Anmeldelse

Xpand Rally

I dette rallyspillet fra utvikleren Techland behøves mer enn bare kunnskaper om hvordan en skal ratte en rallybil. Skal du komme noen vei, er det en fordel om du har stor interesse for bilens indre, eller bakgrunn som bilmekaniker.

Side 1
Side 2

I hovedmenyen kan du velge mellom tre spillmoduser: 1) Bygge deg opp fra ingenting og gjøre karriere som rallyfører. 2) Et enkelt rallyløp hvor du kan velge og vrake blant samtlige biler og blant banene du har låst opp i karrieremodusen. 3) Flerspiller i et lokalt nettverk eller over Internett.

På bar bakke
I karrieremodusens spede begynnelse befinner du deg på bar bakke i en tom garasje. Alt du eier er en liten sum penger på konto - akkurat nok til å velge mellom tre stusselige, små rallybiler. Frister det med en Tiny Hooper 1.1 à la Mr. Bean – med 75 gamp? Nei, men de to andre alternativene er nøyaktig like kjipe. Go for it!

Din første bil er innkjøpt, og du er blakkere enn ei kirkerotte. Bilselgeren frister med en lang rekke feite sportsdeler til bilen, men hva med saldoen? Du er nødt til å vinne løp for å tjene penger – penger du så bruker på bygge opp et råskinn av en rallybil. Heldigvis er ikke penger alt. Du har nemlig muligheten til å justere bilens mange komponenter for å påvirke hvor bra bilen din går, og dette er helt gratis. Du kan velge å la innstillingene være som de er, eller du kan tilpasse bilen for banen du skal kjøre på. Det siste er garantert det beste. Her er du rett og slett nødt til å kjøre banen en runde på forhånd før du kjører for å vinne, for deretter å gjøre deg opp en mening om hvilke egenskaper bilen din bør ha for å mestre de ulike kjøreforholdene.

Hvis banen er svingete og med få, lange rettstrekker, bør du forandre på girkassens utveksling slik at bilen får rask aksellerasjon. Foretrekker du at baken på bilen slipper slik at du kan legge feite breisladder gjennom krasse svinger? Juster bremsene slik at de for eksempel tar 80 % på bakhjulene og 20 % foran. Glem ikke å ha stiv fjæring og et senket karosseri for kjøring på fine veier. Kjører du på landet med humpete veier, må du velge myk fjæring, og i tillegg heve karosseriet noen hakk over hjulene. At man kan påvirke bilen på denne måten vil utvilsomt appellere sterkt til enhver med sans for motor, trimming og hestekrefter. For de som bryr seg døyten om å mekke bil, vil dette muligens bidra til å gjøre spillet unødvendig komplisert.

Velg riktige dekk
Kanskje er valg av dekk det mest vesentlige hvis du er interessert i å ha bra veigrep. Dekkene som følger med bilen når du kjøper den er universaldekk som passer til både støvete landeveier, asfalt, grus og snø. Bytter du til dekk beregnet kun på asfalt før kjøring på asfaltveier, vil du merke at forskjellen er enorm - bilen ligger som klistret på veien. Faktisk så klistret at du kan ha gassen i bånn og likevel klare å styre deg gjennom de mest kompliserte svingene.

Så er det ut av garasjen og inn i Arizonas golde, varme landskap. Utsikten er vakker, og jaggu ser du ikke et hjortedyr eller to som løper over veien i det fjerne. Tilskuere har du også. Med ett blir startsignalet grønt, og doningen din brummer avgårde med velkjent rallylyd. Toppfarten på gliset ditt ligger i begynnelsen av spillet rundt ynkelige 120 km/t. Når du svinger kommer farten gjerne helt ned i 10 og 20 km/t, men likevel er fartsfølelsen i dette spillet såpass bra at det ikke blir kjedelig. Kjører du med klampen i bånn hele veien, vil du mest sannsynlig bulke inni både fjellvegger, gjerder, trær og veiskilt. Eller ei svær ku. Realismen er godt ivaretatt, for bilen din blir skadet deretter.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden