Anmeldelse

Europa

Et lite spill med mye på hjertet

Future Friends Games

Å være håpefull for fremtiden er ikke like lett hver dag. Klimaforandringene blir stadig mer synlige, og lite tyder på at menneskehetens grådighet og overforbruk kommer til å reduseres før det er for sent.

Mange omtaler dette som at vi ødelegger planeten, men vi ødelegger den egentlig bare for oss selv. Planeten og naturen kommer til å være her, i en eller annen form, selv når menneskene er borte.

Dette tærer nok på utviklerne i Novadust Entertainment, og har inspirert dem til å lage Europa.

Alene i en tom verden

I spillet styrer man gutten Zee, som tilsynelatende er helt alene på en alternativ versjon av Europa, en av Jupiters mange måner. I motsetning til virkelighetens Europa, er denne månen grønn og frodig, med innsjøer, grønt gress, fyldige trær og masse ruiner.

Skulle ønske jeg kunne dra helt til horisonten.
Håvard Ruud/Gamer.no

Menneskene som en gang bodde på Europa har bygget en svevende øy i himmelen, og flyktet dit for å starte på nytt. Faren til Zee har lagt igjen et brev til sønnen hvor han ber han komme til den svevende øya.

For å komme seg dit må man traversere seg gjennom landskapet med løping, hopping, sveving og flying ved hjelp av en slags magisk jetpack man har på ryggen. I starten har den ikke nok kapasitet til å flytte Zee særlig høyt, men ettersom man finner oppgraderinger kommer man litt og litt lenger.

Hyrule?

Når verdenen åpner seg er det nesten som å tre inn i en Studio Ghibli-film. De grønne slettene som strekker seg hele veien til horisonten drar også assosiasjonene til Hyrule, og særlig Breath of the Wild og Tears of the Kingdom.

Dessverre er Europa langt mer lineært enn de nevnte Zelda-spillene. Vandrer man for langt vekk fra stien, møter man en vegg av tåke og blir blåst tilbake på riktig spor. Det er synd, for når landskapet ligger så langstrakt som det gjør i Europa, får man jo lyst til å utforske.

Og når man kommer i en god flyt hvor man flyr gjennom magiske kuler som fyller opp drivstoffet i jetpacken, er det gøy å sveve rundt i landskapet. Når man flyr fortere og fortere, og det begynner å bli lenge siden du hadde føttene på bakken, er det god «schwung» som føles bra.

Svevingen er ganske «smooth».
Håvard Ruud/Gamer.no

Ytterligere en parallell til Zelda-universet er musikken. Her varierer det fra enkel klimpring på et piano, til storslåtte, dramatiske komposisjoner, som både matcher og setter stemningen i spillet godt.

Utover å traversere landskapet, brytes opplevelsen opp med plattformhopping og relativ enkel gåteløsing, hvor sistnevnte nok en gang ligner på noe man kunne funnet i et Zelda-spill.

Klimakrisens ytterste konsekvens

På eventyret gjennom Europas landskap finner man brev og tekster fra Zees far som tillegger spillet en fortelling.

Det er vanskelig å si for mye om innholdet i disse tekstene uten å avsløre for mye. Men gjennomgangstemaet er tydelige metaforer for den pågående klimakrisen og menneskehetens bidrag.

I løpet av de tre-fire timene spillet varer, besøker man flere typer biomer, som alle på en eller annen måte er sterkt påvirket av menneskelig aktivitet, forurensning og ødeleggelse.

Utviklingen av Europa startet i 2017, og spillet omtales som et lidenskapsprosjekt av Novadust Entertainments grunnlegger og kreative regissør, Helder Pinto. Det er åpenbart at han er opptatt av klimakrisen vi står midt oppi, og som bare har blitt mer synlig på de sju årene som har gått siden oppstarten.

Svevingen er ganske «smooth».
Håvard Ruud/Gamer.no

Det er enkelt å kose seg med Europa, men det er også et spill som er vanskelig å spille uten en rynke i pannen. Klimakrisen er ekte og blir stadig tydeligere. Spillet får deg til å reflektere over eksistensielle trusler. Hvordan vil verden se ut om 10 år? 30 år? 100 år?

Konklusjon

Europa er et lite spill med mye på hjertet. Det er et spill om håp, anger og frykt. Et spill om en ny sjanse, og starte på nytt med noe man har ødelagt.

Det tar bare 3-4 timer å spille gjennom, men det er en fin opplevelse, selv om tematikken kan være tyngende på humøret.

Når man kommer i en god flyt, er det gøy å sveve rundt i de Zelda-aktige omgivelsene, raskere og raskere, høyere og høyere. Jeg skulle imidlertid ønske det var mer å utforske, og større mulighet til å reise utenfor allfarvei.

Spillets store styrke er imidlertid tematikken som løftes. Det inviteres til refleksjon over klimaendringene, og hvordan en verden vil se ut etter at menneskeheten har brukt den opp og forlatt den. Kanskje vil verden en dag bli like frodig, grønn og vakker som i Europa.

Europa lanseres på PC via Steam (testet) og Nintendo Switch den 11. oktober.

7
/10
Europa
Et lite spill med mye på hjertet.

Siste fra forsiden