Cyberpunk 2077-utvidelsen Phantom Liberty fikk en svært god mottakelse da den kom ut i fjor. Det kom etter store endringer hos utvikler CD Projekt RED, som ikke ville vært iverksatt om det ikke var for hovedspillets katastrofale lansering tre år tidligere.
Paweł Sasko – sjefsdesigner for spillets oppdrag – fortalte nylig til The Gamer at utvidelsen neppe hadde fungert like bra om det ikke var for Cyberpunk 2077s dårlige mottakelse. Han trakk blant annet frem en totaloverhaling av produksjonen hos studioet.
– Phantom Liberty fungerte betraktelig bedre ved lansering fordi vi endret fullstendig på produksjonsstilen, noe som ikke ville vært mulig om mottakelsen av spillet ikke var så negativ som den var. Det forandret ting for både meg og for oss som et studio, sa Sasko.
Spesielt konsollversjonene av Cyberpunk 2077 hadde store problemer ved lanseringen i 2020. Refusjoner ble delt ut og Sony valgte en periode å fjerne spillet fra PlayStation-butikken. Etter flere år mer jobb klarte utvikleren imidlertid å få skuta på rett kjøl, og Phantom Liberty-slippet sørget for ny popularitet.
Utvikleren er nå i gang med en oppfølger, som ble kunngjort i 2022. Prosjektet bærer arbeidstittelen Project Orion, og CD Projekt har hentet inn en rekke profilerte bransjeveteraner for å lede arbeidet. Hva vi kan forvente av oppfølgeren er foreløpig ikke klart, men teamet har sagt det vil vurdere å ha med en flerspillerdel denne gangen.