Ansett som en bauta i kampen mot piratkopiering, var Sonys Playstation 3 i mange år den eneste spillkonsollen som ikke var vellykket hacket/cracket – og ergo åpen for piratkopierte spill. Men for ganske nøyaktig ett år siden klarte hackeren Geohot å bryte hull i muren, eller nærmere bestemt skaffe seg tilgang til PS3-ens Hypervisor.
Hullet Geohot skapte åpnet etterhvert for at PS3-en omsider ble cracket; lysskye markeder ble fylt av diverse USB-dingser som tillot brukere å kjøre piratkopierte spill på PS3-en. Etterhvert kom det forøvrig også blant annet Iphone-applikasjoner for samme formål – å cracke ens PS3 var altså gjort på knappe ti minutter.
Men mens piratene jublet, jobbet Sony på spreng for å tette hullene. I løpet av året kom det flere fastvare-oppgraderinger til konsollen, som alle fjernet/saboterte mulighetene nevnt over. Hackerne klarte riktignok å holde tritt relativt godt, inntil fastvaren av versjon 3.50 ble sluppet. Sony syntes å endelig ha klart å lukke hullet i PS3-ens forsvar, men akk. Nok en gang er det hackeren Geohot som har klart å komme seg rundt konsollens forsvar, fastvare 3.50 er altså hacket. Beviset på bragden var intet annet en den første vellykkede Homebrew-installasjonen på en PS3 med fastvare 3.55.
Geohot påstår han har klart å finne konsollens såkalte Metldr-nøkkel (Root Key), som ifølge Geohot gjør at PS3-ens forsvar er brutt for alltid. Stemmer dette, vil det i praksis bety at det vil så å si bli fritt fram for alle å lage egne applikasjoner, "bootloaders" og lignende – digitalt signert og ergo umulig å fjerne/deaktivere med fastvare-oppgraderinger.
At PS3-en omsider kan være beseiret var forøvrig temaet under den tjuesjuende Chaos Communication-konferansen holdt i Berlin på tampen av året. Hackergruppen Fail0verflow påsto at PS3-ens sikkerhet nå er såpass brutt at den er "gått i stykker": Hackere har nå ifølge gruppen den samme tilgangen til konsollens funksjoner som dens skapere, Sony. Gruppen påsto også de sitter på samtlige av Sonys krypteringsnøkler (passord nødvendig for å løse kryptert data), og ergo kan lage programvarepakker i samme stil som Sony slipper DLC-pakker – inkludert "hjemmelagde" fastvare-versjoner.
Interessant var det også at gruppen påsto at hackingen av konsollen tidligere var uinteressant grunnet OtherOS-muligheten; ifølge gruppen var det først når Sony fjernet OtherOS-muligheten at hackere ble interessert i konsollen.
Nå gjenstår det bare å se hvorvidt PS3-en etterhvert vil bli like plaget av piratkopiering som erkerivalen, Xbox 360. Selv om piratkopiering i all hovedsak er en uting for spillutgivere til konsollen, kan det faktisk tenkes at Sony selv vil oppleve en økning i salgstallene: Flere kilder påstår både PS2 og Xbox 360 først virkelig begynte å selge da konsollene ble åpnet for piratkopiering. Hvorfor kan man bare spekulere i ...
(Kilde: VG247.com, ps3hax.net)
- Les også:Anmeldelse: Golden Sun: Dark Dawn
- Les også:Mer innhold til Mass Effect 2
- Les også:Black Ops er piratfavoritten