Dota 2

Dota 2 gjenfødes med ny spillmotor og annet grensesnitt

Ny spillklient er nå i åpen beta.

Valve

Valve annonserte for en tid tilbake en kommende oppdatering for Dota 2 ved navn Reborn. Oppdateringen inkluderer omfattende endringer i spillets brukergrensesnitt, samt implementeringen av Custom Games og Valves nye spillmotor Source 2. Endringene ble avduket gradvis i løpet av forrige uke, og Dota 2 Reborn er nå i åpen beta.

Nytt brukergrensesnitt

​Brukergrensesnittet får en omfattende ansiktsløftning i Dota 2 Reborn.

Redesignen av spillets brukergrensesnitt gjelder foreløpig kun dashbordet og ikke i selve spillet. Dashbordet er bygd opp på nytt fra bunnen av for å gjøre opplevelsen mer intuitivt og brukervennlig, og det nye rammeverket skal forbedre ytelsen og gjør navigering i dashbordet raskere. Nye funksjoner er også inkludert i oppdateringen, som muligheten til å liste lobbyer offentlig, hvor spillere kan søke opp spesifikke lobbyer etter navn eller spillmodus, samt se hvilke lobbyer som er på lokale nettverk eller som har spillere fra vennelisten.

Dashbordet har også fått en aktivitetsfeed som viser siste nytt fra spillere i vennelisten din, for eksempel høydepunkter fra nylige kamper. Man kan også utforske venners profiler og undersøke statistikk og spillestil i form av en ny graf. Profilene viser også spilleres Match Making Rating (MMR) for spesifikke figurer, en måleenhet relativ til deres generelle MMR.

Bedre kommunikasjon mellom spillere

Organisering av grupper har blitt forbedret ved å gi spillere muligheten til å slå sammen eksisterende spillergrupper. Stemmekommunikasjon gjort tilgjengelig i spillets dashbord, og tekstkommunikasjonen kan konfigureres slik at meldinger fra alle aktive praterom vises i samme fane. Det maksimale antallet deltakere i hvert chatterom er samtidig økt til 5000. Meldinger fra venner vises nå automatisk i spillets chatpanel, uavhengig av om avsenderen kjører spillet eller ikke.

​Det skal være lett å holde seg oppdatert på kampene i DotaTV.

Det er nå lettere å utforske det stadig voksende figurgalleriet ved hjelp av filtreringsmuligheter som lar spillere spesifisere visningen etter karakterenes angrepsrekkevidde, overordnede roller som Carry og Support og mer spesifikke roller som Jungler, Initiator og så videre. Spillere kan også utforske skins for de forskjellige heltene, og man kan prøvespille figurer i en ny demonstrasjonsmodus.

Valve har i tillegg implementert Guided Bot Matches, en ny spillmodus hvor ferske spillere kan bryne seg på boter i fullverdige fem-mot-fem-­kamper med hjelp fra en undervisende kunstig intelligens som lærer deg spillets gang.

Dota 2 er svært populært fra et tilskuerperspektiv, så DotaTV, spillets integrerte kringkasting, får også en overhaling. Seere har nå tilgang til mer detaljert informasjon om kampene de ser i form av integrerte oversikter over statistikk og grafer. Man har også muligheten til å pause og spole som man vil, og kamper kan bokmerkes hvis man vil se dem senere. Det er også tilrettelagt for å legge ut repriser av høydepunkter fra kamper man har sett, og diskutere disse med andre spillere.

Premiere på Source 2 og introduksjon av Custom Games

Dota 2 Reborn blir Valves første spill med Source 2, selskapets nye spillmotor som ble annonsert i mars. Den nye motoren vil i følge Valve gjøre Dota 2s gameplay mer responsivt ved å redusere tiden det tar fra å trykke til figuren reagerer i spillet, og sørge for generelt bedre ytelse. Source 2 sørger også for bedre kvalitet på både grafikk og lyd.

Etter. Før.
Dra i streken for å se et eksempel på hva som endres i kartet.

Kartet i Dota 2 har fått en overhaling i form av endringer av teksturer, farger, lyssetting og modeller, og selve spillterrenget har gjennomgått en viss restrukturering med subtile endringer i hvordan kartet er utformet og elementer er plassert.

​Dota 2 Reborns gir innholdsskapere tilgang til avanserte utviklerverktøy.

Valve har også uttalt at et av målene med Source 2 er tilrettelegging for brukerskapt innhold. Dota 2 Reborn introduserer derfor Custom Games, hvor de mer kreative spillerne kan bruke nye utviklerverktøy for å skape nye spillmoduser og redigere kart, modeller, teksturer og partikler. Innholdsskapere kan også bruke XML, CSS og JavaScript for å gjøre redigere brukergrensesnittet, i tillegg til å gjøre endringer i gameplayet ved hjelp av Lua­skripting. Valve har selv lansert et eksempel på Custom Games kalt Overthrow, hvor ti spillere kjemper mot hverandre med mål om å få flest kills før tiden renner ut.

Dota startet selv som en modifikasjon til Blizzards strategispill Warcraft III, så det blir spennende å se hva kreative spillere klarer å finne på denne gangen. Les mer om Dota 2 Reborn på spillets nettside.

Siste fra forsiden