Feature

Cyberpunk 2077 – krasjing og feil

Et teknisk mageplask

Her er forslagene for å fikse noen av de mange feilene.

CD Projekt RED

Oppdatering 12. desember: CD Projekt RED har nå sluppet "hotfix 1.04" til Cyberpunk 2077 (til Playstation og PC, Xbox-spiller må smøre seg med tålmodighet). En del av feilene relatert til konkrete oppdrag, samt noen andre feil, rettes nå opp i. På den annen side ser det ut til at de større feilene ikke er blitt rettet opp i. Det var vel mye å forvente mindre enn to døgn etter release.

Mye er allerede sagt om et av årets mest etterlengtede spill, Cyberpunk 2077. Rykteflommen har ikke blitt mindre av flere utsettelser som følge av å gi ut spillet på ni ulike plattformer, og nå har det vist seg at utsettelsene sannsynligvis ikke var nok.

Det florerer av tekniske feil.

Gjennom to artikler skal vi se nærmere på de tekniske sidene av spillet, og komme med noen tips og råd for hvordan en kan lempe på de mange problemene som spillerene opplever.

For de som ønsker å lese om spillopplevelsen ellers, kan vi anbefale vår anmeldelse av Cyberpunk 2077.

Vi tar her for oss PC-versjonen av spillet. Det er en myriade av trøbbel på konsollversjonene av spillet også, men vi fokuserer foreløpig på PC-utgaven.

God flyt

Testriggen vi benytter:

Vis mer

I gjennomgangen av Cyberpunk 2077 har vi benyttet vår Intel-testrigg:

  • Intel i9 10900K
  • Gigabyte Geforce Aorus 3080 Xtreme 10G
  • Asus ROG Strix Z490-E Gaming
  • Corsair Dominator Platinum RGB 32 GB
  • Corsair HX1000
  • Corsair MP510 950 GB
  • Svive Halo S650 kabinett
  • Corsair iCUE H100i AIO vannkjøling
  • Skjerm (144 Hz), tastatur og mus fra Asus sin ROG-serie

Les mer om Intel-testriggen

Til å gå gjennom spillet har vi tatt i bruk vår nylig anskaffede Intel-testrigg. Dette er en maskin basert på blant annet en i9 10900K-prosessor, 32 GB RAM og et Gigabyte Geforce Aorus 3080-kort (se faktaboks for hele oppsettet).

Dette skal i teorien være nok til å kjøre spillet i 4K, men sannsynligvis ikke med en bildefrekvens på mer enn 30-40. Vi kjørte opp innstillingene til maks, med oppløsningen i 1440p (optimal oppløsning for den skjermen vi bruker), og aktiverte strålesporing og DLSS.

Vi har heldigvis ingen merkbare utfordringer med bildefrekvensen. Dette kommer vi tilbake til i en egen artikkel, der vi ser nøyere på de ulike grafikkinnstilingene og hva de betyr for den visuelle kvaliteten og bildefrekvensen.

Når det kommer til de andre tekniske sidene av spillet blir det verre. Vi kan grovt sett dele inn de feil og mangler vi oppdager i spillet i to kategorier:

Cyberpunk 2077/Projekt RED
  • Feil som er mer irriterende eller forstyrrende, men som ikke i seg selv ødelegger totalopplevelsen av spillet og historien
  • Mer alvorlige feil som gjør at man blir fullstendig dratt ut av spillopplevelsen på ulike vis
Les også
Anmeldelse: Cyberpunk 2077

Irritasjonsmoment

La oss ta for oss noen av de mange tingene vi har sett i den første kategorien.

Enkelte småfeil underveis i spillet får det til å virke som om Cyberpunk 2077 ikke er helt ferdig. Innimellom er det dog vanskelig å skille hva som kan være en småfeil, og hva som er ment å være slik fra spilldesigneren sin side. Et eksempel er stadig «flimring» på skjermen. Dette kan være meningen, men det kan også være en feil.

SVEVENDE: Kofferten har tydeligvis fått en ny egenskap. Den skulle vi gjerne hatt og fløyet rundt i gatene i Night City med.
Cyberpunk 2077/CD Projekt RED

En del av de rapporterte småfeilene har vi ikke opplevd selv, men vi finner lett nok en liste over ting vi har å utsette:

  • Altfor mange objekter «svever». Eksempelvis såg jeg en koffert i et nokså bart rom som stod midt ute i tomme lufta. Eller biler som kjører ned en liten nedoverbakke (se bilder under). Dette er ikke noe alvorlig, men blir veldig merkbart og irriterende. Andre eksempler er rene skjønnhetsfeil, som at mange personer ute i byen «synker» litt inn i bakgrunnsobjektene
SVEVEBILER? Et av mange eksempler på litt for dårlig håndverk.
Cyberpunk 2077/CD Projekt RED
  • Klær på fiender beveger seg etter at personene er døde. Animasjonene stopper rett og slett ikke opp. I noen tilfeller snakker vi kun om litt «blafring» i klær, mens andre ganger flytter kroppene på seg. Spesielt irriterende er det når det ser ut som om de «kryper» oppover veggen i en heis eller i et rom. Hadde dette vært et zombiespill så hadde saken stilt seg annerledes ...
RAGDOLL-TRØBBEL: Vi mente vi klarte å ta knekken på han her, men han ville absolutt ut og klatre.
Cyberpunk 2077/CD Projekt RED
  • Animasjoner som skulle vært fullført, men som «fryser» i bakgrunnen og ikke spilles helt ut. For eksempel kan eksplosjoner stoppe opp halvveis og bli hengende i lufta
  • Våpen som avfyres av seg selv, helt plutselig. Dette skjedde heldigvis ikke i situasjoner der vi var avhengige av å ikke fyre av, men mange andre spillere rapporterer om at dette har ødelagt mye for dem. Denne passer for så vidt under neste kapittel også

Ødeleggende for spillopplevelsen

Mange har også rapportert om feil i spillet som ødelegger for en god spillopplevelse.

For vår del begynte det dårlig. Etter kort tid opplevde vi flere ganger krasj ved lasting av lagrede spill (både autolagrede og manuelt lagrede spillseanser). Dette oppstod tidlig i utprøvingen, men forsvant av seg selv etterhvert.

KORTSINT: Fra vi gikk på en smell med han her, til neste gangen vi lastet inn samme scene, hadde han blitt snill som et lam.
Cyberpunk 2077/CD Projekt RED

En annen ting er dialog som ikke henger på greip. Setninger som blir hengende i lufta, og der det ikke er samsvar mellom det vi hører og det vi leser av tekstingen av dialogen. Noen ganger «henger» dialogen på en setning, for så å «løpe videre» rett etterpå. Det virker som om spillet merker at her ligger det etter, og forter seg for å ta igjen det tapte. Hadde dette bare vært noen bifigurer så hadde det vært en ting, men dette skjer gjentatte ganger i helt sentral dialog i hovedhistorien. Det ødelegger en god del.

MAGISK: Plutselig forsvant vår nærmeste motstander uforklarlig.
Cyberpunk 2077/CD Projekt RED

Vi opplever også store avvik mellom hva som er i omgivelsene eller hvordan hovedkarakterer oppfører seg, etter å ha lastet inn spillet. Dette kan være etter at man har utfordret skjebnen litt for mye, og rett og slett dør. Eller ved innlasting etter et avbrekk i spillingen.

Eksempelvis var beredskapsnivået til en rekke fiender totalt endret etter at vi lastet inn på nytt. Fra å ha vært i full alarmberedskap og i hælene på vår karakter, var alt plutselig helt rolig. Dette ødelegger mye av spillopplevelsen, i og med at det da noen ganger er som å komme inn i en helt annen situasjon. Er det vi som gikk inn feil dør og traff den snille tvillingen til han som rett før gjorde sitt beste for å «ta oss ut»?

HVORFOR? Hvilken grunn har Projekt RED for å nekte oss å sette tasten «F» til noe annet?
Cyberpunk 2077/CD Projekt RED

En del ganger opplevde vi også at kropper eller personer forsvant. Dette var spesielt frustrerende der dette gjorde en stor forskjell for historien. Er han du snakket med nå nettopp fortsatt der? Eller var det meningen at han skulle forsvinne? Du hører fortsatt stemmen, men ser ingen tegn til noen kropp.

En annen utrolig irriterende ting er at vi rett og slett ikke får valgt et tastaturoppsett der tasten «F» skal benyttes til noe annet. Jeg er klar over at de aller fleste kjører på WASD-oppsett, men det er et stort skår i spillgleden når det for eksempel ikke er mulig å velge en RDFG-kombo (som jeg har brukt i førstepersonsspill i mine over 25 år som PC-spiller).

Feilfiks

I hovedsak hadde vi på denne testrunden ikke altfor mange større feil som krasj, dårlig stabilitet, flyt, og lignende. Det gikk stort sett greit da utfordringen med brå og uforklarlig avslutning av spillet ved innlasting av lagret spill forsvant.

Mange andre har derimot meldt om diverse andre feil, som vi her tar for oss noen eksempler på. Vi gir også noen tips på forslag som kan utbedre feilene.

Spillet starter ikke, krasjer ved oppstart eller underveis

En del kommer seg rett og slett ikke inn i spillet. Et tips fra en britisk spillside går ut på følgende:

  • Åpne GOG-launcheren, og trykk på tannhjulsikonet øverst i venstre hjørne
  • Gå inn på «Settings» og deretter på «Game Features»
  • Ta vekk avkryssingen i boksen «Overlay»
  • Gå ut av «Settings»-skjermen, og start spillet på nytt

Dette kan også gjelde andre program som legger informasjon oppå spillet. RTSS, Discord, ulike strømmeverktøy og MSI Afterburner er blant programmene som kan skape trøbbel.

Flatline-krasj

En annen vanlig feil mange har opplevd nå i starten er den såkalte «Flatline»-krasjen. Da blir spillet brått avsluttet, og du får en feilmelding med beskjeden «Flatline» (som er det som skjer når du dør inne i spillet).

For en del har det følgende gitt positiv effekt:

  • Gå til mappen der brukerdata ligger. Ofte C:\Users\ (ditt brukernavn)\AppData\Local\CD Projekt Red\Cyberpunk 2077
  • Ta en sikkerhetskopi av alle filene
  • Slett alle filene i den førstnevnte mappen (C:\Users\ (ditt brukernavn)\AppData\Local\CD Projekt Red\Cyberpunk 2077

Et annet tips ved oppstarts- eller Flatline-krasj er å følge denne oppskriften som CD Projekt RED har lagt ut.

Flere tips når det gjelder generell ytelse og stabilitet:

  • Inne i spillet, skru ned «Cascaded Shadows Resolution» fra høy til medium. En del rapporterer da at dette gir gode resultater for FPS
  • Forsøk å kjøre spillet i «Windowed mode». Dette endrer du i grafikkinnstillingene
  • Skru av Steam Overlay inne på innstillingene til Steam
  • Andre melder også at det å slå av overklokkingen til skjermkort eller prosessor kan øke stabiliteten ved oppstart eller underveis i spillet
  • Sørg for å oppdatere grafikkdrivere og operativsystem, da dette har vist seg å ha en positiv effekt

Meld gjerne også inn til CD Projekt RED om alle feil som oppstår. Vi fikk automatisk opp et valg om å sende inn feilrapport ved krasj, og gjorde det flere ganger.

Ut over dette er det dessverre mange feil det foreløpig er lite å gjøre noe med. Der må vi nok alle bare håpe det kommer en eller flere gode oppdateringer fra CD Projekt RED snart. Vi regner med at de jobber nokså intenst med dette.

Konklusjon

CD Projekt RED burde ha ventet enda lenger med å gi ut Cyberpunk 2077. Dette er slett jobb, spesielt siden en del av disse feilene virkelig burde ha vært rettet opp før lansering.

KAOTISK: Og vi kommer oss ikke ut av dette bildet, uansett hvor mye vi prøver.
Cyberpunk 2077/CD Projekt RED

Dessverre ødelegges opplevelsen av altfor mange feil av mer eller mindre alvorlig grad. Ja, vi kan innrømme at forventningsnivået etter stadige utsettelser og gedigent forhåndssalg var høyt, men dette et teknisk mageplask.

Når utvikleren skal ha sopt inn rundt 4,4 milliarder kroner bare på forhåndssalg, så burde de ha klart å levere varene. Og eventuelt hatt motet til å vente med å skulle få ut spillet til de hadde fått gjort dette uferdige spillet til et ferdig produkt.

Dette er rett og slett altfor dårlig.

Siste fra forsiden