Norsk spillbransje 2021

Antall ansatte i norsk spillindustri har nesten doblet seg siden 2017

Ny rapport viser en bransje som ruster opp, med flere prosjekter under utvikling.

Snusmumrikken fra Hyper Games er et av de norske spillene som er under urvikling.
Hyper Games
Vis mer

Fredag ettermiddag publiserte Norsk filminstitutt og Virke Produsentforeningen en ny rapport om norsk spillbransje. Rapporten er et samarbeidsprosjekt mellom de to organene, og markerer første gang de jobber sammen om en slik årsrapport for bransjen.

Raporten tar sikte å ta tempen på bransjen med tall fra 2021, og inneholder informasjon om budsjetter, ansatte, antallet utgitte spill og veien videre for norsk spillindustri. Utvalget består av 15 spillselskaper som Virke har fulgt over flere år, som i stor grad representerer nesten hele den norske profesjonelle spillbransjen målt i omsetning.

Ifølge rapporten er dataspill det kulturuttrykket som i dag opplever størst kommersiell vekst.

Stor økning i ansatte

Antallet ansatte er blant de største hoppene vi finner i rapporten. I 2021 var det 433 faste ansatte i norsk spillbransje, samt 13 midlertidige ansatte. Til sammenligning var det 347 faste ansatte, og 21 midlertidig ansatte i 2020. Generelt ser vi en opprustningstrend de siste årene, i tillegg til en nedskalering av midlertidig arbeidskraft.

Like mange utgivelser i 2021 som i 2019.
NFI/Virke produsentforeningen

Faktisk har norsk spillbransje nå nesten doblet antallet ansatte siden 2017. Da var det totalt 261 sysselsatte, mot totalt 446 i 2021.

Kvinneandelen har økt litt i prosessen også, med et hopp fra 20 til 22 prosent mellom 2020 og 2021.

Opprustningen settes i sammenheng med at spillselskapene har rekordhøye utviklingsbudsjett for nye, kommende spill, samtidig som utgiftene til spill som allerede er på markedet har sunket.

I rapporten pekes det også på at en økning i politisk satsing på dataspill, blant annet via større støtteordnigsbudsjetter, har ført til at det er flere spill i utvikling. NFI melder at over 30 prosjekter som det spikkes på for øyeblikket har mottatt tilskudd. De fleste av disse tar sikte på å lansere i 2023.

Flere utgivelser, nedgang i salg og spillere

Like mange utgivelser i 2021 som i 2019.
NFI/Virke produsentforeningen

Dersom brorparten av disse 30 prosjektene kommer over målstreken neste år, betyr det en stor oppgang i antallet utgitte spill.

Totalt ble det utgitt 9 spill i 2021. Det er en oppgang fra de fem spillene som ble utgitt i 2020, men en tangering av antallet utgivelser som ble sluppet i 2019.

Samtidig melder utviklerne om en nedgang i salg av norske spill. I 2021 ble det solgt 3,06 millioner norske spill, mens det i 2020 ble solgt 3,51 millioner enheter. Dermed sank salget med 13 prosent fra året før, men var likevel høyere enn årene før.

På gratisspillfronten kan norske spill skilte med om lag 7,6 millioner nedlastinger i 2021.

Økt bruttoomsetning – stagnert netto

I rapporten opppgis det to ulike omsetningstall for den norske spillbransjen: nettoomsetningen for spill, og bruttoomsetningen for spill. Forskjellen mellom disse er at bruttoomsetningen omfatter all omsetning som er knyttet til spill. Bruttotallet er som regel høyere enn netto på grunn av at det ofte er distribusjonsledd mellom utviklerne og sluttkundene - for eksempel et utgiverledd, eller nettbutikker som Steam, PlayStation Store, som tar sin del av kaka.

Omsetningstall.
NFI/Virke produsentforeningen

I 2021 hadde bransjen en bitteliten økning i nettoomsetningen på 0,8 prosent, mens bruttoomsetningen økte betydelig mer: 9,3 prosent. Rapporten peker på at denne økningen er overraskende positiv sammenlignet med den internasjonale spillbransjen som så en stor nedgang i 2021 sammenlignet med årene før.

Du kan lese hele rapporten på NFIs nettsider »

Oppdatert 7. juli 2023: I den opprinnelige saken trakk vi frem at det i rapporten hevdes at spill er Norges største kultureksport. Det stemmer ikke for 2019, 2020 eller 2021. Da var det visuell kunst som dro inn mest penger fra utlandet. Vi har fjernet henvisningen.

Ledige stillinger
Selger Cramo Haugesund
Søknadsfrist:
21.02.2025
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025
Nyutdannet utvikler
Søknadsfrist:
16.02.2025
.NET utvikler
Søknadsfrist:
13.02.2025
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent B2B
Søknadsfrist:
17.02.2025
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
SOC Analytiker (20%)
Søknadsfrist:
25.02.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
17.02.2025
Servicetekniker
Søknadsfrist:
16.02.2025
Selger Cramo Haugesund
Søknadsfrist:
21.02.2025
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025

Kommentarer (6)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
2 år siden

Jeg håper de kan begynne å lage spill som interesserer internasjonalt enn å bare fokusere på Norsk kultur og mytologi.
Uheldigvis så er det slik at indie-utviklere ikke får støtte fra Norsk Filmindustri om spillet ikke møter
deres snevre og ukomersielle krav, som jeg fikk vite av en fellow utvikler.
Noen andre ga meg også denne teksten fra NFI her som du kan lese 
Det verste Norske spillet jeg noensinne har bevitnet var Through The Woods. Oh my god bro

Anyways. Man får bare håpe på en bedre fremtid

Joelsp3anuts
2 år siden
S. Drakensson skrev:

Jeg håper de kan begynne å lage spill som interesserer internasjonalt enn å bare fokusere på Norsk kultur og mytologi.
Uheldigvis så er det slik at indie-utviklere ikke får støtte fra Norsk Filmindustri om spillet ikke møter
deres snevre og ukomersielle krav, som jeg fikk vite av en fellow utvikler.
Noen andre ga meg også denne teksten fra NFI her som du kan lese 
Det verste Norske spillet jeg noensinne har bevitnet var Through The Woods. Oh my god bro

Anyways. Man får bare håpe på en bedre fremtid

Det er ikke helt sånn lenger. Men det kan fortsatt føles sånn. NFI prøver å legge litt mer til rette for "kommersielle titler", til tross for at de primært har et kulturelt mandat, men kan ikke gå all out, fordi da blir de klinsj med EU og konkurranseregler. Å forholde seg til NFI føles litt som rollespill, der begge parter later som de bryr seg masse om kultur og Norge og historie og sånt, mens begge parter egentlig bare vil se et stilig, realiserbart og gjerne innbringende prosjekt! Jeg tror norsk spillkultur har godt av den kraften NFI representerer, en kraft som gjør det mulig å lage alskens kunst i spillform. Men vi mangler kraften som trekker tydelig andre veien, mot bransjebygging og kommersialisering.
Gunfreak
2 år siden
On 12/16/2022 at 11:55 PM, S. Drakensson said:

Jeg håper de kan begynne å lage spill som interesserer internasjonalt enn å bare fokusere på Norsk kultur og mytologi.
Uheldigvis så er det slik at indie-utviklere ikke får støtte fra Norsk Filmindustri om spillet ikke møter
deres snevre og ukomersielle krav, som jeg fikk vite av en fellow utvikler.
Noen andre ga meg også denne teksten fra NFI her som du kan lese 
Det verste Norske spillet jeg noensinne har bevitnet var Through The Woods. Oh my god bro

Anyways. Man får bare håpe på en bedre fremtid

Norsk spillindustri er som norsk film industri var fra 1940-2000. Snevre, smale "kunst" filmer.

Jarde
2 år siden

Har vel også en del å si at man må være etablert som spillselskape med noe form for bakgrunn for at man skal kunne få stønad, det er vel ikke det samme som folk som starter band og kan søke i kommunen etter penger (som ble utnyttet en del av). Så er også spørsmålet skal det være et norsk spillselskapet med norske utviklere? Hvis så er ikke akkurat Norge de som har mest talentfulle folk bak seg, det er ingen skolegang direkte for spillindustrien ettersom man må i utlandet for å få erfaringen og utdannelsen (som er utrolig dyrt og er bare få folk som bryter igjennom).

Sjørøver
2 år siden

Håper de dobler den igjen kjapt. Håper også regjeringer går inn for å løfte den videre opp. Kunne fritatt de for en del avgifter for eksempel.

Siste fra forsiden