Ifølge Gamespot er Japan per i dag det viktigste av spillutvikler Capcoms markeder. Japanerne står for over halvparten av selskapets spillsalg, mens Nord-Amerika står for ca. tjueåtte prosent og Europa bare for nitten prosent. Dette vil Capcom nå ha en slutt på.
Capcoms håp for fremtiden er at det amerikanske markedet skal stå for halvparten av spillsalget, mens Europa skal ta over Amerikas andel og stå for tredve prosent. I Capcoms anskuelser skal Japan bare stå for tjue prosent av det totale salget.
– Hjemmemarkedet for spill var opprinnelig fokusert på Japan, men det er ikke tilfelle lengre. Nå skjer det viktigste i utlandet og spillmarkedet vokser på verdensbasis, konkluderer Capcom i sin årsrapport.
Andre japanske spillutviklere har fusjonert eller planlegger fremtidige fusjoner, men Capcom vil ifølge sin årsrapport heller se etter vestlige samarbeidspartnere enn å knytte sterkere bånd til spillselskap og leketøyprodusenter i hjemlandet.
Capcom vil i fremtiden satse mer på spill som appellerer til vestlige smak og behag. Årsrapporten nevner Lost Planet og Dead Rising som eksempler på spill som hadde stor suksess i vesten, men presterte langt svakere i Japan.
Selskapet understreker også sitt ønske om å oppgi utviklingen av eksklusive titler. Storspill som Resident Evil 5 og Street Fighter 4 er allerede bekreftet for flereformater, og Capcom skal også i fremtiden utvikle større prosjekter for flere formater om gangen.