World of Warcraft: Midnight

– Den mest ambisiøse funksjonen for en utvidelse noensinne

Blizzard har jobbet med World of Warcraft-hus i fem år.

Blizzard

TLDR

  • På 30-årsjubileet for Warcraft introduserte Blizzard muligheten for spillere til å bygge egne hus i spillet, en funksjon som har vært mye etterspurt.
  • Spillsjef Ion Hazzikostas uttalte at funksjonen er den mest ambisiøse teamet har lansert i en utvidelse, og forklarte at det har tatt mange år å implementere det på grunn av kompleksiteten.
  • Mer informasjon om husene og annet nytt i den kommende utvidelsen Midnight vil avdukes av Blizzard til sommeren, mens i mellomtiden vil spillet også motta en oppdatering med nye kjøreegenskaper og kappløpsfunksjoner.
Oppsummeringen er laget av en AI-tjeneste fra OpenAi. Innholdet er kvalitetssikret av Gamer.nos journalister.

Under forrige ukes 30-årsjubileum for Warcraft, dro Blizzard sløret av «player housing» – muligheten for spillere til å bygge sine egne hus. Dette har vært en mye etterspurt funksjon, som ifølge teamet er den mest ambisiøse funksjonen noensinne lansert for en utvidelse.

I et nylig avholdt gruppeintervju med flere europeiske medier – inkludert Gamer.no – var spillsjef Ion Hazzikostas ordknapp om de kommende husene. Han kunne imidlertid dele litt om arbeidet som har gått inn å gjøre funksjonen mulig og hvorfor det har tatt en stund å få den på plass.

– Tenkt på og diskutert i lang tid

– Hus for spillere er noe teamet helt klart har tenkt på og diskutert i lang, lang tid. Det er absolutt noe spillere har bedt om og lurt på å lang tid, og det er vi fullt klar over, sa spilldesigneren og fortsatte.

– Vi kikket på hva som måtte til for å få til dette på et kvalitetsnivå som våre spillere forventet og fortjente. Muligheten til å tilpasse ting, teknologien som trengs i bunn for å integrere det i verdenen. Tidligere har mange av de tingene bare ikke vært på plass, som gjorde at vi måtte velge mellom enten hus eller alt det andre som skal være med i en utvidelse.

Det første glimtet av hus i World of Warcraft.

Siden det ville ta så lang tid å få World of Warcraft-hus på plass, bestemte Blizzard seg for å strekke utviklingen over en lengre tidsperiode. Planen for funksjonen begynte for flere år siden, og i 2025 skal teamet endelig dele resultatet i utvidelsen Midnight.

– Jeg drister meg til å si at dette er den mest ambisiøse funksjonen vi har sluppet i en World of Warcraft-utvidelse noensinne. Det er en av grunnene til at det har tatt oss så lang tid å vise den frem.

Akkurat hvordan husene vil fungere er teamet enda ikke klar for å dele mer om. Hazzikostas påpekte riktignok at de blir omfattende enn Garrisons fra Warlords of Draenor, med langt større mulighet for spillere til å sette personlig preg på hjemmene sine.

Goblin-moro og biler

Både hus og alt annet som kommer i den neste utvidelsen får vi vite mer om når Blizzard offisielt avduker Midnight en gang til sommeren. Innen den tid venter diverse annet innhold for World of Warcraft.

Etter Siren Isle-oppdateringen setter nettrollespillet kurs for Goblin-hovedstaden Undermine. Her lover utvikleren en kombinasjon av moro og tøys, som kjennetegner Goblin-rasen, med de mørkere temaene som preger The War Within.

Undermined-oppdateringen vil også la spillere bygge og kjøre biler, med ulike komponenter å låse opp for blant annet høyere toppfart. Ved siden av kappløp og annen galskap, lover Blizzard også nye kjøreegenskaper for doningene. Blant annet kan man «drifte» rundt hjørner, i ekte Mario Kart-stil.

LES OGSÅ: Mists of Pandaria kommer til World of Warcraft Classic neste år »

Siste fra forsiden