En oppfølger til Days Gone ville ha fikset opp flere av problemene med spillet. Det hevder spillregissør Jeff Ross.
I et intervju med USA Today la Ross nylig frem flere detaljer om planer han og Bend Studio hadde for Days Gone 2. Flere av punktene handler om å implementere funksjonalitet teamet hadde ville ha, men aldri fikk tid til å ta med i forgjengeren.
Blant annet ønsket Ross seg en mer levende verden, med bjørner som gravde i søppelkasser og ulver med mer dynamiske mønstre for vandring og jakt. Bend ville også rydde opp i en av de største klagene knyttet til Days Gone – nemlig at det ikke går an å svømme.
Ifølge Ross var målet alltid å inkludere svømming i Days Gone. Tiden strakk bare ikke til.
– Svømmegreia i Days Gone er helt grusom. […] Fra et spillståsted hated jeg det. Jeg tenkte «det er greit, vi finner ut av det senere». Da vi kom tilbake til det var vi inne i vårt siste år. Tilbakemeldinger fra brukere hadde begynt å komme inn, og folk klagde på vannet.
Videre skulle Days Gone 2 grave dypere i forholdet til protagonist Deacon og Sarah, spillere skulle få leke seg med NERO-teknologi og de klønete snikesekvensene skulle bort. Sony hadde imidlertid andre planer.
– Må krabbe før du kan gå
PlayStation-makeren valgte å droppe oppfølgeren. Ross forsvant ut og Bend-gjengen ble satt til å jobbe med noe nytt. Ifølge regissøren fikk serien aldri en skikkelig sjanse til å vise seg fra sin beste side.
– Du må kunne krabbe før du kan gå, og gå før du kan løpe. Jeg ser på det som en trilogi. Det første spillet – Batman: Arkham, det første Uncharted – legger grunnlaget. De er en plattform som du bygger videre på i påfølgende spill. Hvis du ser på et spill som Uncharted så kunne du svømme på overflaten i det første spillet. I spill to eller tre kunne du dykke under vann. Det fjerde spillet byr på SCUBA-dykking. De begynte ikke med SCUBA-dykking, men bygget seg frem til det. Det gjelder for alle spill.
Akkurat hvorfor Sony skrotet Days Gone-fortsettelsen har vi aldri fått en offisiell forklaring på. Ross er imidlertid ikke i tvil om at det var spillets Metacritic-score som ble spikeren i kista.
Regissøren vil i hvert fall ikke ha noe av at spillet ble en kommersiell flopp. Ross tok til Twitter da Ghost of Tsushima nylig fikk skryt for å ha solgt åtte millioner eksemplarer. Det var en milepæl Days Gone også nådde på halvannet år, sa Ross. Til sammenligning påsto han at Sonys representanter riktignok uttrykte stor skuffelse over salgstallene for spillet fra Bend.
LES OGSÅ: Tusenvis av fans krever at Sony lager Days Gone 2 »