Sniktitt

Tekken 8

Det mest etterlengtede slåssespillet i nyere tid er like rundt hjørnet

Vi har testet alt i Tekken 8 og latt oss imponere.

Bandai Namco

Tekken 8 er en kulminasjon av tre tiår med barske basketak, finurlig familiedrama og ren og skjær galskap i spillform. Nå er det ikke mer enn en drøy måned til lanseringen av et av de mest etterlengtede slåssespillene i nyere tid – vi har fått besøk av Bandai Namco og har fått bortimot fritt spillerom til å teste tre timer av det kommende storspillet, inkludert historie-, arkade- og flerspillermodus.

Noe for enhver smak

Ved siden av selve slåssingen – som vi allerede fikk prøve oss på tidligere i år – er kanskje rollegalleriet det viktigste aspektet ved ethvert slåssespill.

Tekken 8 strekker seg lenger enn det fleste andre moderne fightere ved å tilby hele 32 unike figurer ved lansering. De fleste av disse er kjente og kjære karakterer som har lang fartstid i serien, mens vi også får stifte bekjentskap med en håndfull nykommere.

Alt i alt er det mye forskjellig å velge blant, enten man liker mer tradisjonelle kampsportutøvere som Law og Hwoarang, raringer som Kuma og Alisa, eller en av de tre splitter nye figurene i form av Victor, Azucena og Reina. Særlig sistnevnte er et spennende tilskudd, all den tid hun er tydelig basert på den antatt avdøde Heihachi.

Jeg digger Reina allerede.
Bandai Namco

Actionpreget historie

Hun dukker også opp tidlig i spillets historiemodus, og har angivelig en ganske stor rolle å spille.

Selv har vi foreløpig bare fått prøve de fire første kapitlene av kampanjen, men kan allerede rapportere at dette er veldig mye bedre enn den stive og kjedsommelig affæren man ble utsatt for i Tekken 7. Den intetsigende fortellerstemmen som fungerte som rammeverket for forgjengeren er helt borte, og igjen sitter vi med et mye mer actionpreget narrativ.

Heihachi har som sagt forduftet, og igjen står Kazuya som den nye, mannevonde verdenseliten. Jeg kan ikke huske at han pleide å være skurkete som det han fremstår som i Tekken 8, men her legges det i hvert fall ingenting imellom, når både djevelkraft og familiebånd settes på prøve.

Azucena er en av nykommerne i Tekken 8.
Bandai Namco

Man tilbringer store deler av tiden i skoene til Kazuyas sønn Jin, som for anledningen har mistet noe av sin egen kraft. Han melder seg likevel på den nyeste utgaven av King of Iron Fist-turneringen for en sjanse til å stoppe sin far og muligens redde verden i samme slengen.

Her kastes man fram og tilbake mellom ulike deler av verden og denger ulike motstandere mens Jin forsøker å finne ut hva som har skjedd med djevelgenene hans. Kamper mot datastyrte fiender er som regel ikke all verden å skryte av, men slåssingen er såpass kjapp og kraftig i Tekken 8 at det fungerer ganske godt likevel.

Arkademodus til besvær?

Ellers byr spillet på mye av det man forventer, inkludert unike eventyr knyttet til hver figur; en nyversjon av volleyball-sidespranget Tekken Ball, sist sett i Tekken 3; samt 16 flotte, nye baner, inkludert én som er satt til en meteor som faller mot jorden.

Victor er også helt ny.
Bandai Namco

Utgiverne understreker det faktum at spillet og alle figurene er bygd opp helt fra bunn av, da dette er det første Tekken-spillet lagd i Unreal Engine 5. Dette synes godt, og både animasjoner, kostymer og angrep har et unikt og spennende særpreg.

I det minste i deler av spillet – ved siden av historiemodusene og vanlig slåssing, har Tekken 8 nemlig også en arkademodus, og visuelt sett er dette noe helt annet. Her bytter utviklerne den voksne, troverdige grafikken fra resten av spillet med enkel og kjedelig «chibi»-design, i det som er like deler opplæringsmodus og en simpel historie om å bli den beste Tekken-spilleren i verden.

Det eneste som redder denne delen av spillet fra fullstendig middelmådighet, er den splitter nye «ghost»-funksjonen.

Dette kunne jeg spart meg for.
Bandai Namco

Denne fungerer ganske likt «drivatar»-konseptet fra Forza-spillene, hvor spillet kontinuerlig registrerer hvordan du spiller og lager en AI-figur som aper etter din spillestil. Jeg fikk bare en håndfull runder med spøkelset mitt, men fant det utrolig givende å se hvordan jeg vanligvis begynner hver runde og hvilke angrep jeg har for vane å benytte meg av.

Enda bedre er det faktum at man kan laste ned spøkelsene til andre spillere, slik at selv når man ikke møtes ansikt til ansikt, kan man øve seg på å banke vennene sine.

Og her leverer Tekken 8 akkurat som bestilt. Selv i møte med en Bandai Namco-representant som var tidlig ute med å melde at han «ikke er særlig god i Tekken», ble det en rekke spennende og hardtslående dueller. Både sakte film og det nye Heat-systemet sørget for masse deilig adrenalin underveis, og alt legger sånn sett opp til et skikkelig underholdende basketak på nyåret.

Spøkelser er utrolig spennende.
Bandai Namco

Konklusjon

Tekken 8 byr på enorm slagkraft og særdeles god flyt – både i og utenfor kamp. Selv etter bare et par timer bak spakene begynner det nye kampsystemet å sitte mer og mer i fingrene, og det er rett og slett bare fryktelig gøy å leke seg med de 32 figurene som dukker opp ved lansering.

Det vi har sett av historiemodusen så langt lover godt for unike og engasjerende oppgjør, og helt fra start er det tydelig at det er mye som står på spill i dette post-Heihachi-universet. Utviklerne lener seg langt inn i det overdrevne og melodramatiske, men med en slik pondus at det er umulig å ikke la seg begeistre.

Vi har fortsatt til gode å se hvordan nettverkskoden har blitt forbedret etter den urovekkende prøveperioden tidligere i år, men hvis dette er på plass, ligger mye til rette for at Tekken 8 kan bli et slåssespill helt utenom det vanlige.

Tekken 8 lanseres den 26. januar på PlayStation 5, Xbox Series X/S og Windows.

Siste fra forsiden