Denne uka har det haglet rundt Ubisoft etter at det ble kjent at de som kjøper storspillet Assassin's Creed Unity på Xbox One eller PlayStation 4 kan telle like mange piksler. Begge spillene låses nemlig til en oppløsning på 900p, med en bildeoppdateringsfrekvens på 30 bilder i sekundet. I seg selv høres kanskje ikke dette ut som noe som nødvendigvis må skape haglvær – furoren var det det sjefsprodusent Vincent Pontbriand som sto for.
– Vi bestemte oss for å låse de til samme ytelse for å unngå all debatten og slikt, skal han ha sagt ifølge Videogamer.
Implikasjonen i uttalelsen er selvfølgelig at én av konsollene kunne ha blitt et hakk bedre, og at oppløsningslåsingen kommer som et forsøk på å hindre iltre debatter om konsollenes styrker og svakheter på nett. Selvfølgelig hadde det motsatt hensikt.
– Valgte feil ord
Nå har Ubisoft sluppet et blogginnlegg der de prøver å forklare ytelseslåsingen med litt andre ord. På implikasjonen om at selskapet skal ha senket oppløsningen på PlayStation 4 for å skape likhet mellom de to konsollene, svarer Pontbriand:
– Absolutt ikke. Vi har brukt fire år på å bygge det beste spillet vi kan forestille oss. Hvorfor skulle vi gjøre noe for å holde det tilbake?
Han unskylder den tidligere uttalelsen med å ha valgt feil ord.
Ettersom fjorårets Assassin's Creed IV: Black Flagg rundet 1080p på PlayStation 4 forstår likevel Ubisoft at enkelte etterspør denne ytelsen også i år. Ubisoft forklarer i blogginnlegget seg med at Assassin's Creed Unity presser mer ut av konsollene enn noe annet Ubisoft-spill hittil.
– Et mer komplekst svar? Den endelige oppløsningen til et spill settes ikke før sent i utviklingen. Dette er viktig, ettersom teamet har brukt mye av de siste par månedene på å optimalisere Unity til å nå 900p med en konsekvent bildeflyt på 30 bilder i sekundet.
Pontibrand understreker også at det alltid er en balansegang i spillutvikling der ting som oppløsning og ytelse kan gå på bekostning av spillet i seg selv. I Assassin's Creed Unitys tilfelle er det snakk om tusenvis av figurer på skjermen samtidig og en svært detaljert gjengivelse av Paris.
– Vi ville ikke inngå noe kompromiss når det gjelder spillopplevelsen i sin helhet. De ekstra pikslene kunne bare ha kommet på bekostning av spillet i seg selv, sier han.
Assassin's Creed Unity kommer 13. november til Xbox One, PlayStation 4 og Windows. Satser du på sistnevnte versjon er ytelsesbegrensningene noe du trenger å bekymre deg for – gitt at du har en kraftig nok maskin, selvfølgelig.
Det er også to andre spill på vei for serien.
Xbox 360- og PlayStation 3-publikummet får Assassin's Creed Rogue samtidig »
Todimensjonale Assassin's Creed Chronicles: China kommer neste år »