Activision - «skill-based matchmaking»

Activision testet Call of Duty uten ferdighetsbasert matchmaking – da forsvant spillerne

Activision

«Skill-based matchmaking» – såkalt SBMM – er et omdiskutert tema blant spillere. Systemet skal i teorien plassere deg i kamper med andre på likt ferdighetsnivå når du spiller for eksempel skytespill, men mange mener det ødelegger opplevelsen.

Call of Duty-maker Activision bestemte seg for å forske på situasjonen, og fant ut at spillere flest faktisk foretrekker når med- og motspillere velges ut ifra ferdighetsnivå.

I en rapport kalt Matchmaking Series: The Role of Skill in Matchmaking forteller Activision at det gjennomførte en hemmelig test i Call of Duty: Modern Warfare III. 50 prosent av spillere i USA fikk oppleve spillet som før, mens SBMM ble nedprioritert for den andre halvparten.

Mangelen på ferdighetsbasert matchmaking resulterte i en drastisk økning i spillere som sluttet å spille. Hele 90 prosent av testgruppa spilte mindre. De aller beste spillerne fyrte imidlertid spillet opp oftere, trolig som følge av at de møtte lettere motstand i kampene sine.

Videre opplevde Activision en økning i sjansen for at spillere sluttet midt i en kamp. Økningen gjaldt for 80 prosent av testgruppa, mens de på høyest ferdighetsnivå ikke stakk like ofte som vanlig.

Activision påpeker at endringen var merkbar selv over en kort periode og trolig ville fortsette over tid. Gleden for de beste spillerne ville også bare være kortvarig, mener utvikleren, etter hvert som de på lavere ferdighetsnivå forlater spillet.

– Dette er bekymringsverdig for alle spillere, inkludert de som tilhører kategorien «topp 10 prosent», for dersom dette mønsteret for lov til å fortsette, vil stadig flere spillere forlate spillet. Etter hvert vil en «topp 10 prosent»-spiller bli en «topp 20 prosent»-spiller og etter hvert en «topp 30 prosent»-spiller, helt til bare de aller beste spillerne er igjen.

Rapporten påpeker at testen kun nedprioriterte SBMM og at systemet ikke ble fjernet helt. Dersom det forsvant helt, spår Activision at spillertallene ville synke drastisk i løpet av bare et par måneder.

Som svar har flere Reddit-brukere kommentert at SBMM-løsningen i både Call of Duty og mange andre spill er for aggressiv. Dersom man gjør det bra et par kamper blir man plutselig plassert på nivå med spillere som er mange hakk for gode, som igjen surner opplevelsen.

LES OGSÅ: Apex Legends snur etter battle pass-kritikk »

Siste fra forsiden