På den offisielle bloggen melder YouTube nå at de legger ned YouTube Gaming-tjenesten sin, som var ment å konkurrere med Twitch. Nedleggelsen vil skje i mars neste år, så den vil fremdeles være oppe og gå i noen måneder til.
Dette betyr imidlertid ikke at de dropper spillsatsingen sin. Satsingen skal derimot få et nytt hjem på youtube.com/gaming-adressen, som vil få mange av de samme funksjonene man fant i Gaming-appen – deriblant det mørke temaet.
Tilpasset spillinnhold
Der vil man finne personlig tilpasset spillinnhold som de seneste spillvideoene fra kanalene du abonnerer på, de mest populære livestreamene.
Siden vil også fremheve spillstreamere som er nye og fremadstormende, en funksjon som først skal lanseres i USA, men som ifølge YouTube rulles ut til andre regioner etter hvert.
YouTube skriver at hovedgrunnen til at de pensjonerer Gaming-appen er at antallet spillere er langt større på den vanlige YouTube-plattformen, selv om Gaming-fremstøtet også oppnådde et brukbart publikum.
Ifølge tjenesten utgjør spillpublikumet på YouTube over 200 millioner, og bare i løpet av de siste tolv månedene ble det konsumert over 50 milliarder timer med spillinnhold på plattformen.
Les også: Steam har også lansert sin egen Twitch-konkurrent »