Fallout 3 overrasket stort da det kom. Selv om forhåndsinntrykkene hadde vært nærmest utelukkende positive, var det nok fortsatt mange som satt på gjerdet da det nærmet seg lanseringsdato. Og selv om spillet kanskje ikke kan sies å være en konvensjonell oppfølger til de legendariske Fallout-spillene, var det liten tvil om at Bethesda hadde skapt rollespillhistorie med Fallout 3.
For kort tid siden meldte vi om at det neste Fallout-spillet, Fallout: New Vegas, vil slippes allerede førstkommende høst. New Vegas utvikles ikke av Bethesda selv, men Obsidian Entertainment og er mer å regne som spinoff enn en ren oppfølger, ifølge Bethesda selv. Vi har ikke hatt noe konkret å gå på, annet enn den nokså vage teaseren vi ble servert nylig.
Men nå har vi endelig konkrete detaljer å sikle over, ganske mange faktisk. Den ferske utgaven av bladet PC Gamer er nemlig først ute med en ordentlig sniktitt på den kommende post-apokalyptiske stortittelen.
For å unngå å ødelegge all spenninga lister vi bare opp de største nyhetene her. Så får du heller lese All Games Betas mer fullstendige liste på eget ansvar.
En av de største rapporterte nyhetene er en såkalt ”hardcore mode”. Spillere må for eksempel i denne modusen ta hensyn til at hovedpersonen i spillet har nok vann i kroppen til enhver tid, i tillegg til at hver minste kule i magasinet har en tellende vekt i ryggsekken.
Som tittelen antyder, er spillet satt til syndenes by, Las Vegas. Denne byen har vært så heldig å være litt utenfor atombombenes nedslagsfelt og er derfor fortsatt ganske intakt. Dette betyr flere bygninger, i tillegg til de forventede ørkenområdene. I Fallout: Las Vegas spiller man ikke som en skjermet underjordsboer, men en budbringer født og oppvokst på overflaten.
En velkommen nyhet er at utforskere som sverger til pålitelige håndvåpen som rør, sverd og lignende også får dra nytte av spillets VATS-system, med egne spesialangrep. I artikkelen nevnes angrepet ”Fore”, som vil være spesielt smertefullt for supermutanter av det mannlige kjønn.
I tillegg er det nå mulig å kjøpslå både om pris på varer og belønninger for oppdrag. Ferdigheter spiller nå også inn på samtaleemner med innbyggerne i ødelandet, en felles interesse for eksplosiver kan hjelpe å få samtalen på gli. Nok en gang er det mulig å skaffe seg kompanjonger på reisen, og takket være et ordresystem som innebærer enkle kommandoer som ”følg etter”, og ”angrip” vil medhjelperne være mer hjelpsomme enn noensinne.
Til slutt kan vi nevne at det ikke bare er karma som påvirkes av dine moralske valg. I Fallout: New Vegas har man også et generelt rykte å passe på.