert.
Jeg vil dog berømme hvordan EA har fått draktene til å se ut i år. De beveger seg veldig realistisk ettersom spillere bøyer og strekker seg.
Makan til mas
I år, som i fjor (og året før der), er det i det store og det hele bare pirk å trekke fram både i positiv og negativ forstand av nyheter.
Flere kvinnelige spillere, lag og ligaer er inkludert i årets FIF...EA Sports FC. Alle piler peker oppover for kvinnefotballen, og det er fint å se at dette også reflekteres i det største og mest populære fotballspillet i verden. Jeg savner dog muligheten til å kunne spille karrieremodus med et kvinnelag.
Apropos karrieremodus, har disse også fått litt polering og nye funksjoner. Om du for eksempel velger å styre én spesifikk spiller gjennom en fotballkarriere, kan du nå bruke ukelønna di på en rekke forskjellige ting. Du kan kjøpe deg en fet dress, få bygget basseng i hagen, eller hyggeligere ting som å gi en donasjon til en dyrevernsorganisasjon. Du kan også gjøre investeringer som har større eller mindre risiko for å gi avkastning, altså mer penger å bygge basseng for.
Med alle disse nye funksjonene følger det også menysystemer. Menysystemene i Ikke-FIFA er ofte klønete og lite innovative. Noen menyer går horisontalt, mens andre går vertikalt. Første gangen du bruker en funksjon dekkes hele skjermen med en forklaring over flere kulepunkter og linjer om hva du kan gjøre med funksjonen.
Det hele er veldig masete, og tyder for meg på at EAs fotballspill er i ferd med å vokse seg ut av rammeverket som ble satt for mange år siden. Menysystemene hadde hatt godt av en overhaling for å gjøre dem mer intuitive.
Mikslag er gøy, men ...
Den viktigste modusen for mange (EAs lommebok inkludert) er FUT, eller FIFA Ultimate Team. Siden EA ikke har FIFA-lisensen til disposisjon lenger, heter modusen nå bare Ultimate Team.
Her er mye som før. Målet er stadig å sette sammen et lag av spillere med god kjemi som kommer godt overens. Nytt av året er at du kan utvikle spillerne på laget ditt ved å gjennomføre småoppdrag som forbedrer ferdighetene deres.
Dessuten kan menn og kvinner spille på samme Ultimate Team nå. Det svinger av å kunne spille med Ada Hegerberg og Erling Haaland sammen på topp.
Sistnevnte scenario vil sannsynligvis kreve et betydelig innhogg i lommeboka. Lite tyder på at Ultimate Team blir en mindre pengemaskin for EA, så lenge populariteten til spillet holder seg på samme nivå som tidligere.
Her finnes det et utømmelig lager av kortpakker og spillvaluta du kan kjøpe for å øke sjansene for å få det beste laget. En vanlig gullpakke (hvor du får de beste gjenstandene) koster 150 FC Tokens, som spillets valuta heter. For 12 kroner får du kjøpt 100 slike Tokens. Du må altså ut med minst 24 kroner for å få råd til en gullpakke. Da sitter du jo igjen med ergerlige 50 Tokens igjen i lommeboka. Veien er kort for å legge ytterligere 12 kroner på bordet. Nå har du kjøpt to pakker. Bare kanskje har du fått en god spiller i en posisjon hvor du trenger forsterkninger. Og om du er uheldig, må du bare finne deg i det, eller punge ut for nye tokens.
Man må ikke bruke ekte penger. Hver kamp du spiller belønner deg med Coins, som også kan byttes inn i kortpakker. En vanlig gullpakke er visst verdt 7 500 Coins, og du får pluss/minus 500 Coins per kamp avhengig av resultatet i kampen. Det krever altså sannsynligvis i overkant av 15 kamper før du kan kjøpe en gullpakke. Man kan også låse opp belønninger via et slags sesongpass, men det er naturligvis en tålmodighetsprøve.
Det verste er at du er helt pokkers nødt til å oppgradere laget ditt om du skal ha noe som helst konkurransekraft i Ultimate Team. Laget du starter med er enkelt sagt ikke bra, og det blåser spillet en lang marsj i når den skal finne en motstander til deg. Jeg og mitt lag bestående av spillere med et snitt like under 60 i overall-rating hadde lite å stille opp med mot motstandernes lag med et snitt på over 80. Med en gang jeg investerte i noen pakker, og fikk laget mitt opp mot 80-tallet begynte jeg å vinne kamper.
Vi har rettet skyts mot denne modellen i anmeldelser av EAs fotballspill en rekke ganger, og det er stadig like kynisk og bedritent. Men det er populært. Det er anslått at EA tjente over 17 milliarder kroner bare på mikrotransaksjoner i forbindelse med Ultimate Team i 2020.
Konklusjon
Om du er en ivrig FIFA-spiller, får du nok akkurat det du forventer og ønsker deg i EA Sports FC 24. Spillet spilles som før, med god flyt, fine animasjoner i en flott innpakning. Alle modusene fra tidligere er også med.
Men det sier noe når en av tingene å trekke fram som bra er hvordan draktene ligger på kroppene til spillerne. Det er ikke akkurat flust av store nyvinninger her. EA vet at produktet deres er bra, og stoler fullt og helt på at det stor sterkt og stødig på beina de har bygget opp over mange år.
Det er et bunnsolid fotballspill, men det lukter råttent av alle mikrotransaksjonene. Å gjøre spillerne avhengig av å enten investere penger eller mengder av tid for å kanskje få muligheten til å være konkurransedyktige er en uting.
Ønsker du imidlertid bare å spille digital fotball, finnes det nok ikke noe bedre sted å gjøre det akkurat nå enn i EA Sports FC 24.
EA Sports FC 24 slippes 29. september til Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5 (testet), Windows, Xbox One og Xbox Series X/S. Dem som forhåndsbestiller en dyrere utgave får tilgang fra 22. september.