– Assassin's Creed Unity ble ikke nedjustert på PlayStation 4

1080p ville gått på bekostning av spillopplevelsen, hevder Ubisoft.

Ubisoft roer gemyttene.
Ubisoft

Denne uka har det haglet rundt Ubisoft etter at det ble kjent at de som kjøper storspillet Assassin's Creed Unity på Xbox One eller PlayStation 4 kan telle like mange piksler. Begge spillene låses nemlig til en oppløsning på 900p, med en bildeoppdateringsfrekvens på 30 bilder i sekundet. I seg selv høres kanskje ikke dette ut som noe som nødvendigvis må skape haglvær – furoren var det det sjefsprodusent Vincent Pontbriand som sto for.

Assassin\'s Creed Unity tar sted i Paris.

– Vi bestemte oss for å låse de til samme ytelse for å unngå all debatten og slikt, skal han ha sagt ifølge Videogamer.

Implikasjonen i uttalelsen er selvfølgelig at én av konsollene kunne ha blitt et hakk bedre, og at oppløsningslåsingen kommer som et forsøk på å hindre iltre debatter om konsollenes styrker og svakheter på nett. Selvfølgelig hadde det motsatt hensikt.

– Valgte feil ord

Nå har Ubisoft sluppet et blogginnlegg der de prøver å forklare ytelseslåsingen med litt andre ord. På implikasjonen om at selskapet skal ha senket oppløsningen på PlayStation 4 for å skape likhet mellom de to konsollene, svarer Pontbriand:

Assassin's Creed Unity kommer snart.

– Absolutt ikke. Vi har brukt fire år på å bygge det beste spillet vi kan forestille oss. Hvorfor skulle vi gjøre noe for å holde det tilbake?

Han unskylder den tidligere uttalelsen med å ha valgt feil ord.

Ettersom fjorårets Assassin's Creed IV: Black Flagg rundet 1080p på PlayStation 4 forstår likevel Ubisoft at enkelte etterspør denne ytelsen også i år. Ubisoft forklarer i blogginnlegget seg med at Assassin's Creed Unity presser mer ut av konsollene enn noe annet Ubisoft-spill hittil.

– Et mer komplekst svar? Den endelige oppløsningen til et spill settes ikke før sent i utviklingen. Dette er viktig, ettersom teamet har brukt mye av de siste par månedene på å optimalisere Unity til å nå 900p med en konsekvent bildeflyt på 30 bilder i sekundet.

Pontibrand understreker også at det alltid er en balansegang i spillutvikling der ting som oppløsning og ytelse kan gå på bekostning av spillet i seg selv. I Assassin's Creed Unitys tilfelle er det snakk om tusenvis av figurer på skjermen samtidig og en svært detaljert gjengivelse av Paris.

– Vi ville ikke inngå noe kompromiss når det gjelder spillopplevelsen i sin helhet. De ekstra pikslene kunne bare ha kommet på bekostning av spillet i seg selv, sier han.

Assassin's Creed Unity kommer 13. november til Xbox One, PlayStation 4 og Windows. Satser du på sistnevnte versjon er ytelsesbegrensningene noe du trenger å bekymre deg for – gitt at du har en kraftig nok maskin, selvfølgelig.

Les også
Anmeldelse: Assassin's Creed Unity

Det er også to andre spill på vei for serien.
Xbox 360- og PlayStation 3-publikummet får Assassin's Creed Rogue samtidig »
Todimensjonale Assassin's Creed Chronicles: China kommer neste år »

Ledige stillinger
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (31)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
saladin waits for alice
10 år siden

Så det de egentlig sier, er at de nye konsollene er ikke kraftige nok til noe mer enn 30 fps på 900p. Men å si det høyt, ville ikke vært det beste for karrieren sin. Jeg er forøvrig overrasket at de ikke prøvde på seg bloodborne unnskyldningen "30 fps er mer cinematic enn 60 fps", jeg skurrer forsatt over den kommentaren.

 

Jeg liker forøvrig at noen mennesker tror at spillere var ikke opptatt av grafikk før, noe som er helt usant.

Stormwolf
10 år siden

Etter løynene ang Watch dogs på PC så nekter jeg å ta Ubisoft på ordet lenger. Tørr å vedde de bare vil å en lik opplevelse på begge konsoller enten fra klaging på Xbone sida eller for å komme på godsida til MS. Hvem vet.

Flodec
10 år siden

Jeg liker forøvrig at noen mennesker tror at spillere var ikke opptatt av grafikk før, noe som er helt usant.

Nåja. Jeg har spilt på spillmaskiner fra før du ble født, og jeg kan love deg at på 80-tallet så betydde grafikk ikke så mye. Det er fortsatt veldig mange spillere som verdsetter andre ting på spill mer enn grafikk. Det er derfor Sid Meier's civilization var så populært. Ræva grafikk, men godt spill likevel. De som spilte de tidligste versjonene av Civilization brydde seg svært lite om grafikk. Kan tilføye at jeg brydde meg svært lite om grafikk når jeg spilte f.eks Bricks på Vic-20.

Stifi
10 år siden

Er jo ikke akkurat NexGen når spillet kjører 30fps og i 900p oppløsning. Spillet klarer fint 1080p på PS4 I'm sure, men er vel andre "ukjente" grunner til hvorfor vi får 900p på PS4. Er jo kjørt benchmarktesting som beviser at CPUen til PS4 er kraftigere enn X1. Men samtidig har ikke utviklere klart å unytte kraften til PS4 nok.

 

Men det som slår meg mest er hvordan de presenterte grunnen i begynnelsen.

LarZen
10 år siden

Dette er bare mer fjas ifra Ubisoft i en lang rekke med fjas. Tror ikke et ord på denne forklaringen og en skal være rimelig ute å kjører om en skal missforstå eller ordlegge seg så feil. Så dette er bare et elendig forsøk på å ro dette i land.

 

Og en blir jo ikke mindre irritert og oppgitt når en leser enda et intervju ifra Ubisoft ansatte som sier dem liker 30fps bedre en 60fps. Og mener det gir typisk open-world spill en mer film aktig effekt som dem liker. Og det finnes ikke en gamer med hode skrudd på plass som kan si seg enig med det utsagnet.

 

30fps gir slørete bilde så fort du beveger karakteren sin eller beveger kameraet. Som gjør at hele denne åpne verden blir grøt. Animasjoner er ikke like silke myke og detaljerte. Respons tiden er helt annerledes...lista er lang.

 

Det sagt så har jeg ikke noe imot å spille Unity i fks 900p @30 fps. Men det må være pga det er det dem har fått til i denne omgangen. Ikke pga dem ikke vil ta ibruk det lille ekstra som er i PS4.

 

Det Ubisoft må gjøre nå er å bare legge seg flate og si ting som det er. Rett ifra levra...og ikke mer PR fjas.

Siste fra forsiden