Halo Infinite - Phil Spencer

Xbox-sjefen angrer på måten Halo Infinite ble utsatt

– Vi burde ha skjønt det før og bare vært ærlige.

Microsoft

8. desember får Halo Infinite sin offisielle lansering på PC, Xbox One og Xbox Series X/S. Det er over ett år senere enn opprinnelig planlagt, og 16 måneder etter en omfattende spillutsettelse som tok Halo-fans på senga.

LES OGSÅ: Halo Infinite-flerspillerdelen er ute nå – ble tilgjengelig en måned før lansering »

Halo Infinite.
Microsoft

Også hos Microsoft er utsettelsen et sårt punkt. I et intervju med GQ forteller Xbox-sjef Phil Spencer at han fortsatt angrer på timingen og måten det hele skjedde.

– Jeg liker ikke måten vi gjorde det på. Jeg liker ikke at vi viste frem spillet og snakket om at det skulle slippes samtidig med konsollene. Og innen en måned hadde vi flyttet på det, forklarer Spencer.

Master Chiefs nyeste eventyr skulle lede an lanseringsrekka for Xbox Series X/S. En presentasjon av Halo Infinite i juli 2020 fikk imidlertid krass kritikk fra fansen, og kort tid etter var utsettelsen et faktum. Da var det allerede altfor sent, innrømmer Spencer.

– Vi burde ha skjønt det før og bare vært ærlige med oss selv. Vi var ikke ute etter å lure noen, men levde i håpet. Og jeg tror ikke håp er en god utviklingsstrategi.

Det endte med at Xbox Series X/S ble lansert uten et eneste spill fra Xbox Game Studios. Til sammenligning kom PlayStation 5 med de tre Sony-spillene Demon's Souls-oppussingen, Spider-Man: Miles Morales og Sackboy A Big Adventure.

I året etter konsollanseringen har Microsoft spedd på med titler som Microsoft Flight Simulator og Forza Horizon 5. Xbox Game Studios har også flere spill i anmarsj, som The Outer Worlds 2, Fable, Obsidian-rollespillet Avowed og Starfield og The Elder Scrolls VI fra Bethesda.

LES OGSÅ: Mer enn 70 gamle Xbox 360- og Xbox-spill blir kompatible med Xbox Series X/S og Xbox One »

Siste fra forsiden