Med to tredjedeler av kåringen unnagjort står vi igjen med tre kategorier og ni spill. Her skal vi hedre spillene som med sitt fantastiske lyddesign sørget for gysning langs ryggmargen, de spillene som sørget for at vi falt av stolen av latter, og de spillene som engasjerte oss med sine eminente fortellinger.
Husk at du allerede onsdag kan lese om våre personlige favoritter fra året som gikk. Der kan du banne på at du finner minst én person du kan enes med, i hvert fall om noe.
Beste lyddesign
-
Alien: Isolation
Utgitt på PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation 4, Xbox One og Windows.
Lyd var alltid en viktig del av Alien-filmene, og tradisjonen fortsetter i årets knallsterke spillinnslag, Alien: Isolation. Det er riktignok ingen som kan høre deg skrike i verdensrommet, men her settes stemningen svært effektivt med lyder som er svært tro til den opprinnelige filmen fra 1979.
Men lyden er ikke bare der til pynt: Den integreres i katt-og-mus-leken du hele tiden befinner deg i (gjett hvem om er hvem her) og du må hele tiden høre etter for å orientere deg om hvor det fryktelige romvesenet kan befinne seg.
I tillegg har Creative Assembly spilt inn deler av Jerry Goldsmith sitt legendariske soundtrack på nytt og tilpasset det dette spillet og det passer som hånd i hanske. Tenk at filmmusikk fra 1979 passer så godt inn i et spill fra 2014!
Shovel Knight
Utgitt på Windows, Mac, Linux, Wii U og Nintendo 3DS.
Shovel Knight er det ultimate retrospillet. Det trengs ikke mer enn et lite pirk på overflaten for å finne DNA fra Castlevania III: Dracula’s Curse, Mega Man, DuckTales og Super Mario Bros. 3. Fra grafikk og mekanikk til spillstruktur og utfordringsnivå, Shovel Knight var som om barndommen vår hadde hoppet inn i en tidsmaskin og reist til 2014.
Et godt lyddesign er gjerne det som hever et spill til å bli ekstra fengende. For vår del var dette absolutt tilfellet med Shove Knight. Mens storspill mesker seg i omfattende orkesterverk og dramatisk stemmeskuespill utmerket dette spillet seg ved å gå i totalt motsatt retning. Ethvert bunnsolid retrospill trenget et skikkelig godt retroinspirert lyddesign, og Shovel Knight skuffet absolutt ikke. Komponist Jake «virt» Kaufman snekret sammen et herlig chiptune-lydspor som virkelig satte retrostemningen.
Det er heldigvis mer enn bare musikken som gjør lyden i Shovel Knight så god. Utvikler Yacht Club Games har heller ikke spart på de retroinspirerte lydeffektene. Ethvert hopp og spadetak ble liksom ekstra tilfredsstillende av den tilhørende lydeffekten.
Lyden i Shovel Knight lå over resten av spillet som en herlig glasur over en allerede velsmakende sjokoladekake. Den dyttet oss stadig videre i vårt eventyr gjennom et NES-inspirert fantasiland med spade i hånd og mot i sinnet. Hvis ikke det er tegn på kjempegodt lyddesign vet vi ikke hva som er det.
Transistor
Utgitt til PlayStation 4 og Windows.
At Transistor dukker opp her skyldes i stor grad Darren Korbs fantastiske musikk. Under utviklingen av mange spill er det ofte slik at musikken legges på sent i prosessen. Da Supergiant Games utviklet Transistor var det dog helt annerledes. Som fast ansatt hos selskapet, har han vært med i utviklingsprosessen hele veien, og det høres.
Han lagde for eksempel mange tidlige utkast til låter før han i det hele tatt fant den rette stilen som passet til spillet. Å finne en merkelapp på stilen er ikke så lett, men lydsporet består av mye strenginstrumenter, mest dominert av gitar, blandet sammen med synth og elektronika. For å skape en variasjon, men samtidig holde en rød tråd, har han i tillegg brukt blant annet harpe, trekkspill, elektrisk piano og mandonlin. Korb har også eksperimintert med uortordokse takter for å skape uro og spenning hos spillerne.
Flere av sangene har nydelig vokal sunget av artisten Ashley Barrett. Hun er stemmen til protaginisten Red gjennom låtene, og flere av disse er blant høydepunktene i lydsporet. Særlig stikker den nydelige sangen «In Circles» seg ut som en av våre absolutte favorittmusikkspor fra spillåret 2014.
Beste humor
-
South Park: The Stick of Truth
Utgitt på Xbox 360, PlayStation 3 og Windows.
Å kalle humoren i South Park grov og drøy er ikke å overdrive. De tuller med temaer som ingen andre rører, og alle figurene i serien har et overdrevent vulgært og grovt vokabulær. Men det slo godt an hos redaksjonen, og ingen andre spill har fått oss til å le like høyt i år som dette gale spillet.
De to hovedmennene bak serien, Trey Parker og Matt Stone, har vært direkte involvert i utviklingen, og det merkes på alle aspekter av spillet. Dialogene er som hentet ut av en episode av serien, og mange av birollene blir vist fram på en flott måte i spillet.
Det å sitte å spille de rundt femten timene med The Stick of Truth var som å styre meg gjennom en lang tv-episode, der jeg var direkte involvert i handlingen. Mengden med referanser og nikk til fans av serien er enorm, men jeg tror også de som ikke har opplevd mye South Park tidligere vil sette pris på et humoristisk rollespill som dette.
Sunset Overdrive
Utgitt på Xbox One.
Insomniac Games er kjent for mange ting, men først i rekken står antagelig de amerikanske utviklernes evne til å sette sammen artige og kreative spillopplevelser. Humor er således viktig, og for å skape mest mulig latter har Ratchet & Clank-skaperne en fast formel de pleier å følge. Her står spinnville våpen høyt på listen, mens tullete personligheter og løse, men skuddsikre vitser følger etter.
Sånn sett har Sunset Overdrive alt man kan ønske seg fra Insomniac, og når man ikke sprenger mutantfiender himmelhøyt ved hjelp av en rappkjeftet robothund, går mye av tiden med på å gapskratte av alt det de teite figurene man møter underveis klarer å lire av seg. Her er de fleste leire representert, og selv om det kanskje kan bli litt lavpanna for noen, er det likevel vanskelig å ikke kose seg når spillet skrur opp sjarmfaktoren, humornivået og galskapen til hittil uante høyder.
Det beste er kanskje hvordan opplevelsen klarer å få oss til å fryde oss konstant, ikke bare når det sies noe morsomt, men når man faktisk farter rundt i den titulære solnedgangsbyen. Bevegelsesfriheten får det til å kile i magen, kampsystemet lar deg leke bajas med endeløse fiendegrupperinger, og kreftene man besitter oppfordrer til konstant lek og moro. Det er rett og slett bare uhorvelig underholdende å spille Sunset Overdrive.
Octodad: Dadliest Catch
Utgitt til Windows, Linux, Mac og PlayStation 4.
Octodad: Dadliest Catch er et merkelig spill. Du styrer en blekksprut i dress som forsøker å fremstå som en helt gjennomsnittlig forstadsfar gjennom stadig mer bisarre hendelser og hindringer. Livet viser seg å være ganske vanskelig for en blekksprut i dress. Spesielt når du må veksle på å kontrollere Octodads bein og armer. Plutselig blir de mest dagligdagse ting et fullstendig kaos idet du veiver rundt med fangarmene i alle forskjellige retninger. Det er fullstendig latterlig å se på, men vi elsker det likevel.
Spillet blir attpåtil enda morsommere sammen med andre. Spillet har nemlig en spennende vri på den tradisjonelle samarbeidsmodusen og lar opptil fire spillere kontrollere hver sin arm eller bein. Det blir et sabla kaos å skulle koordinere, for Octodads fangarmer har en lei tendens til å klistre seg til det aller meste, og vi knakk alle sammen i latter samtidig som vi brølte ordre og kommandoer til hverandre.
Det er sjelden vi opplever at så mye absurd humor utelukkende kommer av hva spillerne gjør og ikke hva utviklerne har planlagt skal skje. Med Octodad: Dadliest Catch har Young Horses skapt en humor-lekegrind som garantert har gitt oss litt strammere magemuskler av all gapskrattingen som oppstod mens vi spilte. Her trengs ikke noe vittig manus, kjappe replikker eller overdreven bruk av referansehumor. Alt som skulle til var en blekksprut i dress og noen viltre fangarmer for å skape et skikkelig morsomt spill.
Beste historie
-
The Wolf Among Us
Utgitt på Windows, Xbox 360, PlayStation 3, Xbox One, PlayStation 4, Mac, iOS, Android, PlayStation Vita.
Når Telltale beskrives som historieeksperter, er det ikke nødvendigvis fordi de kan så uhorvelig mye om hendelser fra fordums tid, men fordi de stadig lar spillere verden over begi seg ut på spennende, levende og engasjerende spilleventyr. De siste par årene har latt seg prege av utviklernes rørende heisaturer i The Walking Dead-universet, men for mange var det kanskje først og fremst The Wolf Among Us’ historie som virkelig imponerte i året som gikk.
I rollen som menneskeutgaven av den store stygge ulven, bedre kjent som Bigby Wolf, får man hoppe inn i et univers som er like deler kjent, ukjent og fabelaktig. Resultatet er en opplevelse som er like spennende og interessant for de som ikke har kjennskap til Fables-tegneserien, som de som har leflet med Bill Willinghams tidligere arbeid.
Her fikk vi bli kjent med nye versjoner av alt fra Snøhvit til den lille havfruen, i en noir-aktig detektivthriller som konstant overrasket, gledet og gruet alle som var villig til å gi The Wolf Among Us en sjanse. Som de fleste av Telltales senere utgivelser er også dette nesten mer film enn spill, men man føler likevel at man er med på å definere Bigby og hans rolle i det lokale eventyrsamfunnet. Når handlingen attpåtil er så stødig og solid fra start til slutt, er det vanskelig å finne bedre spilleventyr.
South Park: The Stick of Truth
Utgitt på Xbox 360, PlayStation 3 og Windows.
I South Park: The Stick of Truth spiller du som en nyinnflyttet gutt til byen South Park. Der møter du raskt kjente fjes som Cartman, Kenny og resten av gjengen fra den velkjente TV-serien. Du kastes raskt inn i en stor krig med mellom mennesker og alver som kjemper om hvem som skal ha kontroll på det magiske våpenet Stick of Truth.
I kjent South Park-stil holdes man imidlertid ikke innenfor noen som helst rammer. Historien eskalerer til å dreie seg om både nazi-zombier, romvesen og andre fiender som truer med å ødelegge hele byen.
Grunnen til at historien i spillet er blant det beste i 2014 er at det er så tro mot kildematerialet. Alt man kunne ønske seg fra en episode med South Park er med i spillet. Den eneste forskjellen er at The Stick of Truth er en 14-15 timer lang episode.
Alle de kjente fjesene fra serien er med i spillet, og det finnes et hav av sidehistorier som involverer og refererer til hendelser fra South Parks nå omfattende mytologi. Historien er underholdende hele veien, og Obsidian har balansert lengden på spillet veldig godt.
Dette er akkurat passe mengde med South Park klemt inn i et spill. Det er en historie som ikke er et snev dårligere enn det man har sett på TV, og dermed blir det også et meget underholdende spill.
The Banner Saga
Utgitt på Windows, Mac og iOS.
Utviklerne bak The Banner Saga har sin fortid i Bioware og det er lett å spore. Måten de forteller en overordnet historie som samtidig vever inn mange av spillets interessante figurer, og lar spilleren ta viktige avgjørelser, har vært et kjennemerke for Bioware i årevis. Stoic bygger videre på denne tradisjonen og The Banner Saga leverer historiefortelling fra øverste hylle.
Det er flere historier som fortelles i spillet og du får oppleve universet og den store trusselen som verden står overfor fra ulike perspektiver. Måten man krysser frem og tilbake mellom ulike figurer er svært vanlig i andre medium, men det er en teknikk som er ikke alt for mange dataspill har benyttet seg av. The Banner Saga viser likevel at det kan fungere svært godt også i interaktive former.
The Banner Saga byr også på mange gode figurer og det faktum at historien ruller videre selv om noen av dem skulle falle fra, og hvordan spillerens avgjørelser påvirker historien, gjør at hele fortellingen du spiller gjennom er et intrikat vev som uansett utfall ender opp som en god historie. All ære til utviklerne som klarer å formidle en storslått fortelling på denne måten, og forhåpentligvis går det ikke alt for lang tid før vi får flere historier fra det mystiske og forførende universet som The Banner Saga er satt til.
Er du på utkikk etter andre gode spill fra 2014?
Se oversikten over hvilke spill som har scoret best i anmeldelser hos Gamer.no i år »