De fleste har fått en smakebit av Playerunkonwn's Battlegrounds så langt. Populariteten for skytespillet er enormt, og skal prøve seg som konkurransespill i e-sport. Miljøet i Norge har vokst stort og det arrangeres ukentlige konkurranser på Gamer.no. Ta en titt på konkurransesiden til Gamer.no.
Vår skribent Mikkjel Lønning startet med å slakte spillet, men endret fullstendig mening etter et par oppdateringer.
Signert med tysk storklubb
DETTE ER PENTA
Tomas «melloncs» Andrade Hagland Patrick See Cheuk «Frosz» Lu
Erik «simsyofdoom» Gravrok
Jim «jeemzz» Eliassen
Mikael «ultra» Andersen
Flere store internasjonale klubber har rekruttert inn spillere og lag, og nå har PENTA nettopp annonsert sin lagoppstilling med tre nordmenn. Det er de tidligere Counter-Strike-spillerne Mikael «ultra» Andersen og Erik «Simsyofdoom» Gravrok som sammen med Jim «jeemzz» Eliassen har signert. PENTA er mest kjent for sitt Counter-Strike: GO-lag som i sommer kom på andreplass på Minor-turneringen i Krakow.
Andersen, som er en av nordmennene på laget, forteller om hvordan de ble plukket opp av den tyske storklubben.
– Vi gjorde det tidlig ganske bra i online-turneringer og ble kontaktet av klubber fra både USA og Europa. «Melloncs» i laget kjente tilfeldigvis Rainbow Six-treneren til PENTA og vi kom i kontakt med de gjennom han. Etter noen møter med de bestemte vi oss for at PENTA var det beste valget for oss og kom til enighet om vilkår.
Han mener at klubben kan tilby laget et godt støtteapparat.
– Vi får det støtteapparatet man kan forvente fra en profesjonell klubb, et viktig element er at vi vil kunne dra på treningsleir og trene på PENTA sitt eget e-sportsenter i Berlin, noe som vil være helt instrumentalt i lagets utvikling og våre ambisjoner om å være et lag i verdensklasse.
– Norge er godt representert i internasjonale turneringer
En av ildsjelene bak det norske PUBG-miljøet er Fredrik «BuerNOR» Buer Pedersen. Han, med flere, setter opp ukentlige turneringer.
– Internasjonalt så vokser PUBG som e-sport veldig kjapt. For et par måneder siden var det kanskje 20-30 aktive lag, nå har lag problemer med å få plass i turneringene siden det er så mange som ønsker å være med. Store organisasjoner som Team Liquid, Cloud9, Team SoloMid og Team Kinguin har allerede signert spillere. I slutten av denne måneden arrangeres Gamescom Invitational som vil bli den hittil største turneringen i PUGB. Mange har vært skeptiske til spillet som e-sport, men det at store klubber henter inn lag og erkjenner spillet som e-sport hjelper mye. I tillegg så har Bluehole hatt god kontakt med de som arrangerer turneringer for å sørge for at alt skal gå så bra som mulig, selv om spillet enda er i Early Access og det kan være krevende å arrangere en turnering i et spill hvor hundre spillere skal inn i samme kamp.
Pedersen mener potensialet er enormt, men det er mye arbeid som gjenstår.
– Tenk at alle de 20-25 beste lagene og største klubbene i verden spiller mot hverandre i en og samme kamp, det blir nesten som om hele Premier League i fotball skulle spilt mot hverandre samtidig. Men det er fortsatt mye som må på plass. Det viktigste nå er at utviklerne fortsetter å luke ut bugs og optimaliserer spillet, samtidig som man må finne hvilke regler som skal være standard i en turnering. Hvilket format skal turneringer ha? Førsteperson eller tredjeperson? Hvor mange lag i hver kamp? Spillet trenger et standard regelsett som alle andre e-sporter har.
Norge gjør det ikke så aller verst heller, mener Pedersen. Miljøet er i stor vekst og mange norske spillere og lag deltar i turneringer.
– I flere internasjonale turneringer har Norge vært en av de landene som har vært best representert, så spillet har blitt ganske stort i Norge. Jeg håper og tror at turneringene vi har arrangert har gitt litt mersmak som har ført til at flere lag har hatt lyst til å prøve seg mot de beste lagene i verden. Når det gjelder nivået her i Norge har vi noen lag som gjør det bra internasjonalt, og et par spillere som spiller på de beste lagene i Europa.