Anmeldelse

Street Fighter V

Ikke knockout helt ennå

Slåssespillet er ikke helt ferdig med oppvarmingen.

Capcom

Det er syv år siden Street Fighter IV kom ut. Siden da har det kommet mange varianter av samme spill, til nye plattformer og med et persongalleri som til slutt stoppet på hele 44 ulike slåsskjemper.

I løpet av disse syv årene har det vært det mest spilte, og mest populære slåssespillet. Det er denne serien som drar flest folk til de store turneringene, og det er dette spillet flesteparten liker å se på.

Jeg spilte fireren en kort periode når det kom ut, men kom aldri helt inn i spillet. Noe sier meg at jeg kommer til å bruke adskillig flere timer på Street Fighter V.

Forandring fryder

Rett i kassa!
Gøran Solbakken/Gamer.no

Med Street Fighter V har de strippet spillet voldsomt ned, på mer enn èn måte. Det er blant annet kun 16 ulike figurer å velge mellom. Av disse er det kun åtte gjensyn fra fireren. I tillegg er det fire nye figurer, samt fire fra Street Figher Alpha-serien.

Kjente fjes som Ryu, Ken, Dhalsim og M. Bison er med. De fire nye figurene er Nicalli, Rashid, Laura og F.A.N.G. (forøvrig en av de mest irriterende å slåss mot). Alle fire er gode figurer, og passer godt inn sammen med resten av gjengen.

Den kanskje største forandringen for de som har spilt forgjengeren er introduksjonen av «V-System». Dette er et type energisystem man fyller opp underveis i kamper, delt i tre deler. Dette systemet gir alle figurene unike angrep eller bonuser, og kan brukes på tre ulike måter.

«V-Skill» koster ingenting. Ken løper for eksempel mot fienden sin når man aktiverer denne, mens R. Mika gjør litt mer skade på sitt neste angrep. «V-Reversal» koster en strek og kan brukes til å komme seg ut av blokkerende posisjon og snu forsvar til angrep. «V-Trigger» bruker alle tre strekene. Nevnte Ken gjør for eksempel mer skade på alle angrep så lenge denne er aktiv.

Systemet gjør at figurene skiller seg enda mer fra hverandre, og kjennes mer unike ut. De har sin stil, og med dette systemet forsterkes den følelsen. Det er også enkle knappetrykk som skal til for å aktivere systemet, noe som gjør det lett for amatører å bruke det.

Hadouken!
Gøran Solbakken/Gamer.no

I tillegg til dette er det en rekke små endringer i kampsystemet. Man kan for eksempel ikke dø lenger av skade mens man blokkerer. Dette er en liten, men betydningsfull endring som har mye å si på spesielt avslutninger i kampene. Capcom har også endret på hvordan de leser input av knappetrykk. Kort fortalt har de gjort det slik at man litt lettere treffer på timing av knapper og kombinasjoner i spillet.

Alle disse forandringene gjør at Street Fighter V er hakket lettere å lære seg sammenlignet med fireren. De små forandringene gjør også at det kjennes nytt ut, samtidig som kjentfolk av serien umiddelbart finner seg til rette. Kampsystemet er utrolig solid, og jeg vil påstå det beste man kan finne av slåssespill nå om dagen.

Ikke alt er like bra

De fleste kampene ender slik.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Det hadde imidlertid vært enda lettere å plukke opp og spille hvis det hadde vært en skikkelig opplæring i spillet. Man går riktignok igjennom en kort sekvens der spillet lærer deg litt slag og spark, men mange av de essensielle systemene i spillet blir overhodet ikke forklart, og til og med ikke nevnt.

Moduser som «Challenge mode» og en enspillerdel kunne kanskje lært opp spillerne, men dette er modi som rett og slett ikke er implementert enda i spillet. Det samme gjelder butikken man kunne ha brukt opptjente «Fight Money» i. Historiemodusen i spillet, som er en første for denne spillserien, kommer ikke før i juni.

Også modiene som finnes i spillet virker uferdige. Man kan spille figurhistorier, som inneholder mellom to og fire kamper per figur. Disse kampene er nesten nedverdigende enkle, og man gjør unna historiene til alle 16 figurene på en times tid.

Når det gjelder nettkamper mot andre spiller kan du spille urangert eller rangerte matcher. Du kan lage en «Battle Lounge», men enn så lenge kan du kun invitere èn person til gruppa, og da blir det ikke veldig annerledes enn en standard kamp.

Treningshallen er heldigvis på plass, og den fungerer mer eller mindre som den skal. Jeg har brukt en god del av tiden min her på å lære meg de ulike angrepene til figuren jeg spiller mest, samt å prøve å øve inn et par kombinasjoner.

Nettproblemer

Damene er dessverre i overkant lettkledde.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Den første uken har vært plaget av store problemer med serverene. Det har til tider vært vrient å logge inn, og utviklerne har tatt ned tjenestene sine gjentatte ganger for å fikse problemene. De har blitt mer og mer stabile, og det virker som om det begynner å roe seg ned litt nå.

Små spor av serverproblemer henger igjen, og gjentatte ganger har ikke kampresultatene mine blitt lastet opp til serveren. Det betyr at jeg mister valuta og rangering. Irriterende, men også dette skjer sjeldnere nå.

Når man finner seg en kamp over nettet viser Street Fighter V igjen styrke. Nettkoden de har brukt er suverent bra, og det er kun i et par kamper jeg har opplevd forsinkelser. Til tross for de store serverprobleme har dette fungert veldig bra. Selv på en ganske treg linje – 9 Mbit ned og 1 Mbit opp – har kampene vært mer eller mindre uten lag. Det at spillet er kryssplattform, og at man like gjerne kan møte noen på en PlayStation 4 merkes ikke engang.

PC-versjonen, som undertegnede spiller, kjører også meget solid. Det kan til tider skje enormt mye på skjermen, men jeg har overhodet ikke opplevd tekniske problemer med spillet. Bildefrekvensen holder seg stabil gjennom de mest eksplosive og fargerike angrep.

Konklusjon

Min første seier online.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Street Fighter V har et fantastisk bra kampsystem. Noen få store, og mange små forandringer fra forgjengeren gjør at dette uten tvil er det slåssespillet jeg koser meg mest med når jeg faktisk slåss.

Det er imidlertid alt rundt som trekker ned totalopplevelsen. Det er rett og slett vanskelig å kalle dette et ferdig produkt slik det står i dag. Historiemodusen er ikke der, men kommer først om fire måneder. Flere andre funksjoner, som blant annet butikken i spillet, lider samme skjebne. Til og med noen av de modiene som er der kjennes minimale og på grensen til uferdig ut.

Hvis du er på jakt etter et slåssespill med historie, som du kan spille alene, eller som har noe annet å tilby enn kamper over nett eller lokalt mot andre spillere, så er anbefalingen min å vente noen måneder til Capcom har lagt til alt innholdet til har planer om.

Men hvis det er kamper mot andre spillere du er på jakt etter, så finner du ikke noe bedre enn Street Fighter V.

6
/10
Street Fighter 5
Det er rett og slett vanskelig å kalle dette et ferdig produkt slik det står i dag.
Ledige stillinger
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (12)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Eddie_Peddie
9 år siden

Uten blanka og ed Honda er det uaktuelt for min del ?

Avean
9 år siden

Ikke spilt mye Street Fighter siden typ 10-15år siden men sjokkerende å se en command list som består av 5-6 attacks per karakter :o Det er så natt og dag i forhold til MKX der du kan møte mange spillere med samme karakter men de bruker dem totalt forskjellig.

 

Ingen lobbyer online heller for mange spillere, ingen spectator mode. Training er også veldig labert, ikke noe onscreen commands og diffuse symboler. Syns selve combaten er morro med f.eks Ryu og Ken, men resterende syns jeg direkte er dårlig laget. Altfor raske animasjoner og teite movements.

Schreiber
9 år siden

Har ikke spilt SFV ennå, men selve gameplayet ser jo bra ut, og har hørt det er mye mer nybegynnervennlig enn SFIV. Problemet er jo bare at det ikke er noe innhold. Ta MKX, for eksempel. Der har vi langt flere figurer å velge i, og alle har tre forskjellige måter å spille på. Historiemodusen er en CGI-film, i stedet for bare noen bilder her og der. Det er også langt flere moduser å velge i. Alt dette til samme pris som SFV? Det sier jo sitt hvor lite man faktisk får i SFV. Problemet er at det er mange som nekter å se akkurat dette, og gir SFV topp karakter nesten utelukkende pga selve slossingen. Det blir jo som å lage et bilspill med ekstremt bra fysikk, men med én bane og én bil. Det er strengt tatt alt man trenger, men når andre bilspill koster det samme og gir oss mye mer, blir det for lite til prisen. Selv om en del blir gitt ut gratis senere. Det skulle jo strengt tatt vært med fra launch.

Crext
9 år siden

Dette er nok en gjenganger i så og si alle fighter spillene i nåværende spillelandskap. Det er (dessverre) blitt tradisjon å dytte spillet ut døra og fikse problemene seinere gjennom DLC og så optimalisere det ytterligere i både expantions og balance patches.

 

Det er litt synd å skrive anmeldelser på et slikt grunnlag, spesielt når mange potensielle kjøpere ser på metacritic snittet et år fra nå når egentlig alle problemene er fikset. Det er også ekstra synd når en vet at spillet vil fikse disse problemene etter hvert, men det er også en veldig utfordrende tid å være kritiker med tanke på patching og DLC, hvor en også ikke har noen garanti for at ting blir fikset, så slik sett gjør en ingenting feil i å trekke for dette.

Maabren
9 år siden

Dette er eit spill eg faktisk kunne vurdert til PS4 da det kjører greit i 1080/60. Men pga at det burde kome ut til fleire platformer slik som di forrige versjonane blir spillet ikkje støtta opp om på lik linje med RotTR.

Siste fra forsiden