Microsofts europeiske Xbox-sjef, Phil Harrison, snakket nylig om selskapets planer for fremtiden. Kommentarene hans kom som en del av en pressekonferanse om Microsofts nye London-basert studio, London Lift. De ble plukket opp av nettstedet Eurogamer.
Nettskyen vil være en sentral del av Microsofts tankegang i de kommende årene.
– Når vi ser inn i fremtiden vil spillene, merkevarene og innholdet i større og større grad ligge på nettskyen. Det vil drives av Xbox, men være tilgjengelig på en rekke systemer. I stedet for at våre spill vil være fokusert på plattformer, vil de være fokusert på skyen. Dette er en generell trend du vil se mer av i fremtiden, sier Harrison.
Dette vil ifølge Harrison si at Xbox-spill ikke bare vil være spillbare på Xbox 360:
– Våre spill vil levere den mest involverende opplevelsen på Xbox 360, men de vil også bli tilgjengelige på Windows Phone, Surface, Windows 8 og andre kompatible maskiner gjennom SmartGlass.
Videre understreker han at selskapet vil fortsette å selge spill på DVD, men at de er i ferd med å dreie seg bort fra å selge fysiske produkter til å bli en operatør av nettbaserte tjenester.
Vil holde på spillerne
Spillene vil også forandre seg. Ifølge Harrison vil Microsoft gradvis slutte å satse på spill man kjøper, fullfører og legger bort i løpet av få uker. Han forklarer:
– Når du kjøper et spill på en disk, vil det være et flott sted å starte ditt forhold til spillet. Men poenget mitt er at historisk sett, er 90% av spillopplevelsen på den disken. Ja, du kan kanskje få noe nedlastbart innhold og kjøpe ekstra brett, men i det store og hele er produktet det som er på disken.
I fremtiden mener Xbox-sjefen at ting blir annerledes:
– Måten jeg vil oppfordre deg til å tenke på det i fremtiden, er at disken er utgangspunktet for hva som kanskje er et fem års forhold med spilleren, og et fem års forhold mellom oss som spillskapere og miljøet rundt spillet vårt. Dermed kan vi svare på deres ønsker og behov, hjelpe raffinere og bygge produktet over lang tid, og forhåpentligvis ha en stor hit over mange år, sier han.
På denne måten skal tradisjonell butikkdistribusjon av spill være kompatibel med nettsky-fremtiden, mener Harrison.
Les også: Microsoft med Mini-Xbox?
Les også: Sony-topp går til erkekonkurrenten