343 fortsetter med Halo

343 Industries avviser rykter om at andre studioer tar over Halo

Det etter at studioet angivelig ble hardt rammet av jobbkutt hos Microsoft.

Xbox Game Studios

Sent i forrige uke bekreftet Microsoft at selskapet kutter hele 10 000 jobber. Halo-utvikler 343 Industries var blant avdelingene som angivelig ble rammet, og det tok ikke lang tid før ryktene begynte å virre om endringer hos studioet.

Blant annet rapporterte nettstedet Metro at andre studioer etter sigende sto klare til å ta over Halo. 343 melder imidlertid at det ikke er ferdig med Master Chief.

– Halo og Master Chief er her for å bli. 343 Industries vil fortsette å lage Halo nå og i fremtiden, inkludert storslåtte historier, flerspiller og mer av det som gjør Halo så bra, sa studiosjef Pierre Hintze i en uttalelse på Twitter.

Artikkelen fortsetter under Twitter-meldingen.

Den bastante uttalelsen sier riktignok ikke hvorvidt 343 fortsetter som ledende Halo-utvikler. Microsoft kan med andre ord hente inn andre utviklerteam til å lage Halo-spill enten sammen med 343 eller som separate prosjekter.

All dramatikken følger en turbulent periode for Halo. Seriens foreløpig siste innslag – Halo Infinite – slet lenge med å komme seg ut til butikkhyllene, og til tross for positive anmeldelser uttrykte fansen mye misnøye med spillet.

Patrick Wren, tidligere flerspillerdesigner på Halo Infinite, har for øvrig gått knallhardt ut mot Microsoft etter permitteringene hos 343. På Twitter skrev Wren at den vanskelige situasjonen er et resultat av inkompetent ledelse under utviklingen av Halo Infinite, som skapte en dårlig arbeidssituasjon for utviklerne.

LES OGSÅ: Xbox skal vise nye spill denne uka »

Ledige stillinger
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (6)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Alpred93
2 år siden

Vi trengte ikke mer halo etter 3. Microsoft burde gjøre det eneste riktige nå, og ta halo med bak skjulet.

phraze
2 år siden
Alpred93 skrev:

Vi trengte ikke mer halo etter 3. Microsoft burde gjøre det eneste riktige nå, og ta halo med bak skjulet.

Snakk for deg selv. Jeg synes Halo 4 var konge. Og det kommer fra en som spilte Halo: Combat Evolved på gutterommet tre mnd før Xbox kom til Norge. Er Bungie sine Halo spill best? Ja, det er de. Men Halo 4 var det første Halo-spillet som fikk meg til å gråte. Halo 5 derimot var virkelig ikke bra.. og Infinite var bra, men ikke imponerende. Føltes ut som et gammelt Far Cry-spill i Halo-drakt.
bubba477
2 år siden

Dette tviler jeg på stemmer og det høres ut som skadekontroll fra 343. Studioet er uansett slaktet og var selv med full bemanning ute av stand til å produsere noe særlig. Ryktene sier at 343 nå blir en slags "publisher" og at spillene skal lages av andre studioer, noe som egentlig ikke er så farlig kanskje.

Mr. Pants
2 år siden
bubba477 skrev (8 timer siden):

Dette tviler jeg på stemmer og det høres ut som skadekontroll fra 343. Studioet er uansett slaktet og var selv med full bemanning ute av stand til å produsere noe særlig. Ryktene sier at 343 nå blir en slags "publisher" og at spillene skal lages av andre studioer, noe som egentlig ikke er så farlig kanskje.

Det var jo disse ryktene 343 ville få has på.

Så vidt vi vet har 343 "bare" mistet 1/5 av staben, så de har fortsatt i overkant av 400 ansatte igjen. Mer enn nok til å utvikle nytt innhold i Halo-universet ...men jeg er ikke helt uenig i at dette er skadekontroll. Det er ganske åpenbart at noe har gått galt med produksjonen av Infinite ettersom de brukte 6 år på å lage et Far Cry i Halo drakt. Det var riktignok et veldig bra spill, men... Og etter lanseringen har 343 slitt med å få ut nok innhold i tide til å tilfredsstille fansen. Noe må i hvert fall gjøres med studioet. Jeg vet dog ikke om det er særlig lurt å kutte utviklerne når det sannsynligvis er ledelsen som har vært problemet hele tiden.

Med det sagt, så kan studioer overleve nedskjæringer og faktisk komme sterkere tilbake. Det er Rare et godt eksempel på. Etter Kinect Sports Rivals flopped i 2014 måtte Rare kutte staben ned til rundt 120-130 ansatte. Så kom Sea of Thieves ut i 2018 og siden har det bare gått oppover for studioet. Nå nærmer de seg 300 ansatte.

Eddie_Peddie
2 år siden
Mr. Pants skrev:
bubba477 skrev (8 timer siden):

Dette tviler jeg på stemmer og det høres ut som skadekontroll fra 343. Studioet er uansett slaktet og var selv med full bemanning ute av stand til å produsere noe særlig. Ryktene sier at 343 nå blir en slags "publisher" og at spillene skal lages av andre studioer, noe som egentlig ikke er så farlig kanskje.

Det var jo disse ryktene 343 ville få has på.

Så vidt vi vet har 343 "bare" mistet 1/5 av staben, så de har fortsatt i overkant av 400 ansatte igjen. Mer enn nok til å utvikle nytt innhold i Halo-universet ...men jeg er ikke helt uenig i at dette er skadekontroll. Det er ganske åpenbart at noe har gått galt med produksjonen av Infinite ettersom de brukte 6 år på å lage et Far Cry i Halo drakt. Det var riktignok et veldig bra spill, men... Og etter lanseringen har 343 slitt med å få ut nok innhold i tide til å tilfredsstille fansen. Noe må i hvert fall gjøres med studioet. Jeg vet dog ikke om det er særlig lurt å kutte utviklerne når det sannsynligvis er ledelsen som har vært problemet hele tiden.

Med det sagt, så kan studioer overleve nedskjæringer og faktisk komme sterkere tilbake. Det er Rare et godt eksempel på. Etter Kinect Sports Rivals flopped i 2014 måtte Rare kutte staben ned til rundt 120-130 ansatte. Så kom Sea of Thieves ut i 2018 og siden har det bare gått oppover for studioet. Nå nærmer de seg 300 ansatte.

Gjør sea of thieves det bra? Jeg sluttet å spille ganske kjapt selv.

Siste fra forsiden