Det første Galactic Civilizations-spillet (for Windows, ikke OS/2-versjonen) kunne best beskrives som Civilization i rommet. Spillet var svært morsomt og avhengighetsskapende, og er vel verd et kjøp (spesielt nå som en "Gold"-versjon er i ferd med å lanseres rundt om i verden).
I stedet for å lage en etterfølger med bedre grafikk og noen ekstra funksjoner, har Stardock valgt å gjøre en rekke større forandringer. Grunnkonseptet er fortsatt det samme; bygg opp din egen interplanetariske verdensmakt og sørg for at ditt rike (eller den alliansen du er en del av) ender opp med å dominere det kjente verdensrommet.
Den første nyheten er at etterfølgeren vil la deg forske frem dine egne komponenter og bruke disse til å designe dine egne romskip (slik som, for eksempel, Space Empires-serien tillater). Dermed kan du lage din egne unike krigsflåte, med skip som har helt andre egenskaper enn motstanderens.
En annen stor nyhet er at spillet har gått fra å være et 2D-spill til å bli et 3D-spill. Dette tillater mye bedre grafikk enn tidligere, og Stardock lover at grafikken vil skaleres etter hvor godt systemet ditt er, og at det vil se bedre og bedre ut etter hvert som årene går og maskinvaren blir kraftigere.
Dette tillater også et nytt kartsystem, hvor hver planet er synlig på kartet. Dermed kan to forskjellige riker dele et solsystem (ved at de koloniserer ulike planeter rundt samme stjerne). I tillegg loves det at alle planetene vil være unike, at alle rasene blir spillbare (i stedet for bare menneskene), et forbedret flåtesystem og mer strategisk kampsystem.
Spillet skal etter planen lanseres i februar neste år, men for de som forhåndsbestiller det vil det være mulig å laste ned betaversjoner mot slutten av året. Som vanlig med Stardock sine spill, vil det distribueres både over nettet og i butikk, og det vil ikke komme med CD-basert kopibeskyttelse (som Stardock selv refererer til som nonsens).