En snau uke før Yooka-Laylee blir tilgjengelig for allmenheten, har de første anmeldelsene av plattformspillet begynt å tikke inn. Den åndelige oppfølgeren til Banjo-Kazooie spiller tungt på nostalgi, men som mange kritikere har påpekt er ikke dette alltid en god ting.
Spesielt har spillet fått mye pepper for frustrerende kameraføring og styring, noe vår anmelder håpet Playtonic Games ville rette opp før lansering. Nå ser det ut til at utvikleren har prøvd å gjøre nettopp det, med en oppdatering som skal introdusere en rekke forbedringer.
Fikser kameraføring og ytelse
Playtonic og utgiver Team17 fortalte onsdag (via Eurogamer) at de blant annet fikser trøbbel med kameraføring på flere punkter i spillet. I tillegg lovet utvikleren diverse ytelsesforbedringer, og opprydding i andre små og store problemer.
Ifølge teamet skal forbedringsarbeidet allerede være så godt som ferdig. Oppdateringen er visstnok klar for Xbox One-utgaven, mens PC- og PlayStation 4-versjonene vil oppdateres innen lanseringen 11. april.
Hvorvidt justeringene er nok til å redde spillet gjenstår imidlertid å se, da vår anmelder også hadde andre ting å utsette på opplevelsen:
– Her er mange gode figurer og områder – spillet har definitivt sine «wow, dette føles riktig»-øyeblikk – men mellom disse tilfellene er det mye som skurrer. Jeg syns de utvidede banene er slik banene burde vært i utgangspunktet. Når de er uutvidet føles de halvgjort: Hvorfor ha «begrensede» baner når de ikke er det spor tilfredsstillende? Spillet holder rett og slett ikke mål i dag, spesielt ikke mellom de enormt godt designede opplevelsene vi får servert i disse dager, skrev Jonas Magerøy.
Yooka-Laylee kommer til PC, Mac, Linux, PlayStation 4 og Xbox One. En Nintendo Switch-utgave er også bekreftet, men Playtonic har foreløpig ikke annonsert en slippdato for denne.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild er også oppdatert.
Spillet yter nå bedre på Switch og Wii U »