Anmeldelse

V Rising

Dracula eller puslete Twilight-vampyr?

V Rising er en salig sjangerblanding som ender opp med å funke overraskende bra

Stunlock Studios

Å våkne opp i en verden full av farer og ukjente trusler er en ting, men å våkne opp som en vampyr, sulten etter blod og hevn, er noe helt annet. V Rising byr på en spennende opplevelse som utfordrer spillere til å bygge opp sitt vampyrimperium fra bunnen av. Kult konsept uten tvil, men funker det som et faktisk spill og ikke bare en lekker ide?

Gameplay

Sjefskampene er vanskelige til tider.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Det er kanskje ikke veldig mange som har hørt om Stunlock Studios, det lille svenske utviklerstudioet bak spillene Battlerite og Bloodline Champions. Spesielt sistnevnte spilte jeg masse, og jeg digget det unike kampsystemet deres. Det er tatt med videre, og også i V Rising nesten 15 år er rester av det igjen. Og det fungerer fortsatt utmerket, og spesielt godt denne gangen.

Kampsystemet er sammenlignbart med flere MOBA-spill, med både tilsvarende synsvinkel og kontroll på figur og angrep. Du har en gitt mengde våpenangrep tilgjengelig til enhver tid, og det samme med magiske angrep. I starten er det ganske begrenset, men utover i spillet er det masse muligheter til å velge både våpen og magi du liker best selv.

Som vampyr er du sterk allerede fra starten av, og selv om det naturlig nok finnes en hel haug av fiender der ute som krever at du får bedre utstyr, går opp i nivå og får evner, så er likevel følelsen av å være en vampyr til stede fra første stund. Det er kult å jakte fra skyggene i skogen, hoppe på en gruppe intetanende mennesker og slakte de nesten før de får reagert.

Kule kamper!
Gøran Solbakken/Gamer.no

Et av høydepunktene i V Rising er bosskampene, som er unike og utfordrende. Hver boss har sine egne spesielle angrepsmønstre og ferdigheter, noe som gjør hver kamp engasjerende og minneverdig. Man må ofte tilpasse seg og utnytte både offensive og defensive taktikker for å overvinne disse utfordringene. Det er litt variasjon i kvalitet og utforming av bossene i spillet, men totalt sett liker jeg de aller fleste.

Det er også her størsteparten av progresjonen ligger. Du får tilgang til ny magi, nytt utstyr og går opp i «nivå» etter en sjef er tatt og nytt utstyr er laget. Du har ingen erfaringspoeng, men styrken din er direkte knyttet til utstyret du har på deg.

Utforsking

Og her ligger kanskje det jeg liker aller beste med V Rising. Det enorme kartet, alle kriker og kroker du kan og må utforske, alt som kan samles og stjeles. Det er rett og slett imponerende nivådesign, variasjon og størrelse allerede i tidlig tilgang.

Måten utviklerne har brukt sol og skygge i designet sitt er skikkelig tøft. Grafikken og den visuelle stilen er passende til stemningen de går for, og igjen må jeg gi litt skryt til alle sjefskampene i spillet. Alle har sin unike stil og personlighet, og det er alltid gøy å se hva som venter. Animasjoner og kamper er akkurat passe flashy uten å miste helt oversikt over hva som skjer. Det er ikke den vasseste grafikken du får på noen som helst måte, og det er litt igjen til andre sammenlignbare spill i samme sjanger, men det er på ingen måter dårlig.

Spillet bruker en isometrisk perspektiv, som gir et godt overblikk over omgivelsene og kampene. Det er mye detaljer og variasjon i miljøene, fra frodige skoger til snødekte fjell. Lys- og skyggeeffektene er også godt implementert, og påvirker både stemningen og gameplayet. Som vampyr må man nemlig være forsiktig med sollys, som kan brenne deg og redusere dine evner. Man må derfor finne ly under trær, bygninger eller andre objekter for å unngå å bli skadet av solen.

I skyggene trives vampyren best.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Spillets lydspor er stemningsfullt og dynamisk, og skifter mellom rolige og intense toner avhengig av situasjonen. Enkelt, men det gjør jobben godt nok. Lydeffektene er bedre, og gir liv til kampene og verdenen. Underveis i kamper brukes det masse lydindikatorer for å være føre var på hva som skjer, og da spesielt i flerspiller eller i sjefskamper. Jeg liker spesielt lyden av vampyrbittene, som er både brutale og tilfredsstillende. Stemmeskuespillet er litt variabelt, men det er ikke så plagsomt siden dialogen er ganske begrenset og funksjonell.

Bygging og overlevelse

V Rising er ikke bare et bra actionrollespill, men også et bygge- og overlevelsesspill. Som vampyr må man finne en egnet plass å bygge sitt eget slott, som fungerer som spillerens base. Her kan man lagre utstyr, hvile, bygge nye rom og forbedre sine evner. Man kan også rekruttere andre vampyrer eller mennesker til å bo i slottet, og gi dem ulike oppgaver, som å forsvare, produsere ressurser eller utforske.

Byggingen av slottet er et av de mest kreative og givende aspektene ved spillet, da man kan velge mellom mange ulike typer rom, vegger, tårn, porter og dekorasjoner. Man kan også tilpasse utseendet og fargen på slottet sitt, og skape sitt eget unike vampyrhjem. Byggingen krever imidlertid en del ressurser som tre, stein, metall og blod, som man må skaffe gjennom utforsking, jakt eller handel. Ressurskravene kan noen ganger virke litt for høye, spesielt i begynnelsen av spillet når man har begrenset tilgang til områder og utstyr. Det kan derfor ta litt tid å bygge opp slottet sitt, og man må være tålmodig og strategisk med hva man bygger først. Slottet kan også bli angrepet av andre spillere eller fiender, så man må være forberedt på å forsvare det.

Hjem, kjære hjem.
Gøran Solbakken/Gamer.no

I tillegg til å bygge sitt eget slott, må man også overleve i den farlige verdenen. Det innebærer å jakte på blod, som er vampyrens viktigste kilde til næring og energi. Man kan jakte på både dyr og mennesker, men man må være forsiktig med å ikke drepe dem helt, da det kan skape mistanke og redusere befolkningen i området. Man kan også velge å bite mennesker for å gjøre dem til sine thralls, som er lojale tjenere som følger ens kommandoer. Thralls kan hjelpe med å skaffe ressurser, utføre oppdrag eller slåss ved ens side. Det å jakte på de «perfekte» blodtypene til enhver tid er en helt egen greie i spillet, og en av mange ting man kan «min-makse» for å finspisse vampyren sin.

Konklusjon

V Rising er et ambisiøst og spennende spill som kombinerer ARPG, bygging og overlevelse i en mørk og fascinerende vampyrverden. Spillet har et solid og variert kampsystem, et enormt og detaljrikt kart å utforske og en kreativ og givende byggemekanikk. Det fungerer helt fint solo, men det er sammen med venner eller andre at det virkelig er på sitt beste!

Spillet er imidlertid ikke uten sine svakheter, som noen ganger høye ressurskrav, litt variabel grafikk og lyd og en del feil og problemer som forventes i tidlig tilgang. Spillet har også et visst potensial for repetisjon og frustrasjon, spesielt hvis man blir angrepet eller raidet av andre spillere.

V Rising er derfor ikke et spill for alle, men for de som liker vampyrer, utforsking, bygging og taktisk kamp, er det absolutt verdt å sjekke ut.

8
/10
V Rising
For de som liker vampyrer, utforsking, bygging og taktisk kamp, er det absolutt verdt å sjekke ut.

Siste fra forsiden