Refleksjon

Hvorfor er digital distribusjon så vanskelig?

Dyrt og kundefientlig

Spillkjøp over nettet burde vært billigere og mer forbrukervennlig.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Internett-revolusjonen har hatt en enorm påvirkning på måten spill, musikk, filmer og til og med bøker selges og distribueres på. Nettbasert distribusjon gir oss i teorien rask og enkel tilgang på spillene vi vil ha, uten å måtte vente på posten eller reise til butikken. I tillegg betyr internettdistribusjon at små utviklere konkurrerer på lik linje med store på de nye markedsplassene, og uten denne teknologien er det vanskelig å se for seg at spill som Braid, Audiosurf, Armageddon Empires og World of Goo hadde fått stor suksess. Nettdistribusjon er med andre ord et stort gode for både spillere og utviklere – men ikke alt er like positivt.

Snart en saga blott.

I utgangspunktet burde digital distribusjon være veldig lett. Jeg velger hvilket spill jeg ønsker å kjøpe, betaler for det og laster det ned til maskinen min. Så er det mitt, som om jeg skulle ha kjøpt det i en hvilken som helst spillbutikk. Jeg burde kunne lage sikkerhetskopi for fremtiden, spille det når jeg er på ferie til et sted uten nett, i en annen verdensdel, og så videre. Og siden jeg ikke kjøper et fysisk produkt man har brukt penger på å produsere, distribuere og selge, burde også prisen være lavere enn den er i butikkene. Siden nettet er globalt, burde dessuten pris og utvalg være likt, uansett hvor kundene befinner seg.

Skyhøye priser

Dessverre er det sjeldent så lett i praksis, enten du bruker PC eller konsoll. La oss ta priser først. Mens konsollene ikke har kommet like langt, er omtrent alt som kommer ut av butikkspill på PC også tilgjengelig via digital distribusjon. Men er det billigere? Nei, vanligvis ikke. Faktisk er det ofte ganske dyrt. Hvis du sjekker tilfeldige nye PC-spill i vår produktdatabase finner du sannsynligvis prisen på Valves Steam-system, en av de aller største digitale distribusjonsportalene, listet opp der. Ofte som den klart dyreste prisen. Ta Modern Warfare 2 for eksempel – i skrivende stund obskøne 486 kroner på Steam, 349 kroner hos Elkjøp.

Hvorfor er det slik? Hvorfor må jeg betale mer penger for å få en digital kopi av et spill når denne er enormt mye billigere å produsere og selge enn en standard kopi i boks? Her til lands slipper jeg til og med å betale moms på digitale varer bestilt fra utlandet, slik andre europeere må. Det er en femtedel av prisen som burde vært kuttet bare der – men de pengene går rett inn i Steam-systemet. Jeg må betale samme pris som resten av europeerne, moms eller ikke. Og jeg må betale i Euro, selvfølgelig. På tross av at denne valutaen er like irrelevant for meg som nordmann som dollaren er.

Latterlig pris.

Det å betale i euro er selvsagt ikke et problem i seg selv. Problemet er at selv om Steam er en global aktør, selger de vanligvis spillene sine til ulik pris avhengig av hvilken valuta du tvinges til å bruke. Et spill som for amerikanerne koster 40 dollar å kjøpe vil gjerne koste 40 euro i Europa, uansett valutakurser. 40 amerikanske dollar er 233 kroner, 40 euro er 329 kroner med dagens kurs. Det vil si at jeg må betale en hundrelapp ekstra for spillet, bare fordi jeg befinner meg i feil verdensdel.

Er det rettferdig? Hvordan hadde vi reagert om vi, på ferie i Sverige, fikk egne, dyrere priser å betale overalt bare fordi vi var norske? Vi hadde blitt sinte.

Mange skyldige

Det er selvfølgelig feil å utpeke Valve og Steam som skurker her. Andre digitale distribusjonsportaler driver samme praksis. Prisene på svenske GamersGate listes for eksempel også i Euro for oss nordmenn, og de opererer vanligvis med samme skyhøye priser som Steam. Situasjonen er bedre hos Impulse, som tradisjonelt har hatt én pris for hele verden (og de skriver dessuten prisen kroner og øre i butikken, slik at det er alltid er klart nøyaktig hvor mye penger som trekkes fra kontoen din; en klar bonus), men nå har også de latt seg presse til å tilby utgiverne mulighet til å prise spillene sine ulikt i ulike verdensdeler.

Inntil nylig var Direct 2 Drive et hederlig unntak, men dette førte til at mange av spillene de hadde i salg kun var tilgjengelig for amerikanske kunder. Nå har de imidlertid lansert en egen butikk for europeere, selvsagt med langt stivere priser enn den amerikanske butikken. Hvorfor går utviklingen i denne retningen uansett hvor en snur seg?

Heller ikke direkte billig.

Det vanligste argumentet går selvsagt på at de virkelige spillbutikkene og -distributørene hadde blitt provosert om utgiverne kuttet prisene dramatisk på nettet, og dermed gjorde det mye billigere å kjøpe spill online enn i butikk. I USA er spill billigere i butikk enn i Europa, og europeiske butikker ville naturlig nok ha vansker med å konkurrere med spillportaler som selger spill til amerikanske priser. Det er for så vidt et helt kurant poeng fra deres ståsted, og siden butikkdistribusjon fortsatt er såpass viktig er det til en viss grad forståelig at utgiverne ikke ønsker noen konflikt på dette området. Jeg som forbruker har selvsagt alt å tape på denne politikken, men hvem bryr seg vel om det?

Distribusjonsportalene tar selvsagt også sin del av profitten, og etter sigende er denne delen ganske høy. Det er vanskelig å finne skikkelige tall på dette, da alt slikt gjemmes bak «Non-disclosure agreements» (NDA-er), men portalene er langt fra noen gratistjeneste. Den idealistiske tankegangen om at nettdistribusjon kutter ut fordyrende mellomledd er med andre ord ikke realistisk. Aktører som Steam, GamersGate og Direct 2 Drive tar plassen til Elkjøp, SpaceWorld og GameStop.

Men ingen av disse tingene forklarer ikke hvorfor vanlige spillbutikker konsekvent klarer å tilby spillene for mindre penger enn det de digitale distribusjonsportalene gjør. Og dette er i tillegg til økte utgifter, i forbindelse med trykking av plater, bokser og manualer, samt praktiske utgiftsposter som distribusjon. Norge er et langstrakt land, og fraktkostnadene kan være betydelige.

Så hvorfor er det generelt dyrere å kjøpe i nedlastbar form enn å kjøpe dem i butikk? Det er umulig å forstå.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3
Ledige stillinger
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (90)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Kakebakelate
15 år siden

En fryd å lese slike gode artikkler på en søndags morgen :D

Sidious_InnleggNO
15 år siden

Flott artikkel, Joachim.

 

Jeg er enig i alt du sier. Det er latterlig at det skal koste mer å kjøpe spill online enn å kjøpe dem i butikken. Når det forholder seg slik, så velger man jo heller å kjøpe spill på gamlemåten d.v.s. at man stikker innom spillsjappa i byen, og røsker med seg det man vil ha.

 

Du nevner Steam, og det faktum at man må ha nett-tilgang for å spille eller aktivere spillet, og det er utvilsomt et stort irritasjonsmoment. Windows Live Games er minst like irriterende da man blir tvunget til å opprette en Live-konto for i det hele tatt å kunne spille spillet. Videre blir man forhindret fra å spille det aktuelle spillet hvis man ikke godtar de siste oppdateringene som finnes. For de fleste er jo ikke dette et problem, men det kan likevel oppleves som ganske frustrerende.

 

På grunn av ovennevnte grunner har jeg ofte følt meg urettferdig behandlet av spillutviklere og distributører. Jeg er nemlig en ærlig kunde, og jeg kjøper alltid spillene mine. Jeg forstår at spillindustrien forsøker å hindre piratvirksomhet med disse metodene sine, men når ærlige kunder skal kjempe seg gjennom slikt tull, så begynner det å bli latterlig. I stedet for å løse problemer skapes nye problemer. Det blir spennende å se hvordan dette utarter seg.

rodrigues_
15 år siden

Fantastisk! Helt enig med skribenten.

Licht
15 år siden

Veldig fin oppsummering av alt som er galt med digital distribusjon per i dag. Jeg kan ikke forstå at noen velger å kjøpe nye AAA-titler på Steam - de koster tross alt 50 euro, altså konsekvent 100-200 kroner dyrere enn det er å gå i butikken og plukke opp en fysisk kopi av spillet, med boks og manual og det hele, og man slipper Steam- og internettilkoblingsproblemry. I mitt hode blir det helt feil å ta mer penger for et klart svakere produkt, når distribusjonskostnadene åpenbart er lavere. Den kvalmende VAT-svindelen til Valve gjør det heller ikke særlig fristende å benytte seg av Steam.

Mantra10000
15 år siden

Du setter fingeren på problemene som gjør at mange laster ned spill "ulovlig" fra nettet. Produsentene må da også forstå dette....Kanskje de har regnet på det og funnet ut at de tjener mer med høye priser og ulovlig nedlastning?

Siste fra forsiden