– Det er et stort action-adventure spill og en løs adapsjon av første del av Den guddommelige komedie. Et veldig intenst, villt, overdrevet, nesten fornøyelsesparkaktig berg-og-dalbane spill.
Slik beskriver executive producer Jonathan Knight spillet Dante's Inferno.
Dante Alighieri levde i 1300-tallets Italia. Han tjente til livets opphold som forfatter, poet og senere også politiker. Han klarte riktig nok å hisse på seg paven, men utover dette levde han et ganske rolig liv. Dantes mest kjente verk, Den guddommelige komedie, skildrer hans egen reise gjennom helvete, skjærsilden og paradis, sammen med poeten Virgil. Han sniker seg gjennom helvetes ni sirkler og beskriver hva han ser.
I spillet Dante's Inferno er det et ganske annet bilde som males av helten vår. Dante har blitt transformert til en hardbarket kriger, en veteran fra korstogene. Hans kjære Beatrice har omkommet og hennes sjel holdes fanget av Lucifer. Bevæpnet til tennene setter Dante kursen mot helvete, og gjennom de ni sirklene må han bekjempe episke monstre samtidig som han konfronteres med sine egne synder.
Inspirasjon
Jonathan Knight mener at spillet er mer inspirert av Dantes episke dikt, enn basert på det. De kreative hjernene i Visceral Games har studert diktet nøye og Dantes levende beskrivelser av alt fra elver og skoger, vær og vind, til byer og folk, har lagt grunnlaget for den kunstneriske utformingen av spillet. Omgivelsene og karakterene er der spillet er mest tro mot originalkilden.
Selv om Knight bedyrer at hovedkarakteren er relativt tro mot den historiske Dante, er dette åpenbart et sprang som selv ikke den mest radikale historiker kan stille seg bak. Den muskuløse Dante deler ut død og fordervelse gjennom lette, tunge og magibaserte angrep. Hans hovedvåpen er en ljå som vi får se ham knabbe fra selveste døden.
I det Dante kjemper seg nedover helvetes sirkler kommer hans kompliserte personlighet i fokus. Dante er en hellig mann, samtidig som han utfører utallige handlinger som selv ikke hans egen mor kan tilgi. Dette kommer frem i form av et system hvor du får muligheten til å dele ut "punishment" og "absolution" til skapninger som får smake den skarpe siden av ljåen din.
Dommer og bøddel
Dersom du velger å dele ut straff vil du få se noen ganske brutale animasjoner hvor Dante tar knekken på fienden sin. Spillet har en måler som viser hvor snill eller slem du er og basert på denne vil du låse opp nye triks og ferdigheter. De som følger Ole Brumms filosofi kan også nyte godt av dette, da du har muligheten til å satse på både straff og syndsforlatelse.
Flere vanskelighetsgrader skal sørge for at selv actionspillveteraner skal få noe å bryne seg på. Jeg fikk prøve meg på helvetes andre sirkel som fokuserer på lyst og begjær. I tillegg til ymse demoner, møtte jeg på små babyer med knivblad til armer som gjorde sitt beste for å lemleste meg. Etter en periode med blodig babymord, kom jeg meg frem til sirkelens hovedfiende, en gammel kjenning ved navn Kleopatra.
Den gamle egyptiske dronningen, godt inspirert av begjær-temaet på dette brettet, var en toppløs kjempekvinne som tydeligvis hadde blitt ganske mannevond på sine mange år i helvete. Da gikk det også opp for meg hvor de små demonbarna kommer fra. Produsenten beskrev det som den mest sinnsyke enemy spawn du noen gang har sett. Jeg skal ikke røpe hvordan dette foregår, men jeg kan avsløre at det involverer dronningens enorme bryster.
Tett konkurranse
Etter å ha spilt Dante's Inferno en stund og pratet med produsenten har jeg fått et betraktelig mye bedre inntrykk av spillet. Det er et "hack and slash"-actionspill med små gåter som må løses underveis, og det er kliss likt God of War. Men dette trenger ikke være negativt. Det kan nesten virke som om Visceral Games med dette spillet sender en utfordring til Sony. Hvem kan lage det mest episke, pompøse, badass actionspillet til konsoll? Basert på hva jeg har sett hittil av God of War 3 er jeg redd at dette er en krig som Dante ikke kommer til å vinne.
Dante's Inferno kommer ut til Xbox 360 og Playstation 3 12. februar til neste år. Spillet kommer også i en egen versjon til PSP.