Sent onsdag eskalerte konflikten mellom spillselskapet ZeniMax og VR-brilleskaperne Oculus VR. ZeniMax velger nå å saksøke Oculus VR og grunnlegger Palmer Luckey for å angivelig ha tilegnet seg teknologi som ZeniMax eier. Dette melder Eurogamer.
I tillegg påstår selskapet – som blant annet eier id Software og The Elder Scrolls-utvikleren Bethesda – at Oculus VR har flere svin på skogen. Påstanden er at selskapet står bak kontraktbrudd, har de gjort seg rik på teknologikuppet og har brutt avtaler om å holde tett om deler av teknologien som la grunnlaget for de mye omtalte VR-brillene Oculus Rift.
Ifølge søksmålet skal Carmack ha gjort mye mer enn tidligere antatt for å forme Oculus Rift. Den første prototypen skal ha vært mye mindre utviklet enn det som etter hvert ble vist frem, og Carmack skal ha vært den som tok det hele til et nytt nivå. ZeniMax hevder at Carmacks arbeidskontrakt hadde en klausul som sa at allt av videreutvikling som ble gjort som ansatt skulle eies av de. Nå søker de å få erstatning, uten at det ikke er tydelig hvor mye de etterspør,
Oculus står på sin side fast på at de ikke har gjort noe galt, og at ZeniMax' påstander ikke holder vann.
– Søksmålet fra ZeniMax har ingenting å stå på. Som vi tidligere har ytret bidro ikke ZeniMax til teknologien bak Oculus på noen som helst måte. Vi vil forsvare oss innbitt mot påstandene, forteller Oculus i en uttalelse til Eurogamer.
Ikke uten min Carmack
Søksmålet kommer i kjølvannet av en svært offentlig krangel mellom de to partene. ZeniMax hevdet først at John Carmack stjal med seg teknologi fra iD Software da han forlot selskapet tidligere i år. Påstanden er at Carmack – som på ett tidspunkt i fjor jobbet deltid for Oculus VR samtidig med iD – skal ha utviklet teknologi mens han fremdels var ansatt hos spillselskapet, og at det egentlig er ZeniMax som eier dette.
– ZeniMax sto for nødvendig VR-teknologi og annen hjelp av verdi til Palmer Luckey og andre Oculus-ansatte i 2012 og 2013 for at de skulle kunne gjøre Oculus Rift til et verdig VR-produkt som er bedre enn andre produkter, hevder ZeniMax.
Oculus har på sin side forsvart seg mot disse påstandene, og fyrte selv av noen kraftsalver i retning ZeniMax. Faktisk hevder selskapet at ZeniMax manglende vilje til å la Carmack jobbe med virtuell virkelighet skal ha vært en av grunnene til at spilldesigneren valgte å bykse fra iD og over til Oculus.
John Carmack selv slang inn en kommentar selv via sin Twitter-konto i kampens hete.
– Ingenting av det jeg har gjort har noengang blitt patentert. ZeniMax eier koden som jeg skrev, men de eier ikke VR, skrev han.
Investeringsvilje i VR-fremtid
Den noe besynderlige krangelen blusset opp ikke lenge etter at Oculus VR ble kjøpt opp av Facebook for et par måneder siden. Oculus har nå fått tilstrekkelig med midler til å ferdigstille et Oculus-produkt, etter å ha søkt etter investorkapital en stund. I mellomtiden har de jobbet iherdig med å forbedre brilleteknologien for å gjøre den både mer salgbar og brukervennlig.
Sony har på sin side avduket Project Morpheus – en VR-løsning tiltenkt PlayStation 4 som dermed har et mindre nedslagsfelt en plattformuavhengige Oculus Rift. Etter alt å dømme er det en stund igjen til vi får se noen av produktene i butikkhyllene, men at mediebildet fylles av VR-teknologi fremover er det liten tvil om.
Vi prøvde selv Oculus så sent som i mars.
Dykkerspillet World of Diving bruker VR-brillene til dypdykk i de syv hav »