Siden oppstarten i 1995 har E3 fungert som julaften, bursdag, nyttår og fastelavn for alle de som har interesse for spillmediet. Dette er tiden for rykter og spekulasjoner over lave sko, og du kan banne på at et og annet storspill blir annonsert i løpet av messedagene i Los Angeles.
E3 2017 kommer nok ikke til å bli unntaket fra regelen, og de siste ukene har vi allerede fått se mange nye spill som har blitt avslørt i forkant av den nært forestående spillfesten. Far Cry 5, Need for Speed Payback og Pokémon Ultra Sun/Ultra Moon er bare noen av titlene som har dukket opp i det siste.
Vi skal likevel se enda lenger tilbake i denne artikkelen: Nærmere bestemt skal vi hvile blikket på syv spill som vi allerede har visst om i lang tid. Dette er store spill som alle har utmerket seg ved tidligere anledninger, men som vi fremdeles ikke føler at vi har sett oss mett på.
Merk at dette bare er en brøkdel av de spillene vi gleder oss til å høre mer om i framtiden. Merk deg også at flere av disse spillene antageligvis ikke vil dukke opp under årets E3. Rockstar Games har for eksempel vane for å holde seg unna messelivet, og allerede tidligere denne uka fortalte Hideo Kojima at vi nok må vente en stund før vi får se mer fra hans neste prosjekt.
Vi krysser likevel fingre og tær for at vi får se mer av disse syv spillene – for er det én ting som er sikkert med E3, er det at absolutt alt kan skje. Nøyaktig hva som kommer til å skje får vi vite allerede denne helgen, når årets pressekonferanser går av stabelen i tur og orden. Kanskje får vi se alle disse spillene? Eller kanskje ingen av dem? Vi er håpefulle:
Red Dead Redemption 2
System: Xbox One, PlayStation 4
Utvikler: Rockstar Games
Rockstar Games har for lengst rukket å bli synonymt med store, åpne og engasjerende spillverdener. Når de nå skal vende tilbake til den ville vesten og John Marstons gamle jaktmarker, er det derfor stor sannsynlighet for at vi får servert mye av det samme som sist vi tok fram seksløper og cowboystøvler. Dette trenger imidlertid ikke å være en dårlig ting – tvert imot.
Red Dead Redemption var nemlig et av de mest omfangsrike sandkassespillene fra forrige konsollgenerasjon, og stilte med flust av spennende sideaktiviteter og solide spillmekanikker. Å spille poker på den lokale saloonen, havne i slagsmål på vei ut døra, før man la av gårde på hesterygg for å rekke en pistolduell ved soloppgang, var rett og slett bare utrolig spennende.
Og det kan det fort komme til å bli på dagens stuekonsoller også. Det vi har sett så langt gir hvert fall inntrykk av at stilen og stemningen er ivaretatt – nå gjenstår det bare å se nøyaktig hva Red Dead Redemption 2 skal handle om, hvem vi skal spille som og når det hele foregår. De heteste ryktene tilsier at vi antagelig skal bli bedre kjent med Marstons gamle bande, og det er ikke utenkelig at Rocskstar har snekret videre på formelen de utnyttet i Grand Theft Auto V. Hvorfor spille som én barsk cowboy når man kan spille som tre?
God of War
System: PlayStation 4
Utvikler: Santa Monica Studio
Kratos' gudommelige eventyr vil ingen ende ta. Etter det som virket som en ganske så absolutt avslutning på krigsgudens greske eskapader i God of War III, ble det lenge snakket om at et nytt God of War-spill var like over åskammen. Og så, under fjorårets E3, trakk Sony sløret av sinnataggens nyeste utflukt.
I det kommende storspillet, som foreløpig kun går under tilnavnet God of War, har den muskuløse spartaneren lagt fortiden bak seg – nå befinner vi oss i nordiske omgivelser, i det som mest sannsynlig er bakgården til Odin, Loke, Frøya og resten av de norrøne gudeskikkelsene. Med på laget har man også en liten guttepjokk, som etter alt å dømme er Kratos' sønn. Vi kan imidlertid ikke si noe sikkert, da det fremdeles er veldig lite som faktisk er bekreftet rundt det nye God of War.
Kanskje man egentlig ikke spiller som Kratos i det hele tatt, men i stedet kontrollerer den lille gutten, som på et tidspunkt vokser opp og skal hevne seg på gudene? Det lille vi har sett av kampsystemet later i hvert fall til at det rent praktisk vil te seg mye som sine respektive forgjengere, om enn litt mer fokusert på våpen og nærkamp. Monstre, sjefsfiender og «quick time»-sekvenser skal det i hvert fall ikke stå på, og da er vel egentlig det viktigste sikret.
Crackdown 3
System: Xbox One, Windows 10
Utvikler: Reagent Games
Crackdown 3 ble annonsert i 2014, og fremstod da som et av de mest ambisiøse spillene på vei til Xbox One. Lovnader om eksplosjoner og ødeleggelser som bare var mulig ved hjelp av den såkalte «skyen» ble spredt for alle vinder, og det lille vi fikk se av spillet vakte helt klart mersmak. Se for deg Red Faction Guerrilla på syre i en diger storby, og du vil antagelig sitte igjen med noe som ligner på Crackdown 3.
Nå har det imidlertid gått lang tid siden vi sist fikk høre noe nytt fra utviklingen av storspillet, og siden den gang har Microsoft ikke vært snauere enn at de har annonsert at en splitter ny stuekonsoll er på vei. Nøyaktig hva denne konsollen – som i skrivende stund kun er kjent som Project Scorpio – har å fare med vet vi fremdeles ikke, men mye kan tyde på at Crackdown 3 kommer til å være et av de aller viktigste spillene ved Scorpios lansering senere i år.
For hvorfor benytte seg av kraften i skyen, når man i stedet kan bruke hestekreftene som ligger latent i «den kraftigste konsollen noensinne». Vi ser fram til enorme eksplosjoner, realistiske detaljer og bygninger som kollapser og detter fra hverandre på herlig spennende måter. Vår skribent beskrev det han fikk se av Crackdown 3 som «noe Michael Bay kunne finne på å se i sine våteste drømmer», og vi er omtrent like spente på å få vite mer om Scorpio og det eksplosive storspillet.
Super Mario Odyssey
System: Nintendo Switch
Utvikler: Nintendo
Siden utgivelsen av Super Mario 64 har det blitt en aldri så liten kjensgjerning at tredimensjonale Mario-spill er spennende, artige og fargerike affærer. Det slår liksom aldri feil, enten det er snakk om det herlig unike Super Mario Sunshine, det spektakulære Super Mario Galaxy eller den fenomenale attpåklatten Super Mario 3D World. Er det et Mario-spill? Foregår store deler av handlingen i tre dimensjoner? Hvis svaret på begge disse spørsmålene er «ja», er det stor sannsynlighet for at spillet er et engasjerende og lekent stykke spilldesign.
Og siden Super Mario Odyssey fyller begge disse kravene, i tillegg til å allerede ha bergtatt flere i redaksjonen med sin strålende annonseringstrailer, havner det selvfølgelig på listen over spill vi vil se mer av under E3. Nøyaktig hva Nintendo kan komme til å vise er usikkert, men det vil antagelig være et par detaljrike innslag fra noen av spillets unike omgivelser.
Vi har allerede sett hvordan Mario (og den nye, beøynede hatten hans) besøke områder basert på skoger, ørkener og storbykjerner, men vi vil se mer av hva som faktisk foregår på disse stedene. Hva er greia med hatter med øyne; skal Bowser og Peach virkelig gifte seg; og hvorfor i all verden har Nintendo tatt et blad fra 2006-utgaven av Sonic the Hedgehog og blandet den italienske rørleggeren med «realistiske» mennesker som vandrer omkring i New Donk City. Vi har mange spørsmål, og E3 er mest sannsynlig stedet vi kommer til å få svar.
Death Stranding
System: PlayStation 4
Utvikler: Kojima Productions
Det har snart gått to år siden det ble kjent at Hideo Kojima skulle forlate Konami, men den velrenommerte spillutvikleren har likevel ikke ligget på latsiden siden den gang. Sent i 2015 ble det bekreftet at ringreven var i gang med et nytt prosjekt – og det med selveste Sony i ryggen – og bare et halvt år etter ble Death Stranding vist fram for aller første gang.
Så langt har vi fått servert to fascinerende filmsnutter fra spillet, hvor blant annet Kojimas tidligere Silents Hills-partnere, Norman Reedus og Guillermo del Toro, har spilt sentrale roller.
Nøyaktig hva Death Stranding er for et spill, vet vi derimot fremdeles ikke. Det har blitt nevnt at opplevelsen skal fokusere på intuitiv action, med mange forskjellige måter å spille på – kjøretøy og slåssing har blitt nevnt i intervjuer tidligere, men det er liksom det.
Vi vet derfor fælt lite om Kojimas nyeste, annet enn at det utvikles i den samme spillmotoren som kjører Horizon Zero Dawn. De forannevnte trailerne har vist sånn cirka hvor spillet kommer til å legge den tekniske lista, med scener fra et mørkt og tidvis svært uhyggelig spillunivers. Vi ser dermed for oss at dette blir et postapokalyptisk eventyr, hvor roboter og organisk materie kokes sammen med tankekontroll, magiske babyer og Mads Mikkelsens «mo-cap»-ansikt. Er Kojimas tidligere verker noe å basere seg på, vil det mest sannsynlig bli en enormt interessant og helt unik affære.
Kingdom Hearts III
System: Xbox One, PlayStation 4
Utvikler: Square Enix
I 2005 ble Kingdom Hearts II lansert for aller første gang, noe som betyr at det i år er hele 12 år siden utgivelsen av det forrige nummererte spillet i Kingdom Hearts-serien. 12 år er lenge å vente, og det selv om Square Enix har gjort sitt ytterste for å fylle tomrommet med all slags forskjellige sidespill. Flere av disse sidesprangene har vært essensielle for det videre plottet i serien, og de mest engasjerte tilhengerne har tatt til seg alt de kan få med åpne armer, men det smakte nok likevel utrolig godt da Kingdom Hearts III omsider ble annonsert under E3 2013.
Siden den gang har det vært relativt stille fra Square Enix hva Kingdom Hearts angår (bortsett fra en og annen samlepakke), men sjefsutvikler Tetsuya Nomura har tidligere lovet at vi skal få vite mer om Kingdom Hearts III i løpet av den første halvdelen av 2017. Det begynner med andre ord å haste litt hvis Nomura skal holde det han lovet.
Men hva vil vi egentlig se fra Kingdom Hearts III? Vel, hva med «alt»? Nye våpenkombinasjoner, nye fiender, nye figurer og, ikke minst, nye Disney-verdener. Nøyaktig hvilke verdener vi kommer til å få se er det ikke godt å vite, men vi tok tempen på hva man kanskje kan forvente seg tidligere i år, og kom fram til en liste med syv spennende film- og spillunivers: Frost, Sjørøverplaneten og Toy Story er blant de verdenene vi har aller størst tro på i skrivende stund.
The Last of Us Part II
System: PlayStation 4
Utvikler: Naughty Dog
The Last of Us tok spillverden med storm i 2013, og de aller fleste så seg vel egentlig ganske så fornøyd med hvordan Naughty Dog takket for seg den gang da. Etter hvert ble det likevel svært tydelig at de amerikanske utviklerne var i full gang med utviklingen av en oppfølger – i 2015 gikk det knapt en måned uten at det dukket opp nye rykter om det kommende storspillet – og sent i fjor tok utvikleren bladet fra munnen under PlayStation Experience: The Last of Us Part II ble omsider annonsert.
Den aller første smakebiten ga oss svært lite å gå ut ifra, men det er ingen tvil om at det fortsatt skal handle om Joel og Ellie, og ikke en splitter ny helteduo (slik mange faktisk trodde). Denne gangen har de to imidlertid byttet roller, og det er først og fremst ungjenta Ellie vi skal kontrollere i Part II.
Handlingen vil foregå et par år etter det første spillet, og det er tydelig at ting fremdeles ikke går så bra i postapokalypsen. Tvert imot: Ellie ser ut til å ha forandret seg en god del i perioden mellom de to spillene, og når hun ikke spiller gitar eller dreper det vi bare kan anta er medlemmer av den mystiske «Firefly»-kulten, forteller hun sin gamle kumpan om de kommende planene for hevn og blodsutgytelse.
Allerede nå er det flere som har løse teorier om at den Joel vi ser i annonseringstraileren kun er en psykisk projeksjon, og at det i virkeligheten er Joels drap vi skal hevne i The Last of Us Part II. Akkurat dette tar vi med en diger klype salt – den som venter får se.
E3 sparkes for alvor i gang førstkommende lørdag. Hva gleder du deg til å se?