Det er gode tider for vikinger og dem som liker å spille vikingspill. Ikke bare slapp Paradox en flott utvidelse til Crusader Kings III, men Assassin’s Creed: Valhalla fikk også nylig en stor utvidelsespakke. Nå har vi fått enda en unnskyldning til å bruke tid på øksebærere og langhus, for Frozenheim er et lovende sanntidsstrategispill hvor du kan reise norrøne landsbyer og overleve så lenge du klarer.
LES OGSÅ: Vikingspillet Valheim har tatt av på Steam
Det kalde nord
Vi skal gjøre det klart med en gang at Frozenheim er et lite spill når det nå ankommer Early Access på Steam. Men det som er på plass er overraskende gøy å holde på med – og det skal grafikken ha mye av skylden for, i det minste innledningsvis.
Frozenheim er nemlig en fryd for øynene; landskapet er vakkert og realistisk med detaljerte trær, busker og gress, bygningene våre ser ut som om de er laget av faktiske tømmerstokker. Det samme gjelder for langskipene våre.
Det kanskje aller mest spennende med Frozenheim er hvordan landskapet endrer seg med årstidene. Her går vi fra sommer til høst, og vinter til vår, noe som signaliseres tydelig ved at de tidligere grønne øyene vi befinner oss på males hvite med snø. Ikke bare er det en visuell endring heller, ettersom ulike produksjonsmønstre også endres med det kalde været. Her kan det være viktig å følge med på når man burde spare på de viktigste ressursene.
En kampanjedel under konstruksjon
På dag én finnes det en kampanjedel i Frozenheim, men den fungerer mer som en ganske grunnleggende opplæringsdel enn noe annet. Her skal du bygge en leir og flytte noen tropper fra ett sted på kartet til et annet. Den kan ikke sies å være spennende i seg selv, men gøy er det likevel å se hvor viktig utforskning er for innlevelsen i Frozenheim. Du må nemlig aktivt utforske en region for å i det hele tatt vite hvordan det ser ut bak denne krigståken, og det hele gjøres med ett og samme lydspor som spiller om og om igjen. Sistnevnte er ikke nødvendig en dårlig ting, for musikken er god, men det hadde vært gøy med mer variasjon for ørene.
Kampanjen varer ikke lenger enn rundt én time, så innmaten ligger definitivt i «free play»- og flerspillermodusene. Dette er spillmoduser hvor du ikke får bestemte oppdrag, men hvor du bygger fritt så lenge ressurslageret ditt tillater det. Jeg hadde det overraskende gøy her, og selv om det trengs en del forbedringer i hvordan soldatgrupper «kolliderer» med hverandre er det spennende å se på mens bueskytterne dine gjør skade fra avstand mens du sender inn krigerne dine for å møte fienden på kloss hold.
Det er allerede ganske mange forskjellige bygninger å konstruere, fra de som samler og produserer ressurser, til de som lar deg rekruttere soldater, og templer, brønner og gårder. De er alle viktige bygg for enhver lovende sivilisasjon.
Den kunstige intelligensen overrasket meg faktisk, for mens jeg tok det med ro for å samle ved og kjøtt, sendte motstanderen soldater som endte opp med å sette fyr på hele byen min. Den er altså ganske aggressiv, som var gøy å se – til neste runde var jeg heldigvis noe bedre forberedt. Omfattende pallisader og rekruttering av bueskyttere gjorde susen.
Konklusjon
Frozenheim er et nokså spennende Early Access-spill, men et du ikke nødvendigvis trenger å anskaffe akkurat nå. Det visuelle er likevel på plass, og det er noe ved spillet som gir meg assosiasjoner til både det kommende Manor Lords og det herlige Frostpunk.
At flerspilleren er på plass gir nok Frozenheim umiddelbart mange flere morsomme mulige spilletimer, som på mange måter gjør opp for mangelen på en ordentlig kampanje på dette stadiet. Forhåpentligvis fortsetter utvikleren med å legge til mekanismer som gjør spillet enda litt mer unikt, for selv om det er stilig at årstidene endrer seg, virker helheten litt for gjenkjennelig til å anbefale uten forbehold akkurat nå.
Frozenheim er ute i Early Access på Steam nå.