Xbox-sjef Phil Spencer har rettet en unnskyldning til fans etter Redfalls skuffende lansering tidligere denne uka. Spillet fra Microsoft-eide Arkane Austin har måttet tåle mye kritikk, med klager rettet mot både ytelse og selve spillopplevelsen.
Under et ærlig og åpent intervju med podcasten Kinda Funny Xcast innrømmet Spencer at lanseringen ble langt ifra hva Arkane-eier Microsoft hadde håpet på. Teamet visste at det var rusk her og der, men trodde at Redfall ville få en bedre mottakelse.
– Vi gjennomfører testanmeldelser for alle spill vi lanserer, og dette er mer enn ti poeng lavere enn hva vi trodde spillet ville få. Det er én av de skuffende tingene. Vi jobber aldri for å lansere et spill som vi tror kommer til å lande lavt på 60-tallet (basert på en 100-poengs skala, journ.anm). Det er ikke en del av våre mål, erkjente Spencer.
Redfall har i skrivende stund en Metacritic-snittkarakter på 59 av 100 på Xbox Series X/S og 57 av 100 på PC. For ordens skyld fikk spillet 4 av 10 poeng i vår anmeldelse.
Les vår anmeldelse av Redfall »
– Gjorde ikke en god nok jobb med å hjelpe Arkane
Xbox-sjefen tok fullt ansvar for den svake lanseringen og trakk blant annet frem måten Xbox håndterte overtakelsen av Arkane – gjennom Bethesda-oppkjøpet i 2020. Spencer og kompani lot Arkane stort sett styre med sitt, men mener Xbox burde vært mer frempå for å hjelpe Redfall-utvikleren.
– Vi gjorde ikke en god jobb tidlig med å jobbe sammen med Arkane Austin og hjelpe dem å forstå hva det betyr å være en del av Xbox og til å bruke noen av våre interne ressurser for å hjelpe dem med å fremskynde den prosessen. Vi lot dem bare fortsette å jobbe med spillet. Det er et veldig talentfullt team, jeg elsker det teamet og det gjør jeg fortsatt, og jeg vedder helt klart på at de kan lage enda et knallspill.
At Redfall ble utsatt i fjor, men likevel hadde flere problemer ved lansering ble også tatt opp under intervjuet. Spencer forklarte at beslutningen rundt utsettelser stort sett går på hvorvidt utvikleren har nok tid til å fullføre sin visjon. I dette tilfellet følte Xbox at spillet fungerte bra nok, og basert på tilbakemeldingene selskapet nå har fått ville ikke enda en utsettelse nødvendigvis ha hjulpet.
– En fundamental del av tilbakemeldingene vi har fått er at spillet ikke realiserer den kreative visjonen vi hadde for spillerne. Da virker det ikke som en «hei, la oss utsette det»-greie. Da virker det som om spillet hadde et mål om å gjøre en ting og når spillere faktisk spiller så føler de ikke den tingen. De føler ikke den kreative gjennomføringen til teamet.
Ellers er Arkane Austin i full gang med å rydde opp i spillets problemer. Blant annet jobbes det med å få på plass 60 bilder i sekundet på Xbox Series X/S, noe Spencer innrømmer at var en tabbe å ikke ha ved lansering.
– Teamet hos Arkane tar til seg tilbakemeldingene. Vi jobber med 60 bilder i sekundet, vi har en god plan for det og kommer til å få det på plass, og vi kommer til å fortsette å arbeide med spillet. Vi har vist den innsatsen på spill som Sea of Thieves og Grounded, hvor vi fortsetter å bygge videre på spill.