Om Norgescupen
Norgescupen er et pilotprosjekt for å få e-sport som en del av UKM (Ung Kultur Møtes). Norgescupen skal være et motstykke til den kommersielle elitesatsingen innenfor e-sport, og skal være tilgjengelig for alle som ønsker å spille sammen. Vi ønsker med dette å støtte opp under bredde-gamingen i Norge.
Norgescupen er etablert, eies og driftes av UKM Aust-Agder sammen med Setesdal Folkehøgskule. I tillegg støttes Norgescupen av UKM Norge (www.ukm.no) og Ungdom og Fritid (www.ungdomogfritid.no). Samarbeidspartnere for å få etablert og driftet Norgescupen er Ungdommens Kulturhus i Sarpsborg sammen med Riddle E-sportsenter, Fundament Kommunikasjonshus og Multicam Media.
Norgescupen skal også videreføres inn mot UKM Landsfestivalen i 2020.
Premier:
1. Premie: Pokal, Norgescupen-genser, Design og trykk av lagtrøyer til spillerne, og bootcamp med Riddle E-sport (et av topplagene i Norge i League of Legends)
2. Premie: Norgescupen-genser, Design og trykk av lagtrøyer til spillerne.
Begge finalistene får dekket reise (inntil 2500,- pr. pers) samt. deltakelse og opphold på UKM-festivalen i Aust-Agder (5.-7.april 2019) i forbindelse med finalespill.
Lucky loser;
Ett tilfeldig utvalgt lucky loser-lag får dekket reise (inntil 2500,- pr. pers) samt. deltakelse og opphold på UKM-festivalen i Aust-Agder (5.-7.april 2019) i forbindelse med finalen.
Regler og oppsett for Norgescupen 2019
I Norgescupen 2019 vil det kun være cupspill «League of Legends». Dette vil utvides til flere spill i Norgescupen 2020 og fremover.
Bracketsystemet vil være tilgjengelig etter lagene har sjekket inn. Seeding vil bli tatt hensyn til etter alle lagene har meldt seg på.
Turneringsregler:
Format:
Turneringen er delt opp i to deler, en vinnerbracket og en loserbracket. Dette betyr om man taper en kamp er man fortsatt med i turneringen, og kan avansere videre i loserbracketen. Taper man i loserbracket er man ute av turneringen.
Alle kampene frem til topp 8 i vinnerbracketen blir ”Best av 1”.
Kamper etter topp 8 i vinnerbracketen blir ”Best av 3”.
Kampene i loserbracket blir "Best av 1" frem til top 8
Turneringen er ferdig når det gjenstår to lag.
Finalelagene vil spille kampene live i Valle på E-sportsalen til Setesdal Folkehøgskule. Kampene vil bli strømmet på twitch.tv.
Signups:
1.0 Laget signerer seg opp på turneringen via gamer.no
1.1 Laget må bestå av minimum tre norske spillere for å kunne delta.
1.2 Deltagere i turneringen plikter til å oppgi alle kontonavn i League of Legends for laget.
1.3 Laget må sjekke inn 2 timer før turneringen starter.
1.4 Lagene plikter til å møte opp minst 10 minutter før kampstart.
Kampoppsett:
2.1 Kartvalg: Summoners Rift
2.2 Antall spillere per lag: 5
2.3 Allow spectators: Lobby only
2.4 Kampformat: Tournament Draft
2.5 Administrator kontaktes av lagene via Discord før kampen starter for å velge side. Sidevalget bestemmes ved myntkast. I en ”Best av 3”-serie bytter lagene side etter hver kamp.
Discord link: https://discord.gg/BGv87b
2.6 Turneringen følger et tidsskjema som deltagerne plikter til å forholde seg til.
Under draft:
3.1 Skulle en spiller velge eller eliminere feil skal laget umiddelbart si ifra til motstander før motstander har valgt og bekreftet sitt valg. Hvis dette skjer skal draft-prosessen startes på nytt. Om laget ikke underretter motstander i tide vil det føre til at draften forsettes.
3.2 Kampen regnes som startet etter draft er ferdig.
Under kamp:
4.1 Hvis en spiller forlater/disconnecter skal spillet umiddelbart pauses av motstanderlaget.
4.2 En administrator kan beordre at spillet pauses.
4.3 En spiller kan pause spillet ved gyldig grunn.
4.3.1 Gyldige grunner er følgende:
Ufrivillig frakobling, teknisk feil på utstyr, feil i programvarer i eller utenfor spillet, eller forstyrrelser rundt spilleren som hindrer spilleren fra å fortsette.
4.4 Om en pause skulle skje har laget med gyldig grunn 15 minutter på å fikse problemet. Hvis dette tar lengre tid må begge lag si seg enige i å gjenoppta kampen og melde fra til administrator.
Etter kampene:
5.1 Resultat meldes direkte til administrator med bildebevis av matchsammendraget lagt ved.
5.2 Taperlaget plikter å melde resultat til administrator.
5.3 Lagene har krav på minst 5 minutter pause mellom hver kamp.
5.4 Dersom det skulle oppstå en tvist mellom lagene skal turneringsadministrator kontaktes.
Samarbeidspartnere: