Og det ser ut til at denne karusellen aldri vil stoppe å snurre; spill i denne sjangeren bokstavlig talt hagler mot oss i disse dager, men selv om utvalget blir større, ser det ikke ut til at de spillene som allerede er etablert i markedet lider noen store spillertap. Markedet ser ut til å utvide seg, og stadig flere mennesker finner frem til Internetts tivoli for å betale en liten månedlig sum for å oppleve MMORPG-karusellen.
Selve planleggingen og designet av Darkfall har pågått i cirka fem år, men selve produksjonen startet i Juli 2000. Siden da har et lite knippe (Razorwax er et ganske lite selskap) talentfulle utviklere iherdig sittet å knotet med det som kan bli en av de store spillene i sjangeren. Det Oslo-baserte selskapet har tidligere ikke gitt ut andre titler, og de skal ha all ros for å gjøre sin debut i en sjanger som dette (Amerikanske Turbine Games debuterte forøvrig også i MMORPG-sjangeren med sin hit Asheron's Call, og det gikk veldig bra). Selv om markedet utvider seg stiller spillerne store krav til spillene, og hvis spillet ikke faller i smak så går de til en konkurrent. Det gjelder stortsett å appellere til massene, men sammetidig innovere sjangeren slik at man kan hente inn nye spillere.
Ingen vits i å gjennoppfinne hjulet
Dette er en kjent analogi å bruke i denne bransjen. Spill som tidligere har kommet ut har som oftest slått godt ann, og det er ingen vits i å bryte spillernes vaner. Selv om Darkfall inneholder mye av det samme fra tidligere spill, slik som raser og klasser av kjent kvalitet, passer det likevel på å gi spilleren mye nytt å sette tennene i. Selv om deres norske kolleger Funcom valgte å prøve noe nytt ved å utvikle en MMORPG med en sci-fi-setting, har Razorwax holdt seg til fantasy-settingen. Dette er forøvrig et klokt valg av en nyutvikler, imed at rollespillere som regel foretrekker en slik setting. Darkfall lover en gigantisk verden (større enn i andre spill av samme typen) med et realistisk vær-system, gress som vaier i vinden, dynamiske skyer, ekte fysiske lover, omformelig terreng og en glatt dag/natt syklus.
Slike spill legger ekstra stor vekt på verdenen det utspiller seg i, ganske enkelt fordi spillerne skal kunne leve i den, og da må den ha mange mulugheter å tilby og den må være så realistisk som mulig. Razorwax mener deres egenutviklede teknologi vil være helt unik, og vil kunne konkurrere med de allerede etablerte gigantene på markedet slik som EverQuest, Anarchy Online og Dark Age Of Camelot. Darkfall lokker med ganske mange nye muligheter som jeg ikke har sett i tidligere spill av denne typen, og jeg vil nok si jeg har spillt dem alle. De sikter høyt, og hvis de greier å oppnå deres mål så tror jeg de har en sikker vinner. Men som man sier; jo høyere man sikter, desto større er fallet. Blant spillets innoverende funksjoner kan jeg nevne de som skiller seg mest ut, og dem Razorwax selv skryter av (bortsett fra de som er nevnt ovenfor);
- Hundrevis av forskjellige egenskaper (skills) du kan utvikle.
- Den beste quest-motoren noensinne, tusenvis av auto-genererte quest å ta del i.
- Det første online spillet hvor du kan eie ressurser og områder, noe som gjør krig og erobring en stor del av spillet.
- Aldri mer kjedelig kamper. Dette lover Razorwax skal bli dynamisk, og ikke bare bestemt av din karakters egenskaper og styrke.
- Et avansert klan-system hvor spillerne kan danne klaner (noe ala guilds). Klaner kan gå til krig mot hverandre for å erobre landområder og ressurser.
- Endeløse karriere muligheter; bli en fisker, smed, baker, skredder, jeger, leiesoldat, magiker, utforsker, klanleder og så videre.