SimCity
Da SimCity 2000 kom, var det massivt. I dag får det plass i lomma. I denne håndholdte utgaven får du praktisk talt hele opplevelsen. Du flytter deg kjapt rundt i byen ved å sveipe fingeren over skjermen, og forstørrer og forminsker ved hjelp av to fingre. Faktisk føles det smidigere å navigere rundt her enn i originalen, det er smått imponerende, den lille skjermen tatt i betraktning.
Spillet forøvrig er også godt tilpasset plattformen. Menyene er enkle og oversiktlige, uten at de tar opp all verdens plass på skjermen når de ikke er i bruk. Dessuten er et nytt system for plassering av bygninger og felter på plass, slik at du ikke er avhengig av millimeterpresisjon med fingertuppene for å få ting riktig. I begynnelsen blir det litt knoting, men så snart systemet sitter, er det lett å glemme at det spilles på en så liten skjerm.
Den som har spilt originalen vil finne seg til rette med det samme, her gjelder det ganske enkelt å bygge den perfekte storbyen. Dette oppnås ved å dele inn landet ditt i soner, hvor innbyggerne kan bygge boliger, industri og butikker. I tillegg må du sørge for at de har tilstrekkelig med strøm, vann, en ren by, sykehusdekning, et fungerende utdanningssystem og så videre. Jo bedre forholdene er, desto flere vil være interessert i å bossette seg i byen din. Det innebærer mer i kommunekassa og mulighet for enda større investeringer.
I det store og hele, fungerer dette smertefritt, men vanskelighetsgraden kunne kanskje vært høyere. Dersom du har erfaring med slike spill, vil det være en relativt enkel sak å stable en velfungerende storby på beina. Tilfredsstillende er det likevel, og timene flyr, men følelsen av mestring blir aldri den helt store.
Synd er det også at bygningene mangler beskrivelser, du vet for eksempel ikke hvor mye strøm et nytt kraftverk produserer før du har kjøpt og plassert det. Det kan sette deg i kinkige posisjoner hvis du for eksempel sprenger det gamle kullkraftverket og bruker resten av pengene på et nytt kraftverk, bare for å finne ut at det ikke er kraftig nok.
SimCity kommer fra Electronic Arts og koster i skrivende stund 17 kroner.
7/10
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Etter mye om og men, kom endelig Grand Theft Auto: Chinatown Wars til Norge. Her blir vi servert det hele og fulle spillet, slik vi kjenner det fra PSP og DS. Selv om spillet baserer seg på en tegneserieaktig grafisk stil og fugleperspektiv, snakker vi om et fullverdig Grand Theft Auto, med alt det innebærer av biltyverier, politijakter, heftige skuddvekslinger, uskyldige ofre og småpatetiske hovedpersoner.
Spillet fungerer overraskende godt på iPhone/iPod. Det flyter som en varm blykule i en prostituert og byr stadig på nye utfordringer. Det hele ser attpåtil nokså lekkert ut, og du kan høre på favorittmusikken din i bilene ved å opprette en egen radiokanal. Dessverre ødelegger kontrollene noe for totalopplevelsen. Bilene blir litt for vinglete og det er til tider vanskelig å sikte.
At du rister av deg politi ved å ødelegge politibiler, snur også rundt på en mekanisme som har fungert godt fra det aller første spillet i serien. Biljaktene dreier seg dermed mer om å vente på en politibil du kan smadre, enn å riste dem av deg.
Historien kan i korte trekk oppsummeres med at du er en slemming som andre slemminger har vært slemme mot. Slemmingen havner i konflikt med de andre slemmingene, noe som igjen fører til at flere slemme ting skjer. Det er en ganske slem spiral. For en grundigere innføring, kan du lese vår omtale av DS-versjonen.
Grand Theft Auto kommer fra Rockstar Games og koster i skrivende stund 55 kroner.
7/10
Command & Conquer: Red Alert
Gode sanntidsstrategispill har vært mangelvare på Apples plattform, så det vekker naturligvis litt oppmerksomhet når EA slipper en utgave av selveste Red Alert. Med kjente enheter, historiedel, skirmish-modus og flerspiller (trådløst nettverk og Bluetooth), skulle man tro at forholdene lå til rette for timevis med god, gammeldags moro.
Kontrollene sitter da også relativt godt, og kompromissene som er gjort for å krympe opplevelsen til det lille formatet, er stort sett fornuftige. Problemet er at opplevelsen blir for klaustrofobisk. Brettene er små, få og trange, den berøringsfølsomme skjermen blir for unøyaktig og en håndfull enheter fyller hele skjermen. Det blir i det hele tatt litt for mye knoting og litt for lite spilling. Historiedelen er dessuten kort og slutter så brått at det hele føles mer som en demo enn et fullverdig spill.
For å bøte på dette, håper EA at du vil benytte deg av spillets butikk. Denne får du tilgang til fra hovedmenyen, og her kan du kjøpe nye brett og utvidelser. Utvalget er imidlertid begrenset, per i dag dreier deg seg kun om en brettpakke og en utvidelse som lar deg ta kontroll over Empire of the Rising Sun. På tross av begrensningene er det interessant å utforske sanntidsstrategi i et så lite format. Det er bare synd at resultatet ikke er mer overbevisende. Spesielt med tanke på at det dreier seg om noe så monumentalt som Red Alert.
Command & Conquer: Red Alert kommer fra Electronic Arts og koster i skrivende stund 39 kroner.
5/10
GT Racing
Det er ingen mangel på bilspill i Apples butikk, men GT Racing utmerker seg i mengden. Faktisk er det av et kaliber som er mangelvare uansett hvilken håndholdt plattform du sammenligner med.
GT Racing dreier seg i hovedsak om asfaltracing, men har også innslag av grus og snø. Fysikkmotoren er sterkest på tørr asfalt, men den leverer i det store og hele en overraskende troverdig kjørefølelse. Nei, det er ingen knallhard simulator, men plattformens begrensninger tatt i betraktning er det et meget godt kompromiss mellom troverdighet og tilgjengelighet.
I standardoppsettet er gass- og bremsepedalen nede i hvert sitt hjørne av skjermen, mens du svinger ved å vri enheten mot høyre eller venstre i varierende grad. Her er det mulig å stille inn følsomheten etter eget ønske. Heldigvis, for oss som får allergi og brokk av vippestyring, er det flere andre kontrolloppsett. Du kan for eksempel ha begge pedalene nede i høyre hjørne, mens rattet er plassert nede til venstre, noe som fungerer helt ypperlig.
Bilutvalget er kanskje ikke helt på høyde med Gran Turismo eller Forza, men du kan kjøpe, vinne og trimme en håndfull modeller fra noen av de største bilprodusentene. Utvalget er mer enn stort nok til at det burde være mulig å finne en bil med de kjøreegenskapene du måtte ønske. GT Racing har også en god håndfull baner som er hentet fra virkeligheten.
Strukturelt minner spillet en hel del om Gran Turismo. Før du kan konkurrere, må du skaffe deg lisens til den aktuelle klassen. Dette gjøres i form av mindre utfordringer, som å kjøre en vanskelig svingkombinasjon på en gitt tid. Deretter bærer det av sted til bilbutikken, for å plukke ut den første kjerra. Du tjener penger ved å vinne løp eller selge premiebiler, pengene kan du så bruke til å kjøpe nye biler eller oppgradere de du allerede har.
GT Racing tilbyr timevis med kvalitetsracing, enten du spiller alene eller mot andre. Dessuten kan du laste opp skrytevideoer direkte til Youtube. Apples spillbutikk har lenge vært preget av kvantitet og tilgjengelighet, men med spill som GT Racing utfordres DS og PSP på både dybde og kvalitet, til en tiendedel av prisen. Nintendo og Sony har all grunn til å være urolige.
GT Racing kommer fra Gameloft og koster i skrivende stund 39 kroner.
9/10
Har du tips til iPod/iPhone-spill vi burde teste? Si gjerne fra i forumtråden.