Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2019 nå på nyåret. Nå er det Øyvind Steinkopf Sund sin tur.
I fjor endte jeg opp med å føre opp en god del spill på listen som viste seg å bli utsatt til 2019. Det er selvsagt vanskelig å spå hvilke kommende spill som blir utsatt og hvilke som faktisk overholder lanseringsvinduet, men i et forsøk på å gjøre denne listen litt mer treffsikker, har jeg satt noen regler for meg selv.
Denne gangen holder meg hovedsakelig til spill som har bekreftet lansering i 2019, og styrer da unna spill som kanskje kommer i 2019. Jeg tar heller ikke med spill fra min fjorårsliste som endte opp med å bli utsatt til 2019. Det betyr at Code Vein, Bloodstained: Ritual of the Night, Praey for the Gods og Ori and the Will of the Wisps ikke figurerer på listen i år, men det betyr ikke at jeg gleder meg mindre til noen av dem.
Jeg tar heller ikke med spill som har lanseringsvindu i 2019, men hvor vi foreløpig ikke har fått sett noe fra spillene. Dette betyr at de varslede Pokémon- og Animal Crossing-titlene til Nintendo Switch ikke er med på listen.
Uavhengig av mine egne topp ti-spill syns jeg det er en herlig variasjon i spillene som kommer i 2019. Det var de store bautaene som dominerte 2018, både blant storspillene (Red Dead Redemption 2 og God of War) og indiespillene (Return of the Obra Dinn og Celeste), mens 2019 ser ut til å kunne gi oss et større og mer variert spekter av spillopplevelser.
Sånn, da er det bare å ønske spillåret 2019 velkommen!
Se også listene til:
Sekiro: Shadows Die Twice
Sjanger: Actionspill
System: PC, PlayStation 4 og Xbox One
Utvikler: FromSoftware
Kommer: 22. mars, 2019
Det rører seg mye rart i oldtidens Japan. Samuraier og demoner har vi danset med i det glimrende Nioh, og nå tar utviklerstudioet som har inspirert Nioh og mange andre spill i Souls-sjangeren turen tilbake til sitt eget hjemland for å gi oss Sekiro: Shadows Die Twice.
FromSoftware trimmer ned Dark Souls-formelen, og borte er blant annet rollespillelementene. Det tenker jeg er greit, så lenge det fremdeles er en dypere historie bak samuraifasaden, gjerne med mange uventede svinger og en dyp (og gjerne veldig rar) bakgrunnshistorie. Det ville vært ulikt FromSoftware å ikke ta dette spillet i en særere retning etter hvert som historien utfolder seg.
En ting FromSoftware ikke kommer til å vike fra, er spektakulære sjefskamper. Sverddueller mot andre mennske(lignende) fiender vil nok bli intense og virkelig sette ferdighetene på prøve, men jeg er jammen glad vi fikk se noen digre monstre i samme slengen. Ingen gjør digre sjefsbeist bedre enn FromSoftware, og jeg tar gjerne minst et dusin slike i Sekiro.
Hvis det ligger i nærheten av like mye interessant under overflaten i Sekiro som for eksempel i Bloodborne, kan dette bli et av mine definitive favorittspill i 2019. FromSoftware er i det hele tatt veldig gode når de begynner med blanke ark i en ny spillverden, så jeg forventer et fargerikt, mystisk og altoppslukende eventyr jeg kan bli like besatt over som jeg har med samtlige spill fra regissør Miyazaki og gjengen siden Demon’s Souls.
Disco Elysium
Sjanger: Rollespill
System: PC
Utvikler: ZA/UM
Kommer: (Forhåpentligvis) en gang i 2019
Med merkelappen «detektivrollespill» har indiespillet Disco Elysium, utviklet av ZA/UM, som mål å gi spillere stor frihet i hvordan Spillets slagord, i traileren levert med forførerisk dyp stemme, er «hvilken detektiv vil du være?» – som er et herlig utgangspunkt for et visuelt enkelt men sjarmerende rollespill. Med nok kompleksitet under panseret kan Disco Elysium virkelig bli et engasjerende eventyr som vi kan spille om igjen flere ganger.
Det verste i tilsvarende spill som lover frihet og konsekvenser for valgene sine, klarer sjeldent å innfri dette fullt ut, da det viser seg at valgene ikke har noe utfall for historien. Spillets trailer viser blant annet er ferdighetstre, som tyder på at spillere vil få stor frihet i hvordan de utformer figuren sin, og at disse valgene skal ha innvirkning på hvordan figuren din klarer å løse ulike situasjoner og oppgaver.
Disco Elysium ser samtidig ut til å være skittent, voldelig og melankolsk spill. En unik blanding av stemning, historie og rollespill kan gjøre dette spillet til et av årets store indieslagere. Jeg gleder meg veldig til å prøve meg frem som detektiv med mitt eget ferdighetstre, og gradvis bygge opp min den ultimate etterforskeren som ender opp med å redde byen fra kriminalitet og uhederlige folk. Men hvor kommer discoen inn?
Lost Ember
Sjanger: Eventyrspill
System: PC, PlayStation 4 og Xbox One
Utvikler: Mooneye Studios
Kommer: Våren, 2019
Lost Ember har et herlig unikt premiss, hvor spilleren tar kontroll over Ulv, som igjen kan ta kontroll over andre dyr så snart du ser dem. Det er ikke lett å vite hva målet med reisen ennå, men det ser ut som dyrene jager en slags gnist eller glød fra en tapt eller døende flamme som holder denne ytterst vakre verdenen i live.
Utviklerne lover også en god del utforsking, som tyder på at dette er en forholdsvis stor og åpen verden med mange hemmeligheter. Spillets trailer viser en utrolig flott verden, så uansett om eventyret er kort eller langt, er det gode muligheter for at dette kan bli en ganske rørende opplevelse.
Jeg elsker estetikken i Lost Ember. Dyrene er uttrykksfulle, omgivelsene er fargerike og nyanserte – uten å nærme seg fotorealisme, men også uten å gå for langt inn i det metaforiske. Derfor kan sluttresultatet bli et ytterst relaterbart eventyr i en inspirerende verden.
Historier om dyr er noe jeg er særdeles svak for, og Watership Down – en historie om kaniner –er fremdeles min favorittroman. Hvis denne historien om dyrene i Lost Ember har i nærheten av samme emosjonelle kraft, kan dette spillet bli et av årets aller beste for min del.
Fire Emblem: Three Houses
Sjanger: Taktisk rollespill
System: Nintendo Switch
Utvikler: Intelligent Systems
Kommer: Andre kvartal, 2019
Endelig kommer den fantastiske serien med taktiske rollespill til Nintendo Switch! De siste par håndholdte Fire Emblem-spillene har vært veldig gode, med den glimrende Fire Emblem Fates-trilogien, og Echoes: Shadows of Valentia, som vokste veldig på meg etter en ny gjennomspilling. Forrige hjemmekonsolltittel, Radiant Dawn, var etter min mening et slapt hvileskjær, så jeg håper at Three Houses blir seriens definerende innslag for hjemmekonsoll.
Jeg håper samtidig at Three Houses ikke ofrer kompleksiteten og dybden som har gitt serien din dedikerte fanskare, men at spillet muligens også kan fungere som en fin inngang til serien for de som ennå ikke har gitt Fire Emblem en sjanse. Nytt Super Smash Bros.-spill betyr alltid mer kjærlighet for Fire Emblem, med stadig flere figurer, brett og flott musikk, så nå ligger alt til rette for å gi ut den største tittelen i seriens historie.
Det vi har sett så langt har vært meget lovende ut. Traileren fra fjorårets E3 viste at spillet lar spillere vandre fritt og utforske miljøer i stil med My Castle-delen av Fates og grotteutforskingen i Shadows of Valentia. Gir dette oss muligens større frihet med tanke på hvilken rekkefølge vi fullfører oppgaver i, og kanskje vi her også i større grad kan påvirke retningen til historien? Som tittelen antyder har spillet tre fraksjoner, så jeg håper på veiskiller i historien som motiverer til både en andre og tredje gjennomspilling.
Ghost of Tsushima
Sjanger: Actionspill
System: PlayStation 4
Utvikler: Sucker Puch Productions
Kommer: (Forhåpentligvis) en gang i 2019
«De har allerede vunnet», erklærer den beseirede Tsushima-samuraien Masako til sin gamle venn Jin. Mongolene har inntatt den japanske øya Tsushima, og øyas legendariske samuraitradisjon er i ferd med å brenne opp sammen med resten av den vakre kulturen og arkitekturen.
Vår helt Jin, som vi antar er «spøkelset» som skal hjemsøke mongolene før de inkasserer det de tror er en overlegen seier, har ennå ikke mistet håpet. Som en av de siste gjenlevende av øyas berømte Samurai-krigere må Jin bli et spøkelse, og ta opp kampen mot mongolene på andre måter enn å møte de på en åpen slette. Her er nok geriljataktikk og sniking nøkler til suksess, så får vi se om det er nok til å berge Tsushima fra underkastelse under det mongolske imperiet.
Hvis Ghost of Tsushima kommer i år, håper jeg ikke Sucker Punch blir nødt til å nedgradere spillet betydelig rent grafisk, slik vi har sett med andre storspill med flotte E3-trailere de siste årene. I så fall håper jeg de får bevare alle de grafiske detaljene og fargekontrastene fra traileren inn – i hvert fall når spillet kjører på en PlayStation 4 Pro.
Helt siden jeg så Ghost of Tsushima på fjorårets E3 har jeg gått rundt og dagdrømt om dette spillet. Å vandre eller ri på hest rundt på denne vakre øya, tonesatt til vakker shakuhachi-musikk. Jeg er derfor veldig klar til å oppleve hva jeg håper og tror blir et vakkert, melankolsk og meget inspirerende eventyr.