Vi har begynt 2019 med mye snø, sprengkulde og god, norsk vinter. Da passer det bra med en ny runde med gode mobilspill. Mye strategi denne måneden, mange timer med mulighet til å bryne de små grå.
Januar er en forholdsvis rolig måned på spillfronten, og da passer det bra å dunke unna et mobilspill eller ti. Jeg håper månedens utvalgte er til hjelp for å komme i gang med et nytt spillår.
Looney Tunes: World of Mayhem
Sjanger: Plattform
System: iOS, Android
Utvikler: Scopely
Last ned Looney Tunes: World of Mayhem: iOS, Android. Pris: Gratis.
Jeg så masse på Looney Tunes når jeg vokste opp, og jeg har gjentatte ganger brukt ungene mine som unnskyldning for å se på det i voksen alder også (ikke at jeg egentlig trenger en unnskyldning.)
Gode minner og nostalgi er nok en liten faktor til at jeg koser meg såpass med Looney Tunes: Worlds of Mayhem, det er det liten tvil om. Men dette er også et vellaget og morsomt turbasert rollespill, der mye av moroa finnes i å låse opp Stankelbein eller noen av de andre, velkjente figurene fra det velkjente universet.
Det er også et vellaget spill, med flotte animasjoner og god humor. Det at Looney Tunes er litt over topper på hva som skjer med figurene sine passer også bra til denne typen spill, og de mange angrepene figurene gjør passer bra sammen med tegneserien.
Det er ikke komplisert, og etter litt tid blir det ganske repeterende og viser litt mangel på dybde, men fram til da koste jeg meg som bare det.
Langrisser Mobile
Sjanger: Plattform
System: iOS, Android
Utvikler: ZlongGames
Last ned Langrisser Mobile: iOS, Android. Pris: Gratis.
Langrisser er en spillserie jeg aldri har hørt om før, til tross for at jeg vokste opp med en Sega Mega Drive. Dette er en blanding av turbasert strategi sammelignbart med Fire Emblem-spillene, og det å samle sammen og få nyere og bedre helter til laget ditt.
Det som gjør Langrisser Mobile så bra er at det er masse innhold å ta fatt i, det er mange daglige oppdrag, ukentlige oppdrag og masse annet å bruke tid på. Kampene er kjappe, enkle å forstå men samtidig er det masse dybde her. Du har en tredeling av skadetyper der noe er bedre mot en ting, men svakere mot noe annet, ikke ulikt det vi har sett i andre spill i samme sjanger.
En av tingene som plager meg litt, og som for så vidt gjelder alle denne typen spill der du skal tilkalle helter, er at sjansen for å få de gode heltene, de som det faktisk er verdt å samle på, er ekstremt liten. Men spillet er generøst med å gi deg mulighet til å rulle for nye, så det er alltids håp.
Solid taktisk moro, fin visuell stil og mange timer med spill.
Command & Conquer: Rivals
Sjanger: Strategi
System: iOS, Android
Utvikler: EA Redwood Studios
Last ned Command & Conquer: Rivals: iOS, Android. Pris: Gratis.
Et annet spill jeg spilte ektremt mye i mine yngre dager er Command & Conquer, og da spesielt Red Alert og Red Alert 2. Sammen med mange andre ble litt overrasket, og skeptiske til at EA nå valgte å ta serien over til mobil.
Nå har jeg testet Command & Conquer: Rivals en god stund, og jeg er veldig imponert over valgene utviklerne har tatt, hva de har tatt med fra de tidligere spillene i serien, og hvordan de har løst kampsystemet i mobilspillet. Men for de av dere som gikk og ventet på et nytt spill i samme sjanger som de forrige spillene: Dette er ikke den typen spill. Det er imidlertid en vellaget, gjennomtenkt og god Clash Royale-type spill, men den RTS-elementer.
Du og motstanderen din har hver deres base på motsatt side av skjermen. Det finnes tre noder du skal kontrollere, som fyller opp energi som gjør at du får fyrt av et rakettangrep mot motstanderbasen. To av disse og du har vunnet.
Kampene blir en vurdering av hva du skal bygge, når du skal bygge det og hvor du skal sende enhetene dine underveis i kampen. Det at du kan påvirke enheter etter at de er bygget gjør at Rivals skiller seg fra mange andre spill i samme sjanger.
Mye å lære, smarte designvalg og akkurat passe lange kamper gjør at jeg virkelig liker Command & Conquer: Rivals, noe jeg ikke hadde trodd på forhånd.
7 Billion Humans
Sjanger: Hjernetrim
System: iOS
Utvikler: Tomorrow Corporation
Last ned 7 Billion Humans: iOS. Pris: 55 kroner.
7 Billion Humans er et av de smarteste, mest oppfinnsomme spillene jeg har spilt på ganske lenge. I tillegg til dette har jeg faktisk lært litt programmering av å spille det, noe som ikke er dårlig for en gammel mann som meg.
Roboter har tatt over verden, og det er din jobb å programmere de til å gjøre arbeidsoppgaver på fabrikken. Dette gjør du ved å legge inn enkle (i starten) programmeringssekvenser som arbeiderne følger til punkt og prikke.
Veldig lett i starten, men etter hvert som spillet går blir det mer og mer komplisert. Men det er utrolig tilfredsstillende å løse et brett, få programmeringen din til å rulle akkurat slik du vil, og se det fungere i praksis.
Det er litt klønete med en liten skjerm til tider, men utover dette så fungerer spillet utmerket til mobil og på berøringsskjerm. I og med at du ikke er tidspresset så gjør det også lite for spillopplevelsen.
Gone Home
Sjanger: Eventyr
System: iOS
Utvikler: The Fullbright Company
Last ned Gone Home: iOS. Pris: 55 kroner.
Gone Home er en av de mest minneverdige spillopplevelsene jeg har hatt. Den første gangen jeg spilte gjennom spillet satt jeg dønn stille i stolen min fra start til slutt, og lot meg fenge og fascinere av en velskrevet og utrolig god historie.
Her spiller du en storesøster som drar hjem til familien, og finner et tomt hus. Du vet ikke hvorfor det er tomt, og den eneste måten du kan finne ut noe på er å gå rundt i huset, lese notater og finne gjenstander, og se hva som dukker opp. Du har også en dagbok som leses opp for deg underveis.
Det er en sterk historie som du ikke helt vet hvor er på vei, og det er mye morsomt og spennende å oppdage rundt i huset. Gone Home fungerer veldig godt på nettbrett også, og det rolige tempoet i spillet gjør at det ikke er noen problemer å spillet det på denne plattformen. Veldig verdt opplevelsen hvis du ikke har spilt det før.