Det er en kjent sak at den norske spillutvikleren Funcom har slitt økonomisk og at de var avhengige av å gjøre suksess med sin neste spillansering, noe de ser ut til å ha fått til med Conan Exiles. Nå viser det seg imidlertid at studioet var nærmere undergangen enn mange kanskje var klar over.
I et intervju med Engadget på årets GDC-messe fortalte Funcoms kreative sjef Joe Bylos at studioet nesten måtte legge inn årene.
– Vi lånte penger av våre investorer for å betale lønninger. Vi var ganske nær konkurs, fortalte Bylos. Han la til at valget om å utvikle Conan Exiles under de vanskelige omstendighetene var risikabelt og noe de måtte tenke nøye gjennom.
Gjorde research
Blant annet gjorde studioet mye research for å finne ut hva slags type spill som hadde potensiale til å gi Funcom de salgstallene de trengte for å redde seg selv fra konkurs. De kom da frem til at dersom de lanserte et overlevelsesspill med moderat suksess ville de være i stand til å holde over vannet.
Bylos og Funcom mente at dette var noe de var i stand til å gjøre, og resten er som kjent historie. Som vi meldte i februar tjente Conan Exiles inn utviklingskostnadene på bare én uke, og i den nylig publiserte kvartalsrapporten meldte studioet om et salgstall på 480 000 per 28. februar.
Hvordan Conan Exiles har gjort det for studioets økonomi, vet vi først når kvartalstallene for denne perioden foreligger.
Her er vår sniktitt på Conan Exiles: Fundamentet er godt, men spillet mangler ennå innhold »
Oppdatering 9. mars: Vi henviste tidligere til kvartalstall fra Q4 2016 i denne saken, og brukte dette som eksempel på at Conan Exiles ikke hadde resultert i forbedringer i Funcoms økonomi. Vi har rettet feilen.