Spill er for lengst blitt samlebåndsvare og allemannseie, men ved siden av det kjente og synlige massemarkedet finnes det en subkultur av spillfantaster som spesialiserer seg på å samle i stedet for å spille. Det disse evigunge nerdene jakter på er den ekslusive gruppen av spilltitler som av ulike årsaker kun eksisterer i svært begrensede antall i dag og som kvalifiserer til attraktive investeringsobjekter for de med tykk lommebok og uhelbredelig samlemani. I noen tilfeller er slike spill verdt flere hundre tusen kroner, og det er såvisst ikke på grunn av spillteknisk overlegenhet, men utelukkende i kraft av sin sjeldenhet.
Her følger en gjennomgang av noen av de spillutgivelsene som har foranlediget de mest intense cyber-jaktene blant samlerne og som i dag krever abnormale økonomiske prioriteringer for å sikre seg. De fleste av disse obskure trofèene er fra 80-tallet, og noen av dem ble gitt ut på omtrent samme tidspunkt som det store tv-spillkrasjet i USA, som førte til at produksjonen av mange spill ble avbrutt tidlig. Listen er ikke komplett, og det tas også forbehold om unøyaktigheter, da spillenes eksemplarantall og verdi i noen tilfeller er basert på rykter, spekulasjoner og samlerenes egne anslag. Spillene omtales etter beste evne i rekkefølge fra minst til mest verdifullt.
Virtual Bowling / SD Gundam Dimension War (1995, Virtual Boy)
Nintendos eksperimentelle konsoll ble som kjent avlivet etter en heller kortvarig prøvetid på markedet, nærmere bestemt seks måneder etter lanseringen i 1995. Dette innebar at spillbiblioteket ble nokså magert, og de uheldige som allerede hadde anskaffet seg konsollen så seg dermed nødt til å kaste seg rundt for å skrape sammen de få spillene som var å oppdrive. Resultatet av dette ble i sin tur at de fleste Virtual Boy-spillene i dag er vanskelige å finne, og særlig gjelder dette de to siste titlene som ble sluppet til konsollen. Virtual Bowling og SD Gundam Dimension War ble begge sluppet 22. desember 1995, nøyaktig samme dagen som produksjonen av konsollen opphørte i Japan.
Dermed er disse titlene i dag svært attraktive jaktbytter for samlerne og bortimot umulige å finne i komplette utgaver. Om du skulle komme over et eksemplar på en auksjon kan du forvente å måtte bla opp flere store lapper om du vil komplettere Virtual Boy-samlingen din. Begge spillene har en omtrentlig verdi på rundt 6000 kroner i komplette utgaver. Virtual Bowling dukket opp på eBay i juni i fjor og ble etter 16 bud solgt for rett under 8000 kroner.
Ultima: Escape from Mt. Drash (1983, Commodore VIC-20)
Forgjengeren til Commodore 64, Commodore VIC-20, kan heller ikke sies å være allemannseie den dag i dag og druknet kvikt i populariteten til storebroren. Maskinen ble sluppet på markedet i 1980, og i løpet av sine fem år lange levetid ble det produsert et ganske anselig antall spill til maskinen, hvorav mange naturlig nok har sunket ned i glemselens mørke siden den gang. Ett spill har likevel klart å utmerke seg som et yndet trofè blant retrofantastene, nemlig Ultima: Escape from Mt. Drash. Spillet ble utviklet av ikke helt ukjente Sierra, som året før hadde hatt suksess med Ultima II og som ønsket å utnytte navnet.
Ultima: Escape from Mt. Drash var egentlig ikke en del av Ultima-hovedserien, men i et mislykket forsøk på å få fart på det man visste ville bli et labert salg satte man altså Ultima-navnet på spillet. Sierra ville etter hvert helst glemme hele prosjektet og benektet faktisk på et tidspunkt at spillet i det hele tatt eksisterte, men tittelen ble likevel sendt til forhandlere i et totalt antall på cirka 3000. Siden har det oppstått mye rykter og spekulasjoner rundt spillet, og i dag er et eksemplar av denne merkverdigheten verdt gode penger. Det skal visstnok finnes 13 kjente eksemplarer på markedet, hvorav kun tre er komplette. Ett av disse skal ha blitt solgt på eBay i 2004 til spillguide-forfatter og samler Peter Olafson for rett under 22 000 kroner.
Birthday Mania (1984, Atari 2600)
Atari 2600 har æren for mange av de mest sjeldne spilltitlene som finnes, noe som både skyldes alderen og et omfattende spillutvalg. Konsollen er i seg selv vanskelig å få tak i, og maskinens obskure spill desto mer perifere. Et godt eksempel på dette er Birthday Mania, et spill du ikke trenger å skamme deg over å ikke ha hørt om. Det lille man vet om dette spillet er at det ble markedsført som «den perfekte bursdagsgaven». Spillet ble «skreddersydd» for hver enkelt kunde ved at navnet til bursdagsbarnet ble programmert inn i spillet slik at det dukket opp på skjermen når man startet det, og i tillegg ble spillet levert med en etikett hvor man kunne skrive navnet sitt. Birthday Mania går ut på å blåse ut lys etter hvert som de faller nedover, noe som ikke er umiddelbart åpenbart fra bildene. Normale skjermbilder av spillet er vrient å finne, men noen har i det minste vært elskverdige nok til å fotografere et TV-bilde som til en viss grad kan tydes ved bruk av litt fantasi.
Man kjenner kun til to eksemplarer av spillet, hvorav ett tilhører en kjent Atari-samler ved navn Jerry Greiner og det andre visstnok skal befinne seg i samlingen til en anonym bruker på nettstedet AtariAge, men dette er ikke offisielt bekreftet. Verdien på spillet er anslått til et sted mellom 30 000 og 40 000 kroner. Det høyeste kjente budet på spillet hittil er på 39 500 kroner, men dette budet ble ikke akseptert. Noen høyere?
Gamma Attack (1983, Atari 2600)
Godt begravd i den digre retro-massegraven ligger også den forsvinnende sjeldne tittelen Gamma Attack, et spill som nærmest har en aura av mystikk rundt seg. Produsentene av Gamma Attack, Gammation, laget angivelig kun et fåtall eksemplar av spillet, og kun ett er bekreftet i live i dag. Denne eneste kjente kopien av spillet eies av en samler ved navn Anthony DeNardo, som selv har anslått verdien på spillet til et sted mellom 30 000 og 60 000 kroner.
DeNardo har imidlertid mottatt bud som overstiger disse beløpene, men skal ennå ikke ha latt seg friste til å avhende den unike juvelen. Det foreligger ellers lite informasjon om tittelen, men det verserer i det minste skjermbilder med objekter som visstnok skal forestille en flygende tallerken som skyter laserstråler mot tanks på bakken.
Nintendo Powerfest '94 (1994, Super Nintendo)
Noen av de aller mest dyrebare cartridgene i spillverdenen er ikke egentlig spill som sådan, men snarere spesialutgaver som Nintendo produserte i forbindelse med spillkonkurranser som kun ble avholdt èn gang. Disse var med andre ord ikke ment for det kommersielle markedet, men ble i stedet delt ut til vinnerne av konkurransene. De mest verdifulle av disse ble utgitt på Nintendo NES, men også Super Nintendo fikk sin konkurranseutgivelse. I Powerfest '94 skulle det konkurreres i de tre titlene Super Mario Lost Levels, Super Mario Kart og Ken Griffey Jr. Baseball, og arrangementet gikk av stabelen i USA. Denne turneringen ble aldri like populær som den foregående 1990 Nintendo World Championships, som omtales på neste side, blant annet på grunn av at den konkurrerende konsollen Sega Megadrive stjal en del oppmerksomhet på markedet på det tidspunktet.
Utgivelsen er likevel verdt en stor bøtte klirrende mynt. Nintendo produserte kun 32 eksemplarer av spesialutgivelsen, hvorav samtlige ble gitt tilbake igjen til Nintendo for demontering, med unntak av èn cartridge som ble tatt med hjem av en Nintendo-ansatt. Denne personen solgte deretter kassetten på et garasjesalg som av samlere gjerne omtales som legendarisk.
Kjøperen het Rob Walters, som den dagen gjorde et kjempekupp da han både fikk skaffet seg Powerfest '94 og flere andre verdifulle retrospill for bare 6000 kroner og endte senere opp med å tjene 300 000 kroner på salgene. Fire måneder etter garasjesalget solgte han Powerfest '94 for 60 000 kroner, og senere dukket det opp igjen på auksjonsnettstedet mybid.com med en noe optimistisk salgspris på 300 000 kroner. Ikke overraskende mottok det ingen bud.