Conan Exiles reddet Funcom fra konkurs

Studioet tok en stor risiko med det nye spillet, viser det seg.

Funcom

Det er en kjent sak at den norske spillutvikleren Funcom har slitt økonomisk og at de var avhengige av å gjøre suksess med sin neste spillansering, noe de ser ut til å ha fått til med Conan Exiles. Nå viser det seg imidlertid at studioet var nærmere undergangen enn mange kanskje var klar over.

I et intervju med Engadget på årets GDC-messe fortalte Funcoms kreative sjef Joe Bylos at studioet nesten måtte legge inn årene.

– Vi lånte penger av våre investorer for å betale lønninger. Vi var ganske nær konkurs, fortalte Bylos. Han la til at valget om å utvikle Conan Exiles under de vanskelige omstendighetene var risikabelt og noe de måtte tenke nøye gjennom.

Gøran Solbakken/Gamer.no

Gjorde research

Blant annet gjorde studioet mye research for å finne ut hva slags type spill som hadde potensiale til å gi Funcom de salgstallene de trengte for å redde seg selv fra konkurs. De kom da frem til at dersom de lanserte et overlevelsesspill med moderat suksess ville de være i stand til å holde over vannet.

Bylos og Funcom mente at dette var noe de var i stand til å gjøre, og resten er som kjent historie. Som vi meldte i februar tjente Conan Exiles inn utviklingskostnadene på bare én uke, og i den nylig publiserte kvartalsrapporten meldte studioet om et salgstall på 480 000 per 28. februar.

Hvordan Conan Exiles har gjort det for studioets økonomi, vet vi først når kvartalstallene for denne perioden foreligger.

Her er vår sniktitt på Conan Exiles: Fundamentet er godt, men spillet mangler ennå innhold »

Oppdatering 9. mars: Vi henviste tidligere til kvartalstall fra Q4 2016 i denne saken, og brukte dette som eksempel på at Conan Exiles ikke hadde resultert i forbedringer i Funcoms økonomi. Vi har rettet feilen.

Ledige stillinger
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger Cramo Haugesund
Søknadsfrist:
21.02.2025
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
SOC Analytiker (20%)
Søknadsfrist:
25.02.2025
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (16)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Hell Toupée
8 år siden

Flott!

Jeg håper vi slipper å se flere MMORPG-spill fra Funcom nå, og at dette spillet er grunnaget for en ny vår for dem.

lassaron-jon
8 år siden

Du skriv:

" Kvartalsresultatet endte med en omsetning på litt under 1,7 millioner dollar, ned fra 2,6 millioner dollar i samme periode i fjor. Studioet noterte et netto tap på 936 000 dollar. "

Det stemmer, for forrige kvartal, altså 2016.

Q1 2017, som blir presantert 16. Mai kjem til å vise salgsinntekter frå Conan Exiles. Conan exiles var inntjent etter 320k solgte, nå har dei solgt over 500k. :)

 

og truleg ei auke frå Anarchy Online lanseringa som var på steam for eit par veker sidan, samt relanseringa av The Secret World på steam. (anbefaller forøvrig å skrive ei sak om TSW på steam - det blir gratis å teste, med DLC)

-ONYZDZIG
8 år siden

håper ansatt i FC leser dette: få fingeren ut av de hullene dere måtta ha de i og lag AO 2 nå!

Greehn
8 år siden

AO2! AO2!

Eldrach
8 år siden

håper ansatt i FC leser dette: få fingeren ut av de hullene dere måtta ha de i og lag AO 2 nå!

 

Kommer aldri til å skje, tror det er ganske tydelig at MMO markedet er rimelig dødt for tia. Elder scrolls online gjorde først skikkelig suksess etter over 1 år etter lansering, og da kun fordi zenimax pøste penger inn i spillet

Siste fra forsiden